سرانجام ماجرای غرامت ۱۱۰۰ میلیارد دلاری عراق به ایران چه شد؟

By | ۱۳۹۹-۰۷-۰۳
جمالی نوبندگانی: باید مسئولین سیاسی و امنیتی کشور بررسی کنند که کسی که شروع کننده جنگ بوده و دیگر نیست و معدوم شده است (صدام حسین) آیا نیازی است ما پیمان صلح جدیدی داشته باشیم یا همان توافقنامه الجزایر کفایت می کند؟

محمد جواد جمالی نوبندگانی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم

محمد جواد جمالی نوبندگانی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم با اشاره به غرامت ۱۱۰۰ میلیارد دلاری عراق به ایران بر اساس قطعنامه ۵۹۸ که عراق مکلف به پرداخت آن به ایران شده است گفت: قطعنامه ۵۹۸ که عراق را به پرداخت غرامت به ایران مکلف کرده بود یکی از نزدیک ترین قطعنامه ها به مواضع جمهوری اسلامی ایران که در آن دبیرکل وقت سازمان ملل، عراق را به عنوان شروع کننده جنگ معرفی کرد.
وی ادامه داد: بعد از این عراق درگیر جنگ با کویت شد و در این جنگ هم عراق به دلیل تخریب، اشغال و غارتگری، محکوم شد و کشور های عضو دائم شورای امنیت که این بار حامی کویت در جنگ مقابل عراق بودند بلافاصله بعد از آزاد سازی کویت با فروش نفتی که از منابع عراق انجام می گرفت صندوقی تاسیس کردند و مبلغ غرامت عراق را به کویت پرداخت کردند.

جمالی نوبندگانی گفت: برای جمهوری اسلامی متاسفانه به دلیل خصومتی که آمریکایی ها با ما داشتند این موضوع اتفاق نیفتاد و بعد از آن هم عراق درگیر مسائل و مشکلات دیگری بود و من فکر می کنم شاید یک شرایط مساعدی برای طرح این موضوع در روابط دو کشور شکل نگرفته است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم افزود: یکی از مواردی که خلا آن کاملا محسوس می شود این است که ما پس از پایان جنگ پیمان صلح جدیدی را با عراق امضاء نکرده ایم البته ما در سال ۱۹۷۵در معاهده الجزایر پیمانی با عراق داریم که صدام در ابتدای جنگ آن را پاره کرد ولی بعدها با نامه هایی که برای مرحوم هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور وقت می فرستاد اعلام کرده بود که من همه آن موارد را می پذیرم.

وی تصریح کرد: باید مسئولین سیاسی و امنیتی کشور بررسی کنند که کسی که شروع کننده جنگ بوده و دیگر نیست و معدوم شده است (صدام حسین) آیا نیازی است ما پیمان صلح جدیدی داشته باشیم یا همان توافقنامه الجزایر کفایت می کند؟

محمد جواد جمالی نوبندگانی گفت: راه حل این موضوع هم گفتگو های دو جانبه بین ایران و عراق و هم سازمان ملل است. دلیل اینکه جمهوری اسلامی خیلی این موضوع غرامت را پیگیری نکرده است شرایط سیاسی ایران و عراق و منطقه بود که تاکنون اجازه نداده است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی دهم درباره ارجاع این موضوع به این کمیسیون در مجلس دهم هم گفت: بحث غرامت هیچ وقت به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیامده بود.

مدآرا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *