مایک پومپئو: دسترسی «دزدسالاران» حاکم بر ایران به ۷۰میلیارد دلار را قطع کردیم

By | ۱۳۹۹-۰۷-۰۴

«منابع مالی، ثروت و ظرفیت ساخت سلاح هسته‌ای رژیم را محدود کردیم»

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌و‌گو با برنامه رادیویی لری اوکانر با اشاره به اینکه پیوستن دولت اوباما-بایدن به برجام «دیوانگی» بود، گفت: «این توافق راه ایران را به سوی سلاح هسته‌ای همواره می‌کرد و برای امنیت خاورمیانه، اسرائیل و ایالات‌متحده آمریکا غیرقابل پذیرش بود».

او در ادامه گفت، به همین دلیل حدود سه سال است که از این توافق خارج شدیم و «دسترسی رژیم ایران به منابع مالی، ثروت و ظرفیت ساخت سلاح هسته‌ای را محدود کردیم».

پومپئو با تاکید بر اینکه آمریکا در سه سال گذشته رهبری کمپین «بسیار موفقی» را علیه جمهوری اسلامی بر عهده داشته، گفت: «وضعیت رژیم خوب نیست. دسترسی رژیم دین‌سالار، دزدسالار و مذهبی که امروز رهبری ایران را بر عهده دارد به ۷۰میلیارد دلار منابع مالی قطع شده است.»

وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به حذف قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس در حمله پهپادی نیروهای آمریکایی، او را «معمار کمپین ترور در سراسر جهان» معرفی کرد و گفت: «دلیلی وجود ندارد که تلاش‌های دیپلماتیک، اقتصادی و امنیتی را که در سه سال گذشته دنبال کردیم، ادامه ندهیم.»

به گفته وزیر امور خارجه آمریکا این اقدامات جمهوری اسلامی را «ضعیف» و آمریکا را «امن‌تر» کرده است.

پومپئو در ادامه به «خبر خوب» صلح و عادی‌سازی روابط اسرائیل و امارات متحده عربی اشاره کرد. وزیر امور خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرد، ایران نیز به جایگاهی برسد که دو هفته قبل توافق صلح در آن امضاء شد. جایگاهی که در آن ایران عضو عادی جامعه بین‌المللی است، «کشور یهودی اسرائیل را به رسمیت می‌شناسد» و «شعار مرگ بر آمریکا، شیطان بزرگ و کوچک و اسرائیل سر نمی‌دهد».

او در پاسخ به این پرسش که آیا آمریکا در این مسیر به تنهایی پیش می‌رود یا به دنبال جلب حمایت اروپاییان است، گفت: «آنها می‌گویند در اهداف ما سهیم هستند اما همچنان می‌خواهند به برجام پایبند باشند. نمی‌دانم چطور می‌شود هر دو این فکرها را در سر داشت. ما می‌دانیم که برنامه جامع اقدام مشترک به ادامه کمپین ترور جمهوری اسلامی کمک می‌کند. پول و منابع را در اختیار آنها قرار می‌دهد. امیدواریم که اروپاییان به ما ملحق شوند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *