احضار سفیران ایران در لندن، برلین و پاریس

By | ۱۳۹۹-۰۷-۰۳

بریتانیا در اعتراض به نقض حقوق بشر و بازداشت و آزار شهروندان دو تابعیتی در ایران، حمید بعیدی‌نژاد سفیر جمهوری اسلامی در لندن را احضار کرده است. سفیران ایران در برلین و پاریس نیز در همین هفته احضار می‌شوند.

روزنامه بریتانیایی گاردین شامگاه روز چهارشنبه دوم مهر (۲۳ سپتامبر) اعلام کرد حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن روز سه‌شنبه ۲۲ سپتامبر به وزارت امور خارجه بریتانیا احضار و یک نامه اعتراضی به وی تحویل داده شده است. به نوشته گاردین، سفیران ایران در پاریس و برلین نیز در طول این هفته فراخوانده می‌شوند.

در نامه‌ای که مقام‌های وزارت امور خارجه بریتانیا به حمید بعیدی‌نژاد تحویل داده‌اند و روزنامه گاردین متن آن را مشاهده کرده، آمده است سیاست بازداشت خودسرانه شهروندان دو تابعیتی جایگاه بین‌المللی ایران را به شدت تضعیف می‌کند.

به نوشته گاردین این نخستین اقدام مشترک سه کشور اروپایی موسوم به “ای‌۳” (E3) دراعتراض به نقض حقوق بشر در ایران و اعلام نگرانی ازافزایش فشار بر بازداشت‌شدگان دو تابعیتی‌ در ایران است. از جمله این فشارها، اتهام‌های تازه به نازنین زاغری-راتکلیف، شهروند ایرانی-بریتانیایی است که از سال ۲۰۱۶ در این ایران در زندان به‌سر می‌برد.

نازنین زاغری در شکایتی که به دادستانی تهران نوشته و نسخه‌ای از آن را به سفارت بریتانیا در تهران تحویل داده،  سپاه پاسداران را به  رفتار غیرقانونی با خود متهم کرده است. او در شکایت‌نامه خود نوشته است روز اول مهر (۲۲ سپتامبر) سپاه پاسداران پیش از ساعت هفت صبح به خانه والدین او زنگ زده و مدعی شده که مشکلی در پابند نازنین زاغری مشاهده شده و از این رو ماموران سپاه برای کنترل به خانه آن‌ها مراجعه خواهند کرد.

نازنین زاغری که در ماه مارس سال جاری به علت شیوع ویروس کرونا از زندان اوین مرخص شده و در حصر خانگی به سر می‌برد، در شکایت خود قید کرده که ماموران سپاه مدعی شده‌اند که او قصد دست‌کاری پابند الکترونیکی خود را داشته است.

نازنین زاغری در ادامه گفته است که والدین او به ماموران سپاه اجازه ورود به خانه را نداده‌اند. او گفته است که وظیفه کنترل پابند الکترونیکی با دادستانی است و نه با سپاه پاسداران.

UK | Nazanin Zaghari-Ratcliffe und Richard Ratcliff beenden Hungerstreik

در واکنش به شکایت نازنین زاغری، دادستانی تهران علت مراجعه ماموران سپاه پاسداران به خانه والدین او را کشف نقص فنی در پابند الکترونیکی اعلام کرده‌اند. نازنین زاغری و خانواده او این پاسخ را قانع کننده ندانسته‌اند.

زاغری تاکید کرده است که کنترل پابند الکترونیکی او برعهده سپاه پاسداران نیست که سپاه خواسته باشد برای بررسی به خانه والدین او مراجعه کند.

نازنین زاغری همچنین از عملکرد امین وزیری، مسئول ارتباط زندانیان با خانواده‌هایشان ابراز نارضایتی کرده و از او خواسته است به جای مشارکت در “بازی موش و گربه” سپاه پاسداران به وظایف خود عمل کند.

باید یادآور شد که دو هفته پیش، نازنین زاغری با کیفرخواست جدید به دادگاه انقلاب احضار شده است. در حالی که کمتر از شش ماه به پایان دوران حبس نازنین زاغری باقی است، شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی با اتهام جدیدی علیه او کیفرخواست صادر کرده است.

پرونده زاغری و پرونده بدهی‌بریتانیا به ایران

در شرایطی، دومینک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا از عدم ارتباط پرونده نازنین زاغری با پرونده بدهی بریتانیا به ایران سخن می‌گوید که رسانه‌های آن کشور پیش از صدور کیفرخواست جدید علیه نازنین زاغری، چنین موضوعی را مطرح کرده بودند.

وزیر امور خارجه بریتانیا در گفت‌وگوی خود با “اسکای‌نیوز” گفته است که موضوع پرونده نازنین زاغری و پرونده بدهی بریتانیا به ایران به موازات هم جریان دارند، اما به یکدیگر مربوط نیستند.

موضوع بر سر بدهی سال ۱۹۷۹ بریتانیا به ایران در ارتباط با سفارش تانک‌های چیفتن از سوی دولت پهلوی است. میزان این بدهی حدود ۴۰۰ میلیون پوند اعلام شده است.

خبر امکان آزادی نازنین زاغری در ازای پرداخت بدهی بریتانیا به ایران از سوی محمدجواد ظریف، مهرماه سال گذشته، در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شده بود.

ظریف گفته بود که پیشنهاد آزادی نازنین زاغری در ازای پرداخت بدهی بریتانیا نخستین بار از سوی فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه سابق بریتانیا مطرح شده بود و قرار بوده که ظریف پس از پرداخت بدهی در راستای آزادی نازنین زاغری تلاش کند.

طرح این موضوع از سوی ظریف،  در رسانه‌های بریتانیا به عنوان اعلام آمادگی تلویحی جمهوری اسلامی برای اجرای چنین پیشنهادی تلقی و تفسیر شده بود.

این در حالی است که سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه چنین موضوعی را تکذیب کرده است.
دویچه وله :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *