فریبا عادلخواه «با پا‌بند الکترونیکی» برای اولین بار و به طور موقت از زندان خارج شد

By | ۱۳۹۹-۰۷-۱۳

سعید دهقان، وکیل مدافع فریبا عادلخواه، پژوهشگر ایرانی-فرانسوی زندانی در ایران، روز شنبه اعلام کرد که موکلش «با پا‌بند الکترونیکی به مرخصی آمد».

فریبا عادلخواه، پژوهشگر فرانسوی ایرانی که از ژوئن سال2019 در ایران در زندان بسر می‌برد

آقای دهقان، در صفحه توئیتر خود نوشت: «البته او هم باید مثل رولان مارشال بطور کامل آزاد شود. ضمناً، اگر این درک مشترک با مقامات قضایی ایجاد میشد که مرخصی یک «حق» است نه «امتیاز»، الان بسیاری از زندانیان سیاسی و فعالان مدنی – در این وضع بحرانی کرونا- در مرخصی بوده‌اند.»

مرخصی عادلخواه در حالی است که مقام‌های فرانسوی از جمله امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه تاکنون بارها خواستار آزادی فوری او شده‌اند.

در تیرماه، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوۀ قضاییه خبر داد که عادلخواه، باید مجموعاً حکم ۵ سال زندان را متحمل شود.

سخنگوی قوۀ قضاییه در نشست خبری خود گفت: “دادگاه بدوی ما در خصوص فریبا عادل‌خواه رأی صادر کرده بود و این رأی به تجدیدنظر رفته و اخیراً حکم دادگاه بدوی تأیید شده است”.

او افزود: “ایشان به لحاظ ارتکاب جرایمی امنیتی به تحمل پنج سال حبس محکوم شده که البته یک حبس یک و نیم ساله هم دارند که در نهایت همان حبس ۵ ساله با احتساب ایام بازداشت موقت اجرا خواهد شد”.

فریبا عادلخواه  قبلاً به اتهام «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم» به ۵ سال حبس و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال زندان محکوم شده بود.

او از بیش از یک سال پیش در زندان اوین است. دوست و همکار دانشگاهی عادلخواه، رولان مارشال، پس از تحمل ٩ ماه زندان، سر انجام در اول فروردین ٩٩ آزاد شد. او بعد از آزادی، در مصاحبه‌ای اختصاصی با رادیو بین‌المللی فرانسه در بارۀ فریبا عادلخواه گفته بود: “او کاری بسیار پُر خطر انجام داده است زیرا کوشش کرده جامعۀ ایران را آنگونه که هست نشان دهد و نه آنگونه که می‌خواهیم باشد”…

فریبا عادلخواه  که ۶١ سال دارد، به مدت ۴٩ روز اعتصاب غذا کرد و دچار عوارض سنگین جسمی شد. یکی دیگر از زندانیان دوتابعیتی، انوشه آشوری، گفته بود که فریبا عادلخواه در زندان شکنجه شده است.

ار.اف.ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *