کاهش ارزش پول ملی؛ هجوم عراقی‌ها به بازار ایران

By | ۱۳۹۹-۰۷-۲۷

برخی فروشندگان پوشاک و تره‌بار مدعی هستند که خریدارانی از کشور عراق حاضرند برای محصولاتشان قیمت‌های بالاتری پرداخت کنند و این خریداران در حال جمع‌آوری اقلام خوراکی و پوشاکی ایرانی هستند. در کنار این ادعاها، کمبود عرضه برخی اقلام خوراکی و… به همراه کشف 19 کانتینر حاوی دارو در مرزهای عراق، این گمانه را تقویت می‌کند که افت قیمت ریال در برابر دلار، قاچاق هر نوع کالایی به آن‌سوی مرزها را به‌شدت به‌صرفه کرده است؛ کالاهایی که خودمان برای تأمین آن هزارتوی تحریم‌های آمریکا را طی می‌کنیم، به‌راحتی در قالب کاروان‌هایی بزرگ از مرزها خارج می‌شود و بازار را با اختلال و کمبود مواجه می‌کند.

به نوشته شرق، علی شریعتی، عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران ریشه اصلی قاچاق کالا به خارج را یارانه‌هایی می‌داند که دولت به برخی محصولات می‌دهد.او می‌گوید: برآوردهایی درباره قاچاق وجود دارد اما درباره صحت آن تردید است. استان‌های مرزی ما درگیر قاچاق‌های موردی و شبانه و متأسفانه برخلاف تصور، استان‌های مرکزی و پایتخت درگیر قاچاق‌های سازمان‌یافته هستند.

محمد شجاع‌الدینی، نماینده سابق وزارت جهاد کشاورزی در شورای‌ عالی سلامت و امنیت غذایی کشور نیز درباره راهکارهای کنترل این پدیده از نیاز کامل به کنترل مرزها سخن می‌گوید. او اضافه می‌کند: هم‌زمانی سقوط ارزش ریال ایران در برابر ثبات نسبی دینار عراق، سیل واردات از مرزهای ایران را به دنبال خواهد داشت.

‌قاچاق سازمان‌یافته در شهرهای مرکزی رخ می‌دهد

افت ارزش ریال در مقابل دلار، خروج کالاهای مورد نیاز جامعه را برای گروهی به‌صرفه کرده است؛ گمانه‌ای که کارشناسان به اشکال مختلف درباره آن هشدار داده‌اند و درست در آستانه تعیین قیمت خرید تضمینی گندم

عطاء‌الله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران، به ایسنا می‌گوید: اگر قیمت چهار‌هزارتومانی خرید گندم برای سال زراعی آینده تغییر نکند، کشاورزان محصولات خود را به بازار آزاد و به کسانی می‌فروشند که حاضرند هزینه بیشتری برای آن بپردازند.

با توجه به تمام این شواهد و هشدارها، این پرسش مطرح می‌شود که چه اشخاصی اقدام به قاچاق کالا از ایران می‌کنند؟ آیا ما درگیر قاچاق سازمان‌یافته هستیم یا مرزنشینانی که تأمین غذا از ایران برایشان به‌صرفه است به سمت ایران حرکت می‌کنند؟ آیا راهی برای کنترل این پدیده وجود ندارد؟

علی شریعتی، عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران بیان می‌کند: برآوردهایی درباره قاچاق وجود دارد. استان‌های مرزی ما درگیر قاچاق‌های موردی و شبانه هستند و متأسفانه برخلاف تصور، استان‌های مرکزی و پایتخت درگیر قاچاق‌های سازمان‌یافته هستند.

او ادامه می‌دهد: قاچاقچی‌هایی که در حوزه عراق و… کار می‌کنند، برای قاچاق سازمان‌یافته سراغ شهرهای مرکزی و پایتخت می‌روند.

هجوم عراقی‌ها به شمال ایران

کاهش ارزش پول ملی تقاضای عراقی‌ها برای خرید ملک در ایران را افزایش داده است. رئیس اتحادیه املاک بابل در حالی افزایش معاملات ویلا توسط عراقی‌ها در شهرهای شمالی ایران را تائید می‌کند که چندی پیش دبیر انجمن انبوه‌سازان تهران از سرمایه‌گذاری عراقی‌ها در بازار مسکن ایران سخن گفت.

در همین حال رئیس اتحادیه املاک بابل با اشاره به ردپای ورود عراقی‌ها در بازار ویلای شمال گفت: عراقی‌ها بیشترین متقاضی خرید ویلا در شمال هستند. با افزایش قیمت ویلا در شهرهای شمالی ورود عراقی‌ها در بازار مسکن شمال بیشتر شده است.

رضا صادقی با اشاره به سقف و کف قیمت ویلا در شمال ایران اشاره و اظهار کرد: قیمت آپارتمان ۱۰۰ متری در شمال ایران از متری هشت میلیون تومان آغاز می‌شود. کمترین قیمت یک ویلای ۱۵۰ متری با ۱۰۰ متر بنا حدود یک میلیارد تومان است.

از سوی دیگر نایب‌ رئیس‌ کمیسیون امنیت مجلس شورای اسلامی از هجوم شهروندان کشورهای عربی برای خرید ویلا و زمین در شهرهای شمالی‌ کشور خبر داد و گفت: وجود آب و هوای مناسب و مناطق ییلاقی از یک‌سو و افزایش‌نرخ ارز از سوی دیگر سبب استقبال اعراب از خرید ویلا در مناطق شمالی‌ کشور شده‌ است.

محمدجواد جمالی‌نوبندگانی در گفت‌وگو با ایلنا، ضمن‌بیان این مطلب افزود: اگرچه دهیاران، بخشداران و افراد ناظر نباید اجازه جنگل خواری، زمین خواری، کوه خواری و بروز چنین اتفاقاتی را بدهند اما متاسفانه شاهد این اتفاق در مناطق شمالی کشور هستیم . نائب

رئیس کمیسیون امنیت مجلس با بیان اینکه بسیاری از افراد خارج کشور و اعراب ویلاهایی را به نام ایرانی‌ها و افراد بومی در شمال کشور خریداری می‌کنند، گفت: با توجه به اینکه شاهد افزایش قیمت زمین در شمال کشور هستیم اما فروش زمین در مناطق شمال کشور به اعراب با هماهنگی مقامات محلی انجام می‌شود.

جمالی تصریح کرد: در سال‌های گذشته با عبور از کرانه های مازندران به خوبی دریا را مشاهده می کردیم اما متاسفانه در حال حاضر ساخت و سازها و ….. سبب شده که وضعیت به گونه‌ای دیگر تغییر کند. هجوم این افراد برای خرید زمین ملک و زمین در مناطق شمالی سبب افزایش قیمت زمین در این منطقه شده است بطوری که این مهم ناراحتی‌هایی برای اهالی شمال کشور ایجاد کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *