چگونه نرخ فقر در همسایه جنوبی ایران امارات صفر شد؟

By | ۱۳۹۹-۰۷-۲۶

بانک جهانی روز پنجشنبه مجموعه‌ای گزارش درباره نرخ میانگین فقر در کشورهای مختلف جهان بر اساس جدیدترین آمارها و اطلاعات منتشر کرد. در این گزارش آمده که تعداد فقرا در امارات صفر است که بر همین اساس می‌توان استدلال کرد که شاخص شکاف فقر نیز در این کشور معادل صفر است. شاخص شکاف فقر به بررسی و مقایسه کالاها و خدماتی که فقرا نمی‌توان آنها را خریده و یا از آنها استفاده کنند ولی ثروتمندان توان این کار را دارد می‌پردازد.به گزارش ایلنا، پس از امارات که نرخ فقر در آن صفر بود، کانادا با 100 هزار فقیر و نرخ فقری معادل 0.2 درصد و شاخص شکاف  فقرمعادل 01. درصد ایستاد.در ایالات متحده آمریکا تعداد فقرا 3.2 میلیون نفر، نرخ فقر 0.1 درصد و شاخص شکاف فقر هم  0.9 درصد بود.

علاوه بر کانادا دیگر رقبای امارات برای ایستادن در رده‌های بالایی این جدول کشورهای فنلاند، سوئد، نروژ و مالزی بودند.فرشید فرزانگان، رئیس اتاق بازرگانی ایران و امارات، اظهار داشت: این خبر ممکن است برای برخی‌ها دور از ذهن باشد، اما برای کسانی که مرتب اخبار امارات را دنبال می‌کنند خبر شگفت‌انگیزی نیست. شاید برای بسیاری از ایرانی‌ها شرایط مناسب اقتصادی، رفاه و فضای مناسب کسب وکار بیشتر تداعی‌کننده کشورهای اسکاندیناوی باشد، از همین روی صفر شدن نرخ فقر در همسایگی ایران، قطعا جذابیت خاصی خواهد داشت.

وی ادامه داد: در واقع دستیابی به نرخ فقر صفر بر پایه یک نظام هدفمند اقتصادی و برنامه ستادی قوی، فارغ از افراد و مدیران مختلف در طول مدت زمان طولانی در جامعه امارات جاری بوده است. اهمیت آموزش و اشتغال، حمایت‌های متعدد اجتماعی، تامین مالی پروژه‌ها و برنامه‌های تجاری همه با هم باعث شده نرخ اشتغال در این کشور به یک عدد قابل قبولی برسد. مثلا این کشور در شاخص‌های فضای کسب و کار معمولا در منطقه جایگاه نخست یا دوم را دارد و در دنیا نیز رتبه قابل توجهی دارند. براساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس، شاخص‌ کسب و کار  در ایران ۱۲۷ و در امارات 11 است که گویای تفاوت بسیار بالایی است.

فرزانگان توضیح داد: همچنین در سایر شاخص‌ها نیز امارات جز بهترین‌های منطقه است و این نتیجه توجه به برنامه‌های تجاری و اقتصادی هدفمند است. به نظر این نتیجه که مبتنی بر عملکرد و انتحاب‌ها در حوزه تجارت است، قابل دست یافتنی بود.وی تصریح کرد: چهار اصل حفظ عدالت اجتماعی، داشتن روابط متعادل اقتصادی با همه کشور‌ها، باور جدی به تجارت آزاد و اقتصادی متنوع بنای اقتصاد این کشور است. امارات توجه ویژه‌ای به گوناگون‌سازی اقتصاد دارد که در زمینه‌های مختلف منجر به بهبود وضعیت این کشور شده است. همچنین اساس اقتصاد این کشور را خدمات تشکیل می‌دهد اما در رویکرد جدید تولید نیز در برنامه آنها قرار گرفته و حمایت‌های مالی متعددی از طرح‌های تجاری قابل قبول و مناسب بین‌المللی صورت می‌گیرد. رییس اتاق بازرگانی ایران و امارات خاطرنشان کرد: این کشور به ویژه دوبی که برای ایرانیان شهر مهمی است، اساس اقتصاد را بر روی تله کامیونیکیشن، کانستراکشن و بانکینگ گذاشته است. همچنین دولت از طریق یکسری شرکت‌های معدنی نظیر آلمینیوم، مس، آهن و سیمان توانسته درآمد عمومی را تامین کند تا دولت فضای مناسب برای فعالیت شرکت‌های خصوصی را فراهم کند.وی در توضیح اهمیت اقتصادی دوبی اظهار داشت: در واقع آگاهی از ظرفیت و گسترش توانایی‌ها باعث شده تا این کشور در بحث تراتزیت هوایی، دریایی و زمینی ارقام قابل تاملی داشته باشد. بطوریکه سهم حمل و نقل هوایی دوبی در سال 2019 تقریبا 174 میلیارد دلار، دریایی 136 میلیارد دلار و زمینی 62 میلیارد دلار بوده که نشان از  اهمیت توسعه زیرساخت ها دارد. در حال حاضر دوبی 120 خط کشتیرانی، 150 خط هواپیمایی به حداقل 220 مقصد، 28 منطقه آزاد و ترانزیت دریایی، هوایی و زمینی پر رونق دارد.

رئیس اتاق ایران و امارات ادامه داد: بیشترین پیشرفت اقتصاد دوبی از 1995 تا 2015 بوده بطوریکه تولید ناخالصی داخلی دوبی از 11 میلیارد دلار به 101 میلیارد دلار رسیده و تولید ناخالص داخلی سرانه از 16 هزار دلار به 42.5 هزار دلار افزایش پیدا کرده است. اقتصاد دوبی بر پایه خدمات، تجارت، حمل و نقل، خدمات و پشتیبانی، خرده فروشی، صنعتی، گردشگری، ساخت املاک و مستغلات است.این فعال اقتصادی افزود: در همین دوره صادرات دوبی هفت برابر شده که عدد قابل توجهی است و نشان از اهمیت تجارت دارد. به عبارتی، تجارت و اقتصاد در اولویت برنامه‌های دوبی است بطوریکه در سال 2016 نزدیک به 70 درصد شرکت‌های فورچون جهانی ۵۰۰ ( فهرستی از ۵۰۰ شرکت بین‌المللی فعال در صنایع) در دوبی دفتر مرکزی داشتند و این شهر را با حضور همه اتباع کشورهای مختلف که 85 درصد آن نیز اماراتی نیستند توانسته به یک مرکز بین المللی تبدیل کند .فرزانگان با اشاره به آمار تجارت امارات در سال 2018 اظهار داشت: بر این اساس میزان واردات این کشور 250 میلیارد دلار، صادرات مجدد 130 میلیارد دلار، صادرات غیرنفتی 57 میلیارد دلار و صادرات نفتی 120 میلیارد دلار بوده است. همچنین کشورهای چین، هند، آمریکا، سوئیس و عربستان شرکای اصلی این کشور در تجارت هستند.

وی تصریح کرد: این کشور توانسته با اتخاذ برنامه‌های اقتصادی بر نرخ تورم و بیکاری بالا غلبه کند بطوریکه مقوله مهم تورم در برخی از سال‌های نزدیک به صفر یا حتی منفی بوده است.
بهار نیوز:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *