دیدارهای سیاسی وزیر امور خارجه سوئیس با مسئولان ایران

By | ۱۳۹۹-۰۶-۱۷

ایگناتسیو کاسیس، وزیر امور خارجه سوئیس برای گفت‌وگو با مسئولان جمهوری اسلامی ایران راهی تهران شده است. ایران مدعی شده که موضوع بر سر روابط ایران و آمریکا نیست. یکی از محورهای گفت‌وگو راهکار مالی سوئیس اعلام شده است.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در کنار همتای سوئیسی خود، ایگناتسیو کاسیس

ایگناتسیو کاسیس، وزیر امور خارجه سوئیس در راس یک هیئت بلندپایه این کشور برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات جمهوری اسلامی ایران به این کشور سفر کرده است.

نخستین ایستگاه سفر کاسیس، شهر اصفهان و دیدار از بناهای تاریخی این شهر بوده است. گفت‌وگوهای وزیر امور خارجه سوئیس روز یکشنبه ۱۶ شهریور (ششم سپتامبر) با مقامات ایران آغاز شد. کاسیس در نخستین دیدار خود با مقامات جمهوری اسلامی، با محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو داشته است.

پس از آن، دیدار وزیران امور خارجه دو کشور ایران و سوئیس برگزار شد. گفته می‌شود که ایگناتسیو کاسیس با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

مناسبات با آمریکا

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس خبری روز دوشنبه ۱۷ شهریور رسما اعلام کرد که سفر وزیر امور خارجه سوئیس «ربطی به روابط ایران و آمریکا» ندارد. خطیب‌زاده تاکید کرده است که «سیاست ما درباره آمریکا تغییری نکرده است.»

باید یادآور شد که سوئیس از جمله حافظ منافع آمریکا در ایران است. به دنبال تیره شدن مناسبات ایران با کشورهای کانادا و عربستان سعودی، بخشی از امور دیپلماتیک این کشورها نیز از طریق سوئیس انجام می‌شود.

در حالی که گفته می‌شود سفر ایگناتسیو کاسیس به ایران به مناسبت یکصدمین سالگرد مناسبات دیپلماتیک دو کشور ایران و سوئیس صورت گرفته، خطیب‌زاده گفته است:

«سفر وزیر خارجه سوئیس در چارچوب عادی سفرهای وزرای امور خارجه دو کشور است. این سفر به دلیل کرونا به تاخیر افتاد وگرنه قرار بود زوتر انجام شود.»

خطیب‌زاده اشاره برخی از رسانه‌ها به تلاش‌های دیپلماتیک دو کشور ایران و آمریکا برای مذاکره مستقیم را گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای نامیده است. هفته گذشته، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز از آمادگی این کشور برای مهیا ساختن شرایط مذاکره مستقیم ایران و آمریکا سخن گفته بود.

کانال مالی سوئیس

خبرگزاری “تسنیم” با انتشار خبر کوتاهی به دیدار بین محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با همتای سوئیسی خود پرداخته است.

تا زمان تنظیم این گزارش، رسانه‌های ایران درباره مضمون گفت‌وگوی بین این دو سیاستمدار اطلاعاتی منتشر نکرده‌اند. گفته می‌شود که یکی از محورهای اصلی گفت‌وگوها، موضوع کانال مالی سوئیس بوده است. وزیر خارجه سوئیس در توئیترش صلح، مناسبات اقتصادی و مسائل حقوق بشری را موضوع‌هایی عنوان کرده که با ظریف بر سر آنها “مذاکراتی ثمربخش” داشته است. او در این توئیت از راه‌افتادن کانال سازوکار مالی با ایران ابراز خرسندی کرده است.

وزیر امور خارجه سوئیس در دیدار با محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران نیز به اهمیت کانال مالی سوئیس برای گسترش تجارت بین دو کشور اشاره کرده بود.

این در حالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرده است که به‌رغم راه‌اندازی این کانال مالی، تا کنون تنها یک تراکنش مالی محدود برای صدور دارو به ایران از طریق این سازوکار مالی صورت گرفته است.

خطیب‌زاده گفته است: «این کانال با ۲۰ ماه تاخیر به دلیل فشار آمریکا در بهمن [۱۳۹۸] به صورت آزمایشی کار خود را آغاز کرد. در خرداد ماه اولین تراکنش جدی انجام شد و اقلام دارویی به ایران ارسال شد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده است که تراکنش مالی ماه خرداد با منابع مالی ایران انجام شده است. خطیب‌زاده در ادامه گفته است: «این منابع بی‌نهایت نیست.»
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *