کمک ۱۰ میلیون یورویی اتحادیه اروپا برای احیای تالاب هامون

By | ۱۳۹۹-۰۷-۰۱

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به اینکه برنامه مدیریت زیست بومی تالاب هامون آماده شده است، گفت:مجامع بین‌المللی از جمله اتحادیه اروپا حدود ۱۰ میلیون یورو برای اجرای این برنامه به ما کمک خواهند کرد.

مسعود باقرزاده کریمی در گفت و گو با ایسنا ضمن اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست با یک روش‌شناسی جامع‌نگر تحت عنوان مدیریت زیست بومی تالاب‌ها، برنامه‌ای مدیریتی برای تعدادی از تالاب‌های کشور تدوین کرده است، اظهار کرد: اگر ما به دنبال احیای تالاب‌ها هستیم باید کل حوزه آبخیز را ساماندهی کنیم. درحال حاضر برنامه‌ای مدیریتی برای تالاب هامون در نظر گرفته شده است اما هامون تالابی مرزی است که ۹۰ درصد حوضه آبخیز آن در کشور افغانستان قرار دارد. از این‌رو فرآیند تدوین و مطالعه برنامه مدیریتی آن با سایر تالاب‌های کشور تفاوت دارد.

وی با بیان اینکه برای مدیریت تالاب هامون ما باید ابتدا برنامه‌های خود برای مدیریت آن بخش از تالاب که داخل ایران است را منسجم و پس از آن شرایط را برای مذاکرات منطقه‌ای فراهم کنیم، گفت: سال‌ها پیش با کشور افغانستان توافق شده است که در شرایط نرمال سالانه ۸۲۰ میلیون متر مکعب حق‌آبه هامون در ایران را پرداخت کند اما حق‌آبه فقط برای آب شرب و کشاورزی تخصیص پیدا کرده است.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه برنامه مدیریت زیست بومی تالاب هامون آماده شده است، تصریح کرد: مهمترین مسئله‌ای که مورد بررسی قرار گرفته این است که ما چه قدر توانایی کاهش وابستگی‌هایی معیشتی به تالاب هامون را داریم و چه‌قدر می‌توانیم مصرف آب را در حوزه آبخیز این تالاب کاهش دهیم.

باقرزاده کریمی با تاکید بر اینکه برنامه مدیریت زیست بومی تالاب هامون به صورت مشارکتی با دستگاه‌های ذی‌ربط تدوین شده است، اظهار کرد: چون احیای تالاب هامون پروژه‌ای بین‌المللی است ما توانسته‌ایم که مشارکت جوامع بین‌المللی از جمله اتحادیه اروپا را نیز جلب کنیم. اتحادیه اروپا حدود ۱۰ میلیون یورو برای این کار تخصیص داده است که طی پنج سال و از سال ۲۰۲۰ در ایران برای احیای هامون هزینه می‌شود.

وی در ادامه گفت: هدف اصلی ما این است برای حفظ و احیای تالاب هامون با جوامع محلی مشارکت کنیم. درحال حاضر نوعی رقابت در تالاب برای مصرف آب در اکوسیستم و مصرف آب بین جوامع انسانی است بنابراین باید فعالیت‌هایی را در منطقه تعریف کنیم که هم معیشت مردم را تامین کند و هم آب تالاب را هدر ندهد. رونق گاومیش داری، صنایع دستی و صیادی از جمله این فعالیت‌ها هستند.

به گفته مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست اگر این کشاورزی بی‌ضابطه در منطقه که در حال حاضر نیز رواج دارد، ادامه پیدا کند هیچ آبی برای تالاب نخواهد ماند بنابراین در قدم اول باید برای معیشت مردم فکری کنیم و وابستگی آن‌ها به آب تالاب هامون را کم کنیم.

باقرزاده کریمی در پایان با بیان اینکه دریافت اعتبارات بین‌المللی دست ما را برای مدیریت و احیای هامون بازتر می‌کند، تصریح کرد: بیش از دو میلیارد مترمکعب نیاز آبی اکوسیستم تالاب هامون است و ما قصد داریم که با کشور افغانستان نیز در این زمینه وارد مذاکره شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *