حداقل هزینه لوازم تحصیل از راه دور برای یک دانش‌آموز ایرانی چقدر است؟

By | ۱۳۹۹-۰۷-۲۲

خودکشی دانش‌آموزی ۱۱ ساله در بندر دیّر بوشهر و روایت‌های مطرح شده در مورد دلایل این اقدام او، احساسات گروهی از ایرانیان را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخته؛ به ویژه آن دسته‌ای را که معتقد به روایت تاثیرگذاری کمبود امکانات آموزش از راه دور در ایجاد انگیزه خودکشی این دانش‌آموز هستند اما این امکانات چقدر در ایران گران و دور از دسترس دانش‌آموزان خانواده‌های محروم است؟

هر چند برخی رسانه‌های ایران به نقل از برخی اعضای خانواده این دانش‌آموز، دلیل خودکشی او را گوشی تلفن همراه معیوب و مشکل دسترسی او به سامانه آموزش آموزش از راه دور(شاد) عنوان کرده‌اند ولی اداره آموزش و پرورش شهرستان دیر با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرده که این دانش‌آموز با تلفن همراهی که توسط شخص مدیر مدرسه در فروردین ماه ۹۹ به او اهدا شده بود، تا آخرین ساعات روز حادثه در سامانه شاد به صورت فعال حاضر بوده و در کلاس‌های درس مجازی آنلاین شرکت کرده است.

همچنین خبرگزاری ایسنا نیز روز دوشنبه با انتشار گزارشی سعی کرد تا از شایعه تا واقعیت خودکشی دانش‌آموز ۱۱ ساله بوشهری را بررسی کند.

قیمت ارزان‌ترین گوشی هوشمند

در حال حاضر، ارزان‌ترین گوشی هوشمند تلفن همراه که امکان اتصال به شبکه ارتباطی 4G را داراست و امکان نصب برنامه‌های ارتباطی و تماس تصویری را دارد، گوشی انرژایزر(Energizer) مدل Energy E241s است که حداقل یک میلیون تومان قیمت دارد و پس از آن، گوشی تکنو(Tecno) مدل F2 است که نزدیک به ۲ میلیون تومان فروخته می‌شود.

همچنین ارزان‌ترین تبلت موجود در بازار ایران که حداقل امکانات مورد نیاز یک دانش‌آموز را برای استفاده از آموزش از راه دور، داشته باشد، تبلت تبلت لنوو(Lenovo) مدل Tab E7 TB-7104i است که نزدیک به دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد که رقمی نزدیک به حداقل دستمزد ماهانه کارگران در سال ۱۳۹۹ است.

فراگیری اینترنت و استفاده از گوشی هوشمند

پیشتر، امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات کشور اعلام کرده بود که حدود ۷۰ میلیون گوشی هوشمند در ایران وجود دارد ولی مطابق نتایج پیمایش انجام شده، ممکن است در یک خانواده برخوردار تمام فرزندان گوشی هوشمند داشته باشند ولی در مقابل در یک خانواده کم ‏برخوردار هیچ‌یک از اعضای آن گوشی هوشمند نداشته باشند.

اما کمیسیون آموزش مجلس ایران شمار این دسته از دانش آموزان را که ابزارهای ارتباطی هوشمند دسترسی ندارند، ۳.۵ میلیون نفر اعلام کرده؛ در حالی که آمار مرکز پژوهش‌های مجلس ایران کمی بیش از این عدد را تایید کرده است.

در همین حال، حسن الحسینی، مسئول شبکه شاد وزارت آموزش و پرورش ایران با اشاره به وجود ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز در کل کشور تایید کرده که بیش از ۱۱ میلیون آنها عضو سامانه آموزش آنلاین(شاد) هستند و ۳.۵ میلیون دانش آموز باقی مانده افزون بر عدم دسترسی به ابزارهای ارتباطی هوشمند به دلیل حضور در مناطقی که پوشش اینترنت قرار ندارد، از آموزش آنلاین محروم شده‌اند.

البته آقای الحسینی تصریح کرده که حدود یک و نیم میلیون نفر از این دانش‌آموزان به‌لحاظ اقتصادی محرومند. با این حال، با توجه به قیمت گوشی‌های هوشمند ارزان‌قیمت در بازار ایران، دولت می‌توانست با تامین اعتبار هزار و پانصد میلیارد تومانی نیاز این دسته از دانش‌آموزان محروم از ابزارهای ارتباطی هوشمند را تامین کند.

اما آقای الحسینی یادآور شده که عده‌ای از دانش‌آموزان توانایی نسبی برای تهیه وسیله لازم را دارند، اما گوشی هوشمند به تعداد کافی در بازار موجود نیست. به گفته او این دسته از دانش‌آموزان از طریق تلویزیون آموزش لازم را دریافت می‌کنند و همچنین بسته‌های آموزشی لازم از طریق معلم و مدارس به آنها اهدا می‌شود.

وزارت آموزش و پرورش ایران همچنین اعلام کرده که آموزش تعاملی از طریق شبکه شاد و هزینه اینترنت مورد نیاز برای استفاده از این شبکه نیز کاملا رایگان خواهد بود. اپراتورهای همراه اول و ایرانسل سیم‌کارت ویژه‌ای نیز متناسب با نیازمندی‌های دانش‌آموزان از جمله استفاده از سامانه شاد، ارائه کرده‌اند. با این حال، هنوز اخباری از عدم ارائه اینترنت رایگان به دانش‌آموزان و معلمان از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر می‌شود.
یورو نیوز:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *