افزایش بی‌سابقه قیمت خودرو و سکه

By | ۱۳۹۹-۰۷-۰۹

به دنبال تداوم افت شاخص بازار بورس تهران، و فروکش کردن نسبی صعود قیمت‌ها در بازار خودرو، گزارش‌ها از هجوم سرمایه‌گذاران به بازار سکه خبر می‌دهند. قیمت سکه در بازار به طرز بی‌سابقه‌ای به ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید. در بازار خودرو نیز پراید همزمان با رای اعتماد مجلس به وزیر صمت، حدود ۱۴۰ میلیون تومان معامله شد.

قیمت سکه به کانال ۱۴ میلیون تومان نزدیک شد.

محمد کشتی‌آرای، نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر سه‌شنبه هشتم مهر در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم از افزایش بی‌سابقه قیمت انواع طلا و سکه خبر داد. کشتی‌آرای گفت:

«قیمت‌های انواع سکه در بازار طی روز جاری رکورد جدیدی را به ثبت رساند. با اونس ۲هزار دلاری نیز این قیمت‌ها را در بازار نداشتیم.»

قیمت‌هایی که به گفته او ناشی از افزایش چشم‌گیر قیمت ارز (آزاد) و همچنین افزایش تقاضا در بازار سکه است.

همچنان که در سایه نوسانات ارزی، قیمت دلار در کانال ۲۹ هزارتومان باقی‌مانده، افت شاخص بورس، نقدینگی یا به تعبیر برخی از مسئولان «پول‌های سرگردان» را پس از بازار سهام، مسکن و خودرو به بازار سکه سرازیر کرده و به سرایت روند افزایش قیمت «غیرمنطقی» به این بازار منجر شده است.

محمد کشتی‌آرای در این رابطه گفت:

«تقاضای موجود در بازار سکه بیشتر از سمت افرادی است که قصد سرمایه‌گذاری دارند و در بازار مصنوعات طلا هیچ تقاضایی وجود ندارد و کاملاً در رکود است».

به گفته نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید سه‌شنبه هشت مهر به ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سکه طرح قدیم ۱۳میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، نیم‌ سکه ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ربع‌ سکه ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. به‌زعم کشتی‌آرای اما افزایش تقاضا حباب یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی را برای قیمت سکه ایجاد کرده و به همین نسبت قیمت نیم‌سکه و ربع‌سکه نیز به ترتیب تا ۶۰۰ هزار و ۴۰۰ هزار تومان ناشی از حباب برآورد می‌شود.

روند افسارگسیخته افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو

بازار خودرو نیز در هفته‌های گذشته خیز ناگهانی در قیمت‌ها را شاهد بود. براساس گزارش‌ها قیمت پراید به عنوان یکی از ارزان‌ترین خودروهای داخلی از ۱۱۲ میلیون تومان در اواخر شهریور، سه‌شنبه و همزمان با رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به علیرضا رزم حسینی به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت، به رقم سرسام‌آور ۱۴۰ میلیون تومان رسید.

بسیاری از خودروهای مونتاژ و خارجی نیز به همین ترتیب تنها در فاصله چند روز افزایش قیمت قابل‌ توجهی داشته و در برخی موارد تا ۱۰۰ میلیون تومان گرانتر معامله شده‌اند.

 دولت حسن روحانی پیشتر برای ساماندهی بازار دونرخی خودرو پس از صدور دستور توقف واردات خودروی خارجی، به قرعه‌کشی محصولات ایران خودرو دست زد. با این‌وجود با ممنوع شدن واردات خودروهای خارجی شکاف قیمت خودروی کارخانه و بازار آزاد روزبه‌روز بیشتر شد و اختلاف آن‌ها حتی تا ۵۰ درصد هم رسید.

در شرایط کنونی اقتصادی بازار بورس تهران نیز وضعیت متزلزلی را تجربه می‌کند. سه‌شنبه شاخص کل ۲۳ بازار بورس هزار واحد افت کرد و شاخص هم‌وزن نیز افتی نزدیک به ۱ درصد را ثبت کرد.
رادیو زمانه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *