جبهه پایداری علیه اصولگرایان, وقتی قالیباف از روحانی دفاع می‌کند

By | ۱۳۹۹-۰۷-۲۹

«اگر ملاک رای اکثریت مردم باشد، رهبر انقلاب‌ باید دستور دهد هزار بار شما را اعدام کنند.» این سخنان مجتبی ذوالنوری نماینده قم در مجلس و رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس بود خطاب به رییس جمهوری.

ذوالنوری ۲۶ مهرماه خطاب به حسن روحانی در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت: «امروز اکثریت قاطع ملت ایران به کمتر از #عزل و #مجازات شما راضی نمی‌شوند.»

درخواست اعدام رییس جمهوری با واکنش‌های فراوان مواجه شد؛ اما به گفته موسی غضنفرآبادی٬ عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس و سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان٬ تا کنون به صورت رسمی از رییس کمیسیون امنیت مجلس شکایت نشده است.

نقطه شروع ماجرا

مجتبی ذوالنوری در واکنش به سخنان ۲۳ مهرماه حسن روحانی درباره لزوم «مذاکره با دشمن» درخواست اعدام رییس جمهوری را مطرح کرد.

روحانی در جلسه هیئت دولت گفته بود: «وقتی برخی از اصحاب امام حسن آمدند و با زبان معترضانه که چرا صلح کردی، چرا در برابر طرف شما پیمان را امضا کردید، حضرت فرمودند، جامعه اسلامی که فقط شما ۱۰ نفر نیستید، شما ۲۰ نفری که اینجا نزد من آمدید که فقط دنیای اسلام نیستید. من در مسجد رفتم برای مردم سخنرانی کردم و دیدم اکثریت قاطع جامعه صلح می‌خواهند و وقتی که مردم این را می‌خواهند، صلح را انتخاب می‌کنم.»

روحانی اضافه کرد: «امام مجتبی به ما می‌آموزد که مرد جنگ باشیم به روز جنگ، و مرد صلح باشیم به روز صلح. اگر در روز صلح، جنگیدیم و در روز جنگ، صلح کردیم، هر دو خطا و اشتباه است. به‌موقع باید بایستیم و بجنگیم و به‌موقع باید صلح کنیم.»

مجتبی ذوالنوری، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس

اما نقطه آغاز ماجرا، دوگانه صلح حسنی ـ جنگ حسینی نبود.

ذوالنوری از جمله نمایندگانی است که طرح استیضاح رییس جمهوری را در دست دارد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دو روز پس درخواست اعدام حسن روحانی اعلام کرد که طرح استیضاح رییس‌جمهوری به قوت خود باقی است.

ذوالنوری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس تاکید کرد که طرح استیضاح روحانی را ۴۴ نماینده امضا کرده و ۱۱ نفر امضای خود را پس گرفته‌اند. او از دیگر نمایندگان نیز خواست که این طرح را امضا کنند.

مجتبی ذوالنوری در واکنش به سخنان ۲۳ مهرماه حسن روحانی درباره لزوم «مذاکره با دشمن» درخواست اعدام رییس جمهوری را مطرح کرد.

روز گذشته نیز علیرضا نظری خبر از آن داد که طرح استیضاح حسن روحانی با ۲۰ محور در حال جمع‌آوری امضاست. به گفته او «کم‌کاری، ضعف، سستی، ناتوانی و عدم کفایت در اداره قوه مجریه» یکی از محورهای استیضاح است.

علیرضا نظری٬ نماینده خمین٬ در رشته‌توئیتی ۱۲ محور از ۲۰ محور مورد ادعای خود در استیضاح حسن روحانی را منتشر کرده است. به نوشته او نخستین بند از محورهای استیضاح روحانی را «کم‌کاری، ضعف، سستی، ناتوانی و عدم کفایت در اداره قوه مجریه» است.

نماینده خمینی شهر نوشت که محور بعدی استیضاح عبارت است از: «سوء مدیریت در اداره درآمدهای ارزی و بازار ارز کشور، از قبیل فروش و توزیع حراج گونه و بی‌حساب و کتاب بخش قابل توجهی از ذخایر ارز و طلا، اختصاص ارز به کالاها و مصارف غیرضروری و بی‌اولویت، عدم اخذ ضمانت‌های لازم و متناسب برای ورود کالاهائی که ارز به آنها اختصاص یافته است به کشور.»

نظری در محور سوم طرح استیضاح توضیح داد: «بی‌کفایتی و فقدان اراده ونداشتن عزم جدی و قدام موثردر برخورد با آسیب‌های اجتماعی مانند: حاشیه‌نشینی، فساد اخلاقی، اداری و اجتماعی، پدیده ویرانگر اعتیاد و مقوله خانمان برانداز طلاق در دولت آقای روحانی از یک سو، و ولنگاری از سوی دیگر تبدیل به یک تهدید جدی برای جامعه و کشور گردیده است.»

نماینده خمین خبر داد که طرح استیضاح حسن روحانی با ۲۰ محور در حال جمع‌آوری امضاست. به گفته او «کم‌کاری، ضعف، سستی، ناتوانی و عدم کفایت در اداره قوه مجریه» یکی از محورهای استیضاح است.

ادعای نماینده  شهر خمین در مورد جمع‌آوری امضا برای استیضاح حسن روحانی در حالی است که محمدتقی نقدعلی، نماینده خمینی‌شهر هم در نشست علنی صبح یک‌شنبه ۲۷ مهرماه از رییس مجلس انتقاد کرد که چرا طرح سئوال از رییس جمهوری پس از دو ماه اعلام وصول نمی‌شود.

طرح استیضاح برای افکار عمومی

مجلس یازدهم با شعار «طرح سوال از رییس جمهوری» آغاز شد و در همان ماه‌های اول به ارائه طرح «استیضاح» رییس جمهوری رسید؛ هرچند طرح نمایندگان با مخالفت تلویحی رهبر جمهوری اسلامی در نطفه خفه شد.

آیت‌الله خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی٬ ۲۲ تیرماه در دیداری مجازی با نمایندگان مجلس یازدهم گفت: «بنده معتقدم دولت‌ها باید تا آخرین لحظه کار کنند و این امانت را به دولت بعدی تحویل دهند.»

ناصر موسوی‌ لارگانی٬ حسینعلی حاجی‌دلیگانی٬  احمد امیرآبادی فراهانی٬ علی خضریان و محمدعلی نقدعلی از جمله نمایندگانی بودند که بلافاصله پس از آغاز به کار مجلس جدید زمزمه‌های طرح سوال یا استیضاح از رییس جمهوری را آغاز کردند. نمایندگانی که با انتقاد از رییس جمهوری و با رای حداقلی به مجلس راه پیدا کرده بودند٬ طرح استیضاح رییس جمهوری را خواست موکلین خود قلمداد می‌کردند؛ خواستی که با مخالفت آیت‌الله خامنه‌ای مواجه شد.

به رغم این موضوع اما برخی از نمایندگان نزدیک‌تر به جبهه پایداری همچنان بر طبل استیضاح می‌کوبند و حتی خواستار اعدام حسن روحانی نیز شدند.

نمایندگان جبهه پایداری برای اولین بار پس از عزل بنی‌صدر خواستار محاکمه یک رییس جمهور مستقر شدند: «می‌خواهیم حسن روحانی را همچون بنی‌صدر عزل کنیم»، این عین عبارتی است که جواد نیک‌بین، نماینده عضو جبهه پایداری کاشمر در یازدهمین دوره مجلس به کار برده است.

اخیرا نیز ذوالنوری طی پیامکی از نمایندگان خواسته «ساعت ۶ صبح روز یکشنبه»، در «محل کمیسیون امنیت ملی» برای «بررسی موضوع استیضاح رییس‌جمهوری» حاضر شوند. او حضور نمایندگان را «مغتنم» و «موجب تشکر» دانسته و در پایان مراتب «ارادت» خود را به همکارانش اعلام کرده است.

پوست خربزه استیضاح زیر پای قالیباف

به رغم همه تلاش‌های رسانه‌ای و پشت‌ پرده‌ی نماینده‌های نزدیک به جبهه پایداری اما نه تنها طرح استیضاح حسن روحانی به نتیجه نرسیده که حتی این نمایندگان نتوانستند رییس جمهوری را برای سوال به مجلس فرابخوانند.

با اتکا به وزن ذوالنوری میان مجلس یازدهمی‌ها آنچه می‌تواند مانع کار او باشد، موضع هیئت‌رییسه مجلس به عنوان دارندگان قدرتمندترین کرسی‌های پارلمان و البته شخص محمدباقر قالیباف است.

با اتکا به وزن ذوالنوری میان مجلس یازدهمی‌ها آنچه می‌تواند مانع کار او باشد، موضع هیئت‌رییسه مجلس به عنوان دارندگان قدرتمندترین کرسی‌های پارلمان و البته شخص محمدباقر قالیباف است.

درگیری بر سر رویکرد مجلس در مقابل رییس جمهوری باعث تشدید اختلاف‌ها میان نمایندگان مجلس یازدهم به‌ویژه اعضای جبهه پایداری و نزدیکان به محمود احمدی‌نژاد، رییس دولت‌های نهم و دهم با محمدباقر قالیباف و یارانش در هیئت رییسه مجلس شده است.

از میان دو نایب‌رییس مجلس، از قرار معلوم علی نیکزاد حامی برخورد سفت و سخت با رییس‌جمهوری و حتی استیضاح اوست در شرایطی که امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی باتوجه به سال‌ها حضور در مجلس، سوال از وزرا را ترجیح می‌دهد. از میان دبیران نیز موسوی لارگانی و حسینعلی حاجی‌دلیگانی از جمله موافقان استیضاح رییس‌جمهوری و سوال از او در صحن علنی مجلس هستند و چندان دل خوشی از مواضع قالیباف ندارند. سیدمحسن دهنوی، دیگر دبیر هیات رییسه مجلس نیز به‌رغم مواضع تند و تیزش در قبال روحانی و دولتش، از جمله حامیان قالیباف محسوب شده و خط او را دنبال می‌کند.

رییس مجلس نیز اما هرچقدر هم که سودای بر زمین زدن دولت دوازدهم را در سر داشته باشد٬ نمی‌تواند بر خلاف دستور مستقیم رهبر جمهوری اسلامی اقدام کند.

از این روست که حامیان رییس مجلس با هشتگ «فتنه استیضاح» به مصاف طیف جبهه پایداری رفتند؛ تیم رسانه‌ای حامی قالیباف با دلایلی مانند اینکه «طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی پس از عزل رییس معاون اول او جایگزینش می‌شود و فرقی بین روحانی و جهانگیری نیست» یا اینکه «با استیضاح و عزل احتمالی روحانی بهانه به دست حامیان او٬ براندازان و خارجی‌ها برای انتقاد از نظام» خواهیم داد٬ سعی در توجیه چرایی مخالفت رییس مجلس با استیضاح رییس جمهوری دارند.

وزن کشی خیابانی

در این میان حامیان و بدنه سیاسی اصولگرایان اما بی‌کار نماندند و با حضور جمعی از نمایندگان مجلس که موافق استیضاح و برکناری حسن روحانی از کرسی ریاست‌جمهوری هستند، همایشی را در قم ترتیب دادند.

آدرس محل این همایش اعلام نشده و صرفا شماره پیامکی در بنر طراحی شده قرار گرفته تا متقاضیان به حضور در برنامه با ارسال پیامکی به آن شماره، آدرس را دریافت کنند ولی تاکید شده که این همایش از طریق شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های سروش، گپ و روبیکا نیز پخش خواهد شد. عنوان این همایش «مطالبه مُر قانون، استیضاح روحانی، حق ملت، تکلیف مجلس» ذکر شده و از قرار معلوم حاضران تلاش می‌کنند در شرایطی ادله خود را برای استیضاح رییس‌جمهوری اعلام کرده و تلاش کنند بدنه اجتماعی اصولگرا را با خود همراه سازند.

حمید رسایی، نماینده تهران در نهمین دوره مجلس و بازمانده از لیست اصوگرایان و مجلس یازدهم از جمله سخنرانان این همایش است. او در روزهای گذشته نشست‌هایی را با علیرضا پناهیان و حسن عباسی، به اصطلاح تئوریسین‌های جریان اصولگرا ترتیب داده، در شرایطی در کانال تلگرامی خود به تبلیغ بنر این همایش پرداخته که عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی به صراحت موضع خود درباره چنین اقداماتی را اعلام کرده است. کنار رسایی، محمدجواد کریمی قدوسی، نماینده یازدهمین دوره مجلس نیز به عنوان سخنراین در این همایش حضور خواهد داشت.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو هییت رییسه مجلس نیز دیگر سخنران همایش استیضاح حسن روحانی خواهد بود. او که در جلسات هیات رییسه نیز کم و بیش از مواضع قالیباف انتقاد کرده و خواستار بازگشت سوال و استیضاح رییس‌جمهوری به دستورکار مجلس و اعلام وصول آنان بوده است. محمدتقی نقدعلی، نماینده خمینی‌شهر و عضو جبهه پایداری نیز در این همایش حاضر است تا جمع پایداری‌ها جمع باشد. مجتبی ذوالنوری و وحید جلال‌زاده نیز در این همایش حضور خواهند داشت. حضور جلال‌زاده عملا می‌تواند به منزله همراهی مدیران دولت‌های نهم و دهم در مجلس یازدهم با طرح استیضاح روحانی باشد چرا که جلال‌زاده عملا سخنگوی علی نیکزاد است و همراه همیشگی  او.
زیتون – سولماز ایکدر:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *