نیویورک‌تایمز: خامنه‌ای اجازه اقدام تلافی‌جویانه مستقیم علیه آمریکا را نداده است

By | ۱۳۹۹-۰۶-۳۰

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز، در گزارشی با عنوان «با وجود افزایش فشار آمریکا، ایران رویکردی ملایم را در پیش گرفته» به واکنش جمهوری اسلامی ایران مقابل تلاش‌های اخیر دولت دونالد ترامپ پرداخته است.

این گزارش که روز شنبه ۲۹ شهریور منتشر شده، به ارزیابی سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و متحدانش اشاره می‌کند که حاکی از «خویشتن‌داری» جمهوری اسلامی در مقابل واشینگتن است.

در ابتدای این گزارش، به فشارهای آمریکا علیه جمهوری اسلامی در روزهای گذشته اشاره شده است؛ از ادعای سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا مبنی بر طرح جمهوری اسلامی برای قتل سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی و آمادگی کاخ سفید برای اعمال تحریم‌های یک‌جانبه و بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران، تا طرح اتهام علیه جمهوری اسلامی مبنی بر حملات سایبری برای مداخله در انتخابات پیش‌روی آمریکا.

نویسندگان گزارش نیویورک تایمز، تاکید کرده‌اند با این حال، کارزار برای بی‌اعتبار کردن و انزوای ایران، با تصویر کنونی این کشور مطابقت ندارد.

براساس این گزارش، رهبر جمهوری اسلامی، هرگونه واکنش مستقیم و گسترده، دست‌کم در برهه کنونی، علیه آمریکا را ممنوع کرده و براساس اطلاعات مقام‌های آمریکایی و متحدانشان، فقط اجازه حملات سایبری را صادر کرده است.

همچنین براساس گزارش مقام‌های اطلاعاتی آمریکا، جمهوری اسلامی طرح پیشین خود را که یک سال پیش در نظر داشت، کنار گذاشته است.

این طرح مبنی بر غافلگیری آمریکا در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور، با حمله علیه حمل‌ونقل دریایی در خلیج فارس و تولید نفت خاورمیانه، به منظور تاثیر گذاشتن بر بازار نفت و از بین بردن بخت دونالد ترامپ برای انتخاب مجدد تدوین شده بود.

گزارش نیویورک تایمز می‌گوید تجدیدنظر ایران در این زمینه، پس از شیوع ویروس کرونا و رکورد اقتصادی جهان صورت گرفت که هرگونه حمله علیه تولید نفت را بی‌ثمر کرد.

ایران همچنین فکر می‌کند که هرگونه حمله، به غیر از حملات مخفیانه سایبری، به‌نفع ترامپ تمام خواهد شد و به او این امتیاز را خواهد بخشید که با تقویت موضع خود، زمینه را برای گزینه نظامی علیه ایران فراهم کند.

نیویورک تایمز ادامه می‌دهد براساس گزارش‌های اطلاعاتی، رهبران ایران به این نتیجه رسیده‌اند که «خویشتن‌داری»، بهترین ابزار برای جلوگیری از انتخاب دوباره آقای ترامپ است.

این در حالی است که ترامپ و بسیاری از اصلی‌ترین همکارانش، ایران را تهدیدی روز به روز خطرناک‌تر معرفی می‌کنند.

نیویورک تایمز می‌نویسد ترامپ و رابرت اوبریان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، ایران را به همان اندازه روسیه، تهدیدی برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در نظر می‌گیرند، اما «یک ارزیابی از سوی مقام‌های اطلاعاتی و کارشناسان خارجی» این اظهارات را رد می‌کنند.

همچنین این روزنامه به اظهارات اخیر الیوت ابرامز، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، اشاره می‌کند که بر «نوعی احتیاط» در رفتار جمهوری اسلامی ایران مقابل آمریکا تاکید کرده بود.

این رفتار محتاطانه ایران با وجود آن است که مقام‌های این کشور بارها آمریکا را به گرفتن انتقام کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس تهدید کرده‌اند.

نیویورک تایمز تاکید می‌کند که برآورد سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا درباره نیت‌ها و انگیزه‌های جمهوری اسلامی کاملا روشن نیست و مقام‌های آمریکایی جزئیاتی از ارزیابی خود مبنی بر «خویشتن‌داری و احتیاط» ایران ارایه نکرده‌اند.

اما این مقام‌ها معتقدند که نتیجه‌گیری آنان مبنی بر «انفعال نسبی» جمهوری اسلامی، با اقدامات اخیر ایران در منطقه خاورمیانه مطابقت دارد.

ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *