روحانی در نشست مجمع عمومی: آمریکا نه می‌تواند مذاکره را بر ما تحمیل کند و نه جنگ را

By | ۱۳۹۹-۰۷-۰۲

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که «آمریکا نه می‌تواند مذاکره را بر ما تحمیل کند و نه جنگ را».

حسن روحانی که روز سه‌شنبه اول مهر در هفتادوپنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل به صورت ویدئویی سخنرانی می‌کرد، با بیان این‌که «ملت ایران شایسته تحریم نیست» اظهار داشت: «هر دولتی که در آمریکا انتخاب شود، به ناچار تسلیم تاب‌آوری ملت ایران خواهد شد».

او با انتقاد از خروج ایالات متحده آمریکا از توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران موسوم به «برجام» گفت: «کجا سابقه دارد دولتی نتیجه ۱۳ سال مذاکره جهانی با حضور دولت قبلی خود را بدون هیچ دلیلی زیرپا‌ گذارد و قطعنامه شورای امنیت را با وقاحت نقض کند؟»

ایالات متحده اردیبهشت سال ۹۷ با اشاره به اینکه برجام «بدترین توافق» بوده و نتوانسته مانع «بحران‌آفرینی» جمهوری اسلامی در منطقه شود، از این توافق خارج شد. با این حال هم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، و هم سایر مقامات آمریکایی برای مذاکره درباره توافقی جدید با ایران اعلام آمادگی کرده‌اند.

تهران این پیشنهاد را رد کرده و گفته که آمریکا باید تحریم‌ها را بردارد، به برجام بازگردد و توبه کند.

رئیس‌جمهوری ایران در سخنرانی امروز خود همچنین گفت که «امروز زمان “نه” گفتن به زورگویی و قلدرمآبی است» و «دوران سلطه و هژمونی به سرآمده است و ملت‌ها و فرزندان ما سزاوار دنیایی بهتر هستند».

حسن روحانی به شیوع ویروس کرونا در جهان نیز اشاره کرد و گفت: «همه ما دوران سختی را سپری می‌کنیم، اما ملت ایران به‌جای برخورداری از همکاری جهانی، با سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ، در نقض آشکار منشور ملل متحد و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، مواجه است».

او همچنین تأکید کرد که «ملت ایران شایسته تحریم نیست. جواب صلح، جنگ نیست. پاداش مبارزه با افراط‌گرایی، ترور نیست. باید بدانیم ادعا‌ها ملاک نیست، عمل ملاک است».

رئیس‌جمهوری ایران در سخنانش به تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران نیز اشاره کرد و مدعی شد که این کشور می‌کوشد «ایران را از حداقل نیازهای دفاعی محروم ساخته و محدودیت‌های تسلیحاتی ایران را به رغم نص صریح قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، تمدید کند».

ایالات متحده مردادماه تلاش کرد قطعنامه‌ای را به تصویب شورای امنیت سازمان ملل برساند تا تحریم تسلیحاتی ایران را که ۲۷ مهر امسال به پایان می‌رسد تمدید کند، ولی موفق نشد.

ایالات متحده می‌گوید که از روز سی‌ام شهریور مکانیسم ماشه را فعال کرده که به معنای بازگشت کامل تحریم‌های سازمان ملل است. ولی اعضای باقی‌مانده در برجام، شامل روسیه، چین، فرانسه، آلمان و بریتانیا، گفته‌اند که اقدام واشنیگتن «فاقد وجاهت قانونی است»، چون از برجام خارج شده است.

رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *