در دوره اول تورنمنت شطرنج جهان, دو شطرنج باز ایرانی با پرچم فرانسه و نروژ روبروی هم قرار میگیرند!

By | ۱۳۹۹-۰۷-۱۳

علیرضا فیروز جا با پرچم فرانسه و ارین طاری با پرچم نروژ با هم بازی میکنند!

همینقدر دردناک…

«سرنوشتی که جمهوری اسلامی برای ایران رقم زده»‌

ورزشکاران درجه یک ایرانی برای آسودگی خاطر حرفه‌ای مجبور هستند زیر پرچم دیگر کشورها به رقابت و فعالیت بپردازند.‌

علیرضا فیروزجا، شطرنج‌باز ١۶ سالۀ ایرانی، بعد از اینکه رتبۀ دوم جهانی را در مسابقات شطرنج سریع به دست آورد، اعلام کرد که از این پس برای کشور فرانسه بازی خواهد کرد. اخیراً دو شطرنج باز تیم ملی ایران نیز بر خلاف میل مسئولان جمهوری اسلامی، آمادگی خود را برای مسابقه با حریفان اسرائیلی اعلام کرده بودند.

روز یکشنبه ٨ دی/٢٩ دسامبر، خبرگزاری ایسنا با انتشار خبر کسب مدال نقره توسط علیرضا فیروزجا در مسابقات سریع شطرنج قهرمانی جهان، از قول او نوشت: “قدردان زحماتی که در ایران برایم کشیده شده هستم”. او همچنین اعلام کرد که از این پس برای فرانسه بازی خواهد کرد.

رقابت‌های شطرنج سریع قهرمانی جهان شب گذشته (شنبه ٢٨ دسامبر) در شهر مسکو با قهرمانی شطرنج‌باز نروژی به پایان رسید. فیروزجا در مقام دوم قرار گرفت.

فیروزجا هفتۀ گذشته درخواست تغییر تابعیت را به فدراسیون ایران ارسال کرده بود. بلافاصله پس از این درخواست، سایت فدراسیون جهانی شطرنج نشان پرچم ایران را از مقابل نام علیرضا فیروزجا حذف کرد اما پرچم جدیدی به جای آن نگذاشت. قرار بود که وی موقتاً زیر پرچم فدراسیون جهانی شطرنج (FIDE) در مسابقات مختلف شرکت کند.

فیروزجا درباره کشور آینده‌اش گفته است: “با توجه به اینکه هم اکنون در فرانسه هستم و در این کشور زندگی می‌کنم، برای فرانسه بازی خواهم کرد”.

حدود دو هفته قبل، پرهام مقصودلو و محمد امین طباطبایی، دو عضو تیم ملی شطرنج ایران، قبول نکردند که از بازی با حریفان اسرائیلی انصراف دهند. به دنبال این رفتار “خودسرانه”، فدراسیون شطرنج ایران اعلام کرد که هیچ شرکت‌کننده‌ای به مسابقات جهانی مسکو نمی‌فرستد. بدین ترتیب، علیرضا فیروزجا نیز تصمیم گرفت که موقتاً زیر پرچم فدراسیون جهانی شطرنج در این بازی‌ها حضور یابد.

خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران می‌نویسد: “خبر درخواست تغییر تابعیت از سوی علیرضا فیروزجا شطرنج‌باز نوجوان ایرانی، مهمترین خبر غیر فوتبالی در ورزش ایران طی چند روز اخیر بوده است”.

فیروزجا که متولد ١٣٨٢ است، اینک در صدر رده‌بندی شطرنج‌بازان ردۀ ۱۶ سال جهان و در رتبۀ دوم شطرنج جوانان جهان قرار دارد.

ژان پیر ژرژ، شهردار شهر فرانسوی “شارتر” که خود شطرنج‌باز ماهری است، با افتخار می‌گوید: “فیروزجا را من به باشگاه شطرنج شارتر آوردم”. علیرضا فیروزجا که در ١۴ سالگی به عنوان “بزرگ استادی” شطرنج دست یافت، از چند ماه قبل در شهر شارتر فرانسه مستقر شده است.

ژان پیر ژرژ می‌گوید: “فیروزجا یک شطرنج‌باز استثنایی است. من تمامی بازی‌هایش را از طریق اینترنت دنبال کرده‌ام. او به ندرت مطابق با توصیه‌های کامپیوتر بازی می‌کند. هیچگاه بازی مساوی را نمی‌پذیرد و حاضر به خطر کردن است”.

آقای ژان پیر ژرژ در مورد آیندۀ این جوان شانزده ساله می‌گوید: “هیچکس نمی‌تواند پیش‌بینی کند. شاید تا دو سال دیگر همه را بزند و به شخصیتی تبدیل شود که مثلاً با پله در دنیای فوتبال قابل مقایسه باشد”.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *