دلار در آستانه ۳۰ هزار تومان: بورس ارز فعال شد

By | ۱۳۹۹-۰۷-۰۶

ریال در نیمه اول سال بیش از نیمی از ارزش خود را از دست داده است. بانک مرکزی از امروز برای جلوگیری از سقوط بیشتر ریال معامله ارز در بازار ثانویه را به صورت آزمایشی آغاز می‌کند.

نرخ دلار در ایران به نزدیکی ۳۰ هزار تومان رسیده است و برخی برآوردها نیز از عبور دلار از این رقم حکایت دارد. سیاست‌های بانک مرکزی برای مهار بازار بی‌نتیجه بوده است. در تازه‌ترین تصمیم قرار است از صبح ششم مهر خرید و فروش ارز خارجی در بورس آغاز شود.

در تازه‌ترین تصمیم قرار است از ششم مهر معامله ارز خارجی در بورس ارزی به صورت آزمایشی شروع شود. عکس: بازار ارز تهران

براساس اطلاعیه مدیریت بازار متشکل معاملات ارز ایران در گام نخست تنها خرید و فروش درهم امارات در بورس ارز امکان‌پذیر است اما آنطور که اعلام شده؛ در ادامه معامله سایر ارزهای خارجی در بورس نیز امکان‌پذیر خواهد بود.

دلار تا کجا پیش می‌رود؟

بانک مرکزی ایران تنها در یک ماه گذشته دو مرتبه سیاست‌های ارزی را تغییر داد تا مانع ریزش بیشتر ریال شود. هیچ یک از این سیاست‌ها و برنامه‌های پیشین کارساز نبوده و نرخ دلار در معاملات روز شنبه به نزدیکی ۳۰ هزار تومان رسید.

مقام‌های ارشد حکومتی و رئیس کل بانک مرکزی رشد نرخ دلار را روانی و متاثر از اعلام فعال کردن مکانیسم ماشه از سوی دونالد ترامپ عنوان می‌کنند.
آمریکا هفته گذشته به صورت یکجانبه اعلام کرد که مکانیسم ماشه را فعال کرده است. اگرچه دولت‌های اروپایی طرف توافق هسته‌ای و سازمان ملل به صورت رسمی اعلام کرده‌اند نمی‌توانند درخواست آمریکا برای بازگشت تحریم‌ها براثر مکانیسم ماشه را بپذیرند اما در ایران نگرانی‌ها بابت شدت گرفتن تحریم‌ها افزایش یافته است.

براساس اعلام رئیس سازمان برنامه و بودجه، در پنج ماه نخست امسال تنها شش درصد از درآمدهای نفتی پیش‌بینی شده دولت تحقق یافت. بخشی از درآمدهای ارزی ناشی از صادرات غیرنفتی نیز به دلیل اختلاف دولت و تجار و فساد ارزی تا به حال باز گردانده نشده است.

کاهش درآمدهای ارزی موجب اتخاذ سیاست‌های سخت‌گیرانه بانک مرکزی و دولت در عرضه ارز و به صورت ویژه دلار در ماه‌های گذشته و به تبع آن رشد نرخ آن شده است. کاهش مداوم ریال و چشم‌انداز مبهم اقتصادی در ایران تقاضا برای دلار با هدف حفظ ارزش دارایی‌ها را افزایش داده است.

بورس ریال را نجات می‌دهد؟

دولت تا پیش از این امیدوار بود بازار سهام مانع انتقال نقدینگی به بازار ارز شود اما افت یک ماهه شاخص بورس نگرانی‌ها بابت ریزش شاخص و به دنبال آن خروج از بورس را افزایش داده است. بخشی از نقدینگی خارج شده از بورس نیز به بازار ارز و به ویژه دلار کوچ کرده است.

در این وضعیت بانک مرکزی پس از یک تاخیر ۱۸ ماهه در نظر دارد دلار و سایر ارزهای خارجی را در بورس عرضه کند تا شاید بتواند مانع ریزش بیشتر ریال که ممکن است ایران را در نیمه دوم سال با ابرتورم رو در رو کند، شود.
رادیو زمانه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *