اعتراف پورمختار به فساد مالی در خیریه شمیم ولایت

By | ۱۳۹۹-۰۷-۲۸

محمدعلی پورمختار که رسانه‌های نزدیک به سپاه از بازداشت او به اتهام فساد مالی خبر داده بودند، پس از سکوت چند روزه در یک اطلاعیه بخشی از اتهامات مطرح شده علیه خودش را پذیرفت اما آن را به «سایر اعضا» خیریه‌ای که خود رئیس هیئت مدیره آن بود، نسبت داد.

پورمختار که تا یک سال قبل برای مبارزه با فساد اقتصادی سخنرانی می‌کرد حالا متهم است به کارخانه‌خواری، ضد و بند و فروش کالاهایی که به نام محرومان و با ارز دولتی تحویل گرفته بود در بازار آزاد.

سایت دیده‌بان ایران هفته گذشته اسنادی از فساد مالی پورمختار و همکارانش در موسسه خیریه شمیم ولایت را منتشر کرد. براساس این اسناد نماینده کبودرآهنگ در مجلس نهم و دهم متهم است که در پوشش خیریه و با عنوان کمک به محرومان، مواد غذایی را با قیمت دولتی دریافت کرده و آن را در بازار آزاد فروخته است.

پورمختار پذیرفته که بخشی از کالاهایی که به منظور توزیع در میان اقشار ضعیف دریافت شده بودند، توسط خیریه‌ای که تاسیس کرده و رئیس آن بوده در بازار آزاد فروخته شده‌اند، اما مدعی شده که «اطلاعی از موضوع نداشته» و بلافاصله پس از اطلاع از این موضوع «کار موسسه و تهیه ارزاق را تعطیل و متوقف کرده است».

به گفته او این واقعه در سال ۱۳۹۷ رخ داده است. موسسه شمیم رایحه ولایت در سال ۱۳۹۲، یعنی زمانی که پورمختار نماینده مجلس بود با مشارکت او و جمال خشوعی، رئیس گمرک استان همدان تاسیس شد.

تخلفات گمرکی و کارخانه‌خواری از دیگر اتهامات رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نهم و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم گزارش شده است. علاوه بر این او متهم است که در آزمون دکترا دانشگاه آزاد فرد دیگری را به جای خود به جلسه امتحان فرستاده است.

پورمختار که در دوره فرماندهی قالیباف در نیروی انتظامی، معاون حقوقی این نهاد نظامی بود، در باره این بخش از اتهامات خود سکوت کرده و تنها گفته به عنوان رئیس هیئت مدیره شمیم ولایت «مورد پرسش و پاسخگوی مراجع قضایی است».

او سایر اتهامات مطرح شده را تحت عنوان «هرآنچه غیرازاین موضوع ذکر و منتشر نموده‌اند» را «کذب و نادرست» خوانده ومدعی شده طرح این اتهامات  را به افرادی که از آنها با عناوین «معاندین و مخالفین و کسانی که با او دشمنی دارند»، نام برده نسبت داده است.

عبور اصولگرایان از پورمختار

پورمختار هم سابقه سرداری سپاه را دارد و هم در نیروی انتظامی وظیفه حفاظت از گارد ضد شورشی که به کوی دانشگاه حمله کرد را عهده‌‎دار بود. حتی چندی قبل سودای ریاست جمهوری هم داشت و از مداحان ابراهیم رئیسی در راس قوه قضاییه به شمار می‌رفت.

حالا اما تشت او از بام افتاده و اصول‌گرایانی که تلاش دارند چهره ضدفساد از خود به نمایش بگذارند، جزئیات بیشتری از دسته‌گل‌هایی که همرزم سابقشان به آب داده فاش می‌کنند.

کانال تلگرامی مکتوبات یکی از این رسانه‌های نزدیک به اصول‌گرایان است که از ارتباط پورمختار با بابک زنجانی، متهم به فساد اقتصادی که پرونده‌اش به محل نزاع وزارت نفت و سپاه بدل شده، و مهدی جهانگیری، برادر اسحاق جهانگیری که چند پرونده فساد مالی دارد، و همچنین مالک پدیده شاندیز پرده برداشته و گزارش کرده است: «کارچاق‌کنی در کمیسیون اصل ۹۰ در پرونده‌هایی مانند پدیده شاندیز، بابک زنجانی، مهدی جهانگیری و ده‌ها پرونده دیگر» در پرونده او وجود دارد.

او تنها نماینده مجلس دهم نیست که به اتهام فساد بازداشت و محاکمه می‌شود. پیش از این فریدون احمدی و محمد عزیزی به اتهام فساد در شرکت خودروسازی سایپا و اخلال در بازار خودرو بازداشت و در مجموع به ۱۲۲ ماه زندان محکوم شدند.

شورای نگهبان در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شماری از نمایندگان دور دهم را تائید صلاحیت نکرد. سخنگوی این شورا مدعی شده بود که بسیاری از آنها پرونده تخلف مالی داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *