حضور همزمان وزیر خارجه ایران و وزیر دفاع آمریکا در کویت

By | ۱۳۹۹-۰۷-۱۴

محمد جواد ظریف که به نمایندگی از طرف حسن روحانی به کویت سفر کرده با امیر جدید، نواف احمد جابر صباح دیدار کرد. همزمان، وزیر دفاع ایالات متحده نیز که به کویت سفر کرده به طور جداگانه با امیر جدید این کشور ملاقات کرد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی یک‌شنبه ۱۳ مهرماه وارد کویت شد و با امیر جدید آن، نواف احمد جابر صباح دیدار و گفت‌وگو کرد.

بنابرگزارش‌ها محمد جواد ظریف به نمایندگی از طرف رئیس جمهوری، حسن روحانی و برای ابراز همدردی با دولت و مردم کویت به مناسبت درگذشت صباح احمد جابر الصباح به این کشور سفر کرده است.

شیخ صباح هفته گذشته (۲۹ سپتامبر) پس از ۱۴ سال تکیه زدن بر مسند امیری کویت در سن ۹۱ سالگی در گذشت. او تلاش می‌کرد در مناقشه‌های منطقه نقش میانجی را بر عهده بگیرد و به کاهش تنش‌ها یاری رساند.

امیر پیشین کویت از مدت‌ها قبل به شدت بیمار بود و از اواخر ماه ژوئیه به توصیه تیم پزشکی برای ادامه درمان به آمریکا رفت و همانجا درگذشت.

شیخ صباح پنجمین حاکم کویت از زمان استقلال این کشور در سال ۱۹۶۱ بود. او پیش از آن چهار دهه وزیر خارجه کویت بود و در این سمت با اغلب سران و سیاستمداران ارشد کشورهای منطقه روابطی نزدیک داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی در پیام تبریکی به امیر جدید کویت نوشت: «اطمینان دارم در سایه استمرار راه و منش رهبری حکیمانه آن‌جناب، همچون گذشته شاهد گسترش روزافزون مناسبات دوستانه و برادرانه میان دو کشور و توسعه ثبات و امنیت در منطقه خواهیم بود.»

ظریف روز یک‌شنبه با همتای کویتی خود احمد ناصر المحمد نیز دیدار کرد. سفارت جمهوری اسلامی در کویت با انتشار تصویری از این دیدار در توئیتر نوشت، ظریف در ملاقات با شیخ نواف و همتای کویتی خود بر حمایت جمهوری اسلامی از کویت تاکید کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز روز یک‌شنبه مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده نیز به کویت سفر کرد و به طور جداگانه با شیخ نواف دیدار و گفت‌وگو کرد.

اندکی پس از خاتمه جنگ هشت ساله میان ایران و عراق، ارتش عراق به فرمان دیکتاتور وقت این کشور صدام حسین به کویت لشکر کشید و آن را اشغال کرد.

ابتدای دهه ۹۰ میلادی ائتلافی به رهبری ایالات متحده برای پایان دادن به اشغال کویت وارد عمل شد و نظامیان عراقی را بیرون راند. روابط آمریکا و کویت از آن زمان محکم‌تر از قبل شد.

سفارت ایالات متحده در کویت همزمان با سفر مارک اسپر به این کشور به نقل از او امیر پیشین کویت را به عنوان “دوست ویژه آمریکا و مردی بزرگ” ستود.

تا کنون درباره عمدی بودن همزمانی سفر وزیر خارجه ایران و وزیر دفاع آمریکا به کویت گزارشی منتشر نشده است. روز یک‌شنبه چند مقام ارشد امارات متحده عربی و عربستان نیز برای ابلاغ مراتب همدردی دولت‌های خود به خاطر درگذشت شیخ صباح در کویت حضور یافتند.
دویچه وله :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *