نسرین ستوده به ‘سی‌سی‌یو’ منتقل شد

By | ۱۳۹۹-۰۶-۳۰

رضا خندان، همسر نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشر که امروز صبح از زندان به اورژانس برده شده بود، می‌گوید همسرش به دلیل شرایط “وخیمی” که داشت، به بخش سی‌سی‌یو یا مراقبت‌های قلبی برده شده است.

آقای خندان صبح امروز از انتقال نسرین ستوده به اورژانس بیمارستان طالقانی خبر داده بود. او گفته بود که خانم ستوده به دلیل ضعف شدید جسمی، تپش قلب و تنگی نفس از زندان به بیمارستان منتقل شده است.

رضا خندان که در بیمارستان بود، به بی‌بی‌سی گفته بود: “دو بار نوار قلب گرفتند، وضعیت قلب او بسیار خراب است و به توصیه دکتر باید بستری شود.”

دوستان گرامی؛ نسرین که پیش از ظهر امروز به خاطر مشکل قلبی و تنگی نفس، فشار خون بسیار پایین و ضعف عمومی شدید به اورژانس بیمارستان طالفانی منتقل شده بود؛ ساعاتی قبل به دلیل شرایط وخیمی که داشت به بخش سی‌سی‌یو همان بیمارستان منتقل شد.

— Reza Khandan (@RezaKhandan4) September 19, 2020

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر، حدود ۴۰ روز پیش در ۲۲ مرداد ماه اعلام کرده که برای آزادی زندانیان سیاسی اعتصاب غذا کرده است.

خانم ستوده گفته بود که بسیاری از زندانیان مشمول آزادی مشروط‍‌ هستند و بسیاری با اعمال قانون جدید آزاد می‌شوند، اما با زندانیان سیاسی به گونه‌ای رفتار می‌شود که “گویی قانونی وجود ندارد”.

از زمان شروع اعتصاب غذا این اولین بار است که خبر انتقال خانم ستوده به بیمارستانی خارج از زندان منتشر می‌شود. شمار زیادی از فعالان مدنی و سیاسی از او خواسته بودند که اعتصاب غذای خود را متوقف کند.

رضا خندان می‌گوید بدن همسرش به دلیل ضعف، قدرت جذب آب و قند هم نداشته و معده او این چیزها را پس می‌زده است. به گفته او جز قلب، سایر اعضای بدن خانم ستوده هم به دلیل اعتصاب غذای طولانی هم آسیب دیده “اما قلب از همه حساس‌تر است.”

رضا خندان می‌گوید پسر و دخترشان در حیاط زندان منتظر شنیدن خبری از مادرشان هستند و وضعیت روحی‌شان بد است: “من هیچ وقت بچه‌ها را اینطور ندیده بودم. پسر من در سن رشد و بلوغ است و امروز وقتی بعد از یک ماه و خرده‌ای نسرین او را دید، نشناخت.”

آقای خندان می‌گوید ماموران امنیتی در زندان اجازه نمی‌دهند خانواده نسرین ستوده به او نزدیک شوند: “فقط از ما خواسته‌اند که قبض‌های بیمارستان را پرداخت کنیم. اما متاسفانه نه اطلاعاتی درباره وضعیت نسرین می‌دهند، نه اجازه می‌دهند کسی نزدیک شود و سوالی بپرسد. یا حتی خانواده درباره وضعیت نسرین تصمیم بگیرد.”

نسرین ستوده به اتهاماتی مانند تبانی علیه امنیت ملی، نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی و اهانت به مقامات ارشد حکومت ایران به ۳۳ سال حبس و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شده اما بر اساس قانون مجازات اسلامی ۱۲ سال از این حکم اجرا می‌شود.

آقای خندان می‌گوید همسرش بیش از دو سال است که به مرخصی نیامده در حالی که سه روز مرخصی در ماه حق هر زندانی است.

مرداد ماه امسال، پنج روز پس از اعتصاب غذای نسرین ستوده، مهراوه خندان، دختر او بازداشت و با قرار وثیقه آزاد شد. مهراوه خندان سال‌ها پیش یک بار هم ممنوع الخروج شده بود.

منصوره شجاعی به بی‌بی‌سی فارسی گفته بود که علت دستگیری مهراوه خندان مربوط به ملاقات یک سال پیش او با مادرش در زندان اوین تهران بوده است. ظاهرا در این دیدار به گفته خانم شجاعی، یکی از ماموران زن از حجاب مهراوه خندان ایراد گرفته اما با اعتراض دختر خانم ستوده مواجه شده است.

بر اساس گزارش‌ها مهراوه خندان به دنبال شکایت مامور زن زندان اوین با وثیقه آزاد شده است.

منبع: بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *