سالمندی ایران زنانه می‌شود , گیلان سالمندترین استان ایران معرفی شد

By | ۱۳۹۹-۰۷-۱۰

رئیس اداره سالمندان ایران می گوید سالمندی کشور زنانه می‌شود، یعنی سالمندان زن در ایران افزایش بیشتری نسبت به مردان سالمند داشته است.

بررسی های اداره سالمندان ایران، نشان می دهد استان گیلان سالمندترین استان این کشور است. این وزارتخانه همچنین از آمار ۸ میلیونی سالمند در ایران خبر می دهد.

بررسی های این سازمان نشان می دهد، درصد سالمندان مرد متاهل بیش از سالمندان زن متاهل است. براساس این گزارش زنان امید به زندگی بیشتری دارند. این گزارش همچنین احتمال می دهد زنان سالمند پس از فوت همسر کمتر مجددا ازدواج می کنند. بر اساس گزارش وزارت بهداشت در ایران مشکل معیشتی و فقر برای زنان سالمند یکی از عمده دغدغه های این نهاد است.

رئیس اداره سلامت سالمندان می گوید، سرشماری های انجام شده حکایت از آن دارد که  در سال ۱۳۹۵ حدود ۱۰ درصد جمعیت ایران بالای ۶۰ سال یا سالمند بوده اند. این رقم با حدود ۵ درصد در سال ۱۳۵۵ نشان از تغییری جدی در شکا جمعیت در ایران دارد. یعنی طی ۴۰ سال جمعیت سالمند در ایران ۲ برابر شده است. ایران جزو چند کشوری است که سالمندی در آن به شدت رو به افزایش است.

طبق بررسی های اداره سالمندان ایران،  ۲۰ سال دیگر یعنی در سال ۱۴۲۰ دوباره جمعیت سالمند افزایش ۲۰ درصدی پیدا می کند و این دو برابر شدن جمعیت سالمند در این کشور در سال‌های بعد از ۱۴۲۰ با سرعت بیشتری اتفاق خواهد افتد.

پیشتر مشاور عالی وزیر بهداشت، گفته بود: «موضوع پیر شدن جمعیت کشور، تلخ تر از کرونا است». ایران جزو کشورهائی است که با سرعت به سمت پیری در جهان پیش می رود و این سرعت در حرکت به سمت پیری زنگ خطری برای حکومت محسوب می شود.

تمایل به فرزندآوری نیز طی سال‌های اخیر در این کشور به شدت کاهش داشته است و سیاست های تبلیغی و دستوری حکومت نیز تاثیری بر این روند نداشته است.

جمعیت ایران؛ حرکت به سمت پیری و بی‌پولی

وزارت بهداشت در ایران اردیبهشت ماه امسال گفت، ایران در ۳۰ سال پیش رو به پیرترین کشور جهان تبدیل خواهد شد. مشکلات معیشتی طی سال‌های گذشته در ایران میل فرزندآوری را در این کشور کم کرده است. همزمان با پیر شدن جمعیت ایران مشکلات مالی این گروه جمعیتی نیز مطرح است. چنانچه با افزایش جمعیت سالمند در ایران ورشکستی صندوق های بازنشستگی نیز از در این سالها مطرح شده است. یکی از مشکلات اصلی این صندوق ها نبود درآمد کافی متناسب با هزینه های این صندوق ها است. دولت در ایران می گوید، افزایش بازنشستگان و کاهش جمعیت کار یکی از دلایل عمده این مساله است. دولت در این کشور به دنبال انجام اصلاحاتی در نظام بازنشستگی است. ایجاد طرح «اصلاحات پارامتریک تامین اجتماعی» بافزایش سن بازنشستگی و کاهش حقوق ماهانه برای بازنشستگان از جمله این موارد است.

گفته می شود در حال حاضر ۱۰ درصد جمعیت ایران را سالمندان تشکیل می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *