افت «۲۰ درصدی» صادرات ایران به عراق در نیمه اول سال

By | ۱۳۹۹-۰۷-۱۶

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق با اشاره به کاهش قابل توجه مراودات مالی با عراق از افت ۱۵ تا ۲۰ درصدی صادرات ایران به این کشور در مقایسه با سال گذشته خبر داد.

گذرگاه مندلی در مرز ایران و عراق

او گفت: «درآمد صادراتی ما در شش ماهه ابتدایی سال، تقریباً سه و نیم میلیارد دلار است، در حالی که در سال ۹۸ نزدیک به ۱۲ میلیارد دلار بود.»

یحیی آل اسحاق روز سه‌شنبه، پانزدهم مهرماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا با اشاره به مشکلات نقل و انتقالات ارز گفت: «بخشی از معاملات ما با عراق به صورت ریالی و بخشی هم به صورت چمدانی است که به دلیل مسائل کرونا دیگر امکان‌پذیر نیست. بخشی هم از طریق صرافی‌ها و از طریق نهادهای بخش خصوصی برگشت می‌شود که نوع آن متفاوت است و گاها می‌توان با کالا تهاتر کنند و همچنین برخی اوقات مبادلات با دینار یا پول دیگری است.»

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران هم اخیراً از کاهش ۳.۵ میلیارد دلاری کل صادرات غیرنفتی ایران به کشورهای عربی خبر داده و گفته بود که این رقم در پنج ماه ابتدایی پارسال، شش میلیارد دلار بود.

در همین زمینه فرزاد پیلتن‌ بیست و دوم شهریورماه امسال با اشاره به نصف شدن صادرات غیرنفتی به عراق گفته بود: «عراق با ۱.۸ میلیارد دلار واردات از ایران در رتبه دوم بزرگ‌ترین مقصد کالاهای صادراتی ایران (بعد از چین) است. این در حالی است که آمارهای پنج‌ماهه پارسال نشان می‌دهد واردات کالاهای غیرنفتی عراق از ایران ۳.۵ میلیارد دلار بود و امسال تقریباً نصف شده است.»

بر اساس آمارهای گمرکی، کل صادرات غیرنفتی ایران در پنج ماه ابتدایی سال جاری ۱۰.۹ میلیارد دلار بوده که نسبت به دوره مشابه پارسال ۴۰ درصد افت داشته است.

تحریم‌ها و در پی آنها مشکلات نقل و انتقالات ارز و در ماه‌های اخیر کرونا تأثیر بسیاری در کاهش مراودات اقتصادی ایران با سایر کشورها داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *