جهش ژنتیکی کرونا در ایران؛ خودداری ۹۰ درصد دانش‌آموزان از حضور در مدارس

By | ۱۳۹۹-۰۷-۰۲

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران ضمن هشدار درباره «جهش ژنتیکی» و «شیوع سریع» کرونا طی موج سوم، از کاهش شرکت حضوری دانش‌آموزان در کلاس‌های درس به کمتر  ۱۰ درصد خبر داد.

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، روز سه‌شنبه اول مهرماه گفت: «متاسفانه در حال حاضر شاهدیم که رعایت دستورالعمل‌های مقابله با کرونا روند نزولی دارد. این در حالی‌ست که جهش ژنتیکی اخیر ویروس کرونا و افزایش قدرت سرایت‌پذیری آن نگران‌کننده است.»

او همچنین درباره «انتقال درون‌خانوادگی» این ویروس هشدار داد.

همزمان علیرضا زالی،‌ فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران،‌ ابراز نگرانی کرد موج سوم کرونا نسبت به موج‌های قبلی «خیلی سریع‌تر» گسترش می‌یابد.

او در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا از افزایش تعداد مبتلایان بستری نسبت به سرپایی خبر داد و افزود شمار افرادی که در بخش‌های مراقبت‌های ویژه در موج سوم بستری می‌شوند، نسبت به قبل بیشتر شده است.

این مقام ستاد مقابله با کرونا خواستار اعمال محدودیت‌های بیشتر از جمله کاهش سفر،‌ اجتماعات و حضور افراد در فضای سربسته شد.

تایید دیرهنگام مقام‌های وزارت بهداشت در حالی است که پیشتر کارشناسان و مسئولان این حوزه بارها درباره ضرورت اعمال محدودیت و جلوگیری از عزاداری محرم،‌ سفرهای شهروندان و بازگشایی مدارس هشدار داده بودند.

در همین زمینه اکنون علیرضا رییسی،‌ معاون وزارت بهداشت،‌ تایید کرده با بدتر شدن وضعیت شیوع کرونا میزان عدم حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس به بیش از ۹۰ درصد رسیده است.

رییسی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا گفت: «در تهران و شهرهای بزرگ مدارس خلوت شده است. در ابتدای بازگشایی مدارس که حضور اختیاری نشده بود،‌ حدود  ۱۵ درصد از دانش‌آموزان در مدارس حاضر می‌شدند و اکنون این میزان در تهران به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است.»

با وجود این، او ارتباط بین بازگشایی مدارس و افزایش ابتلا و بستری کودکان را رد کرد و گفت نگرانی بیشتر درباره دانشگاه‌ها و خوابگاه‌های آن است.

پیشتر مینو محرز،‌ عضو ستاد ملی مقابله با کرونا،‌ نیز ضمن انتقاد از بازگشایی مدارس اعلام کرده بود بسیاری از استان‌ها قبول نکردند مدارس را در وضعیت فعلی شیوع کرونا باز کنند و از دستور وزیر «سرپیچی» کردند.
ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *