سازمان حقوق بشر ایران: اعدام نوید افکاری اقدامی جنایتکارانه است

By | ۱۳۹۹-۰۶-۲۳

«مسئولیت این جنایت بیش از هر‌کس بر عهده علی خامنه‌ای و ابراهیم رئیسی است»

سازمان حقوق بشر ایران اعدام نوید افکاری را «اقدامی جنایتکارانه» خواند و خواستار واکنش شدید جامعه جهانی نسبت به محکومیت این اقدام جمهوری اسلامی شد.

 این سازمان پیشتر برخی مستندات شکنجه را منتشر کرده بود و از جامعه بین‌الملل خواسته بود تا برای متوقف کردن حکم اعدام نوید افکاری تلاش کنند.

امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، با ذکر این نکته که «اعدام نوید افکاری هم براساس قوانین بین‌المللی و هم براساس قوانین حاکم بر جمهوری اسلامی یک جنایت محسوب می‌شود» مسئولیت این «جنایت» را بیش از هر‌کس بر عهده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی و ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه دانست.

به گفته امیری مقدم ، «نوید افکاری در یک پروسه دادرسی ناعادلانه و براساس اعترافات زیر شکنجه به اعدام محکوم شده بود و قاضی صادر کننده حکم، شکنجه‌گران نوید، تمامی کسانی که در ارتکاب این جنایت نقش داشتند، در کنار صداوسیمای جمهوری اسلامی برای پخش سناریوی دروغین، باید در قبال این جنایت پاسخگو باشند.»

هفته گذشته صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ساعاتی پس از اعلام خبر انتقال برادران افکاری به مکانی نامعلوم، فیلمی از آنها پخش کرد و پروژه تکراری «اعترافات اجباری» را به نمایش گذاشت.

در این فیلم که در بخش خبری «بیست و سی» شبکه دو پخش شد، تصاویری از جزییات اعترافات اجباری نوید افکاری، از جمله آنچه بازسازی صحنه قتل یک مامور امنیتی خوانده شد، نشان داده شد. این تصاویر در حالی پخش شد که این زندانی سیاسی با انتشار یک فایل صوتی از زندان اعلام کرد که اعترافات او و برادرانش پس از شکنجه‌ اخذ شده است.

صدا و سیما در بخشی از اعترافات اجباری از کارزار فعالان مدنی، حقوق بشری و رسانه‌های فارسی زبان برای جلوگیری از اعدام نوید افکاری انتقاد کرد و به طور ضمنی از اعدام او دفاع کرد.

 جمهوری اسلامی ایران یکی از بالاترین آمارهای اعدام در جهان را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *