البرز حسینی, نماینده مردم خدابنده در مجلس: افزایش ۳ میلیون نفری جمعیت فقرا در کشور طی سال ۹۰ تا ۹۷

By | ۱۳۹۹-۰۶-۱۲

ایسنا/زنجان نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی گفت: در بازه زمانی ۹۰ تا سال ۹۷ حدود ۳ میلیون نفر بر جمعیت فقرای کشور افزایش یافته است.

البرز حسینی صبح امروز (۱۲ شهریورماه) در سومین جلسه کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان که مشترک با دومین جلسه کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر مسئله اشتغال جزو مسائل پراهمیت کشور است که انتظار می‌رود همه دستگاه‌های اجرایی، موقعیت کشور را در نظر گرفته و ساختارهای شفافیت را برای تصمیم‌گیری ایجاد کنند.

وی افزود: در دهه اخیر اقتصاد ایران سال‌های خوبی را نمی‌گذراند و از سال ۹۱ تا ۹۸ رشد اقتصادی کشور نزدیک به صفر درصد بود و بر اساس پیش‌بینی مراکز مطالعاتی در سطح کشور، اقتصاد کشور در این دهه ۴.۱ درصد کوچک‌تر می‌شود. با توجه به اینکه با لحاظ رشد جمعیت در این دوره، درآمد سرانه هر ایرانی در پایان سال ۱۴۰۰ حدود ۶۳ درصد درآمد هر ایرانی در سال ۱۳۹۰ خواهد بود و اوضاع رفاهی خانوار نسبت به قبل بدتر می‌شود.

این مسئول ادامه داد: نرخ فقر مطلق در کشور، به معنی تامین نشدن کالری مورد نیاز هر فرد، در سال ۹۷ به میزان ۱۸.۶ درصد جمعیت کشور بوه که نسبت به سال ۹۰ حدود ۳.۵ درصد افزایش یافته است و این نشان از افزایش ۳ میلیون نفری بر جمعیت فقرای کشور است و مسئولان حوزه اشتغال باید با توجه به این موارد، در ایجاد اشتغال و ایجاد زیرساخت‌های اقتصادی حرکت کنند.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وضعیت کسری بودجه حال حاضر کشور، وضعیت خطیری است، تصریح کرد: کل درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت و گاز کمتر از ۵ میلیارد دلار است که برای تامین کالاهای اساسی کشور حداقل به دو برابر این اعتبار، نیاز است و این مهم نشان از مناسب نبودن وضعیت مدیریت تراز تجاری کشور است.

حسینی یادآور شد: پس از بروز بیماری کرونا رکود اقتصادی در همه جهان اتفاق افتاد که در ۹۰ سال گذشته جهان با آن مواجه نشده بود و پیش‌بینی‌ها بر آن است که اقتصاد جهان ۳ درصد کوچک‌تر شود که ایران نیز از این مسئله مستثنی نیست و برای کاهش آسیب پیامدها باید شرایط گردش داخلی ار حیث تامین شغل و درآمد خانوار تغییر یابد.

وی خاطرنشان کرد: اگر در سال ۲۰۲۰ رکود اقتصاد جهانی به همین منوال ادامه پیدا کند، تقاضای صادرات از کشور کمتر شده، هزینه واردات افزایش می‌یابد و تراز قیمت ‌و کسب و کارها تحت فشار قرار می‌گیرد که برای حل این مشکلات باید صادرات به کشورهای همسایه، استفاده از نیروهای جوان و کارمد، بهره‌مندی صحیح از ذخایر عظیم انرژی کشور و … مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه این جلسه، استاندار زنجان با تاکید بر اینکه دبیرخانه همه جلسات باید روز و ساعت برگزاری جلسات را ۵ روز زودتر اعلام کنند، اظهار کرد: باید دستور جلسات در دعوت‌نامه‌ها مطرح شود تا مدیران با آمادگی قبلی به جلسه بیایند؛ چرا که درست نیست جلسه بدون نظرات کارشناسی برگزار شود.

فتح‌الله حقیقی ادامه داد: جلسات حداکثر باید در بازه زمانی ۱.۵ ساعته و به صورت کاملا کیفی و بهره‌ور برگزار شود؛ چراکه در حال حاضر و وضعیت کنونی فقط صحبت‌های تئوری پاسخ‌گوی نیازها نیست.

وی با اشاره به نیازهای پژوهشی استان، افزود: نیازهای پژوهشی استان باید به صورت ریز احصا و عملیاتی شود و عملیاتی شدن طرح‌هایی که مشکلی را حل می‌کند. باید در اولویت قرار گیرد و در همه بخش‌ها نیز باید در راستای عملیاتی شدن حرکت کرد.

نماینده عالی دولت در استان زنجان با تاکید بر لزوم ایجاد بانک جامع آماری و GIS، تصریح کرد: با مشخص بودن شاخص‌های مدیریتی مورد نیاز این بانک آماری، پس از تشکیل آن، تفاوت آمارهای ارائه‌ شده به حداقل کاهش می‌یابد.

این مسئول از حضور مدیران عامل بانک‌های دولتی در استان زنجان، خاطرنشان کرد: باید کمیته نظارتی برای رصد و پیشرفت پروژه‌های جهش تولید تشکیل شود؛ چراکه ۶۰۰۰ شغل در این بخش ایجاد خواهد شد.

در این جلسه گزارشی از تحلیل بازار نیروی کار استان در بهار امسال و گزارش اولویت‌بندی پژوهشی استان ارائه شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *