حسن روحانی: مهم نیست چه کسی رئیس‌جمهور آمریکا می‌شود، ناچار است در برابر ملت ایران تسلیم شود

By | ۱۳۹۹-۰۷-۳۰

حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران، می‌گوید مهم نیست در انتخابات ریاست ‌جمهوری آمریکا چه کسی پیروز می‌شود چرا که به ادعای او، «هر فردی روی کار بیاید، ناچار است در برابر ملت ایران تسلیم شود».

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، اظهارات آقای روحانی در روز چهارشنبه ۳۰ مهر را بازتاب داده است که بخش عمده‌ای از آن به سیاست‌های دولت دونالد ترامپ در برابر ایران اختصاص داشت.

رئیس جمهوری ایران گفته «دشمن» در «توطئه چهار ساله‌ای» که علیه ایران طراحی کرده و «از سه سال گذشته آن را به اجرا گذاشته، شکست خواهد خورد و حتماً نمی‌تواند ادامه بدهد».

با خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای با ایران در اردیبهشت ۱۳۹۷ تحریم‌های سنگینی علیه تهران اعمال شده است که بخش‌های کلیدی اقتصاد ایران از جمله نفت و گاز، بانکی، کشتی‌رانی و فلزات را شامل می‌شود.

این تحریم‌ها به گفته مقامات ایرانی و آمریکایی، به سقوط ارزش پول ملی ایران منجر شده و اقتصاد ایران را دچار تلاطم‌ها و کمبودهای شدیدی کرده است.

اما رئیس‌جمهوری ایران در سخنان امروز خود تاکید کرد که «ما تسلیم نشدیم و نخواهیم شد»، بلکه «آن‌ها هستند که بی‌تردید دیر یا زود تسلیم خواهند شد».

ایالات متحده بارها اعلام کرده است که با اعمال فشار حداکثری بر رژیم ایران در پی آن است که جمهوری اسلامی را به پای میز مذاکره پیرامون فعالیت‌های هسته‌ای، برنامه موشکی و نیز سیاست منطقه‌ای آن بکشاند، اما مقام‌های جمهوری اسلامی بویژه آیت‌الله علی خامنه‌ای بحث مذاکره را رد کرده‌اند.

تحریم‌های ایران باعث کاهش شدید صادرات نفت ایران به عنوان مهمترین منبع درآمد کشور شده و نرخ برابری پول ایران در برابر دلار آمریکا را تا ۳۲ هزار تومان نیز رسانده است.

حسن روحانی در بخش دیگری از اظهاراتش گفته است: «صادرات غیر نفتی برای کشور بسیار مهم است، دشمنان تلاش کردند جلوی صادرات نفت و میعانات و فرآورده‌های نفتی که جزو صادرات مهم ما در گذشته بود را بگیرند، اما تنوع صادرات کشور مانع شد تا آن‌ها موفق شوند».

به گفته وی، صادرات غیرنفتی کشور طی هشت سال دولت محمود احمدی‌نژاد ۱۷۰ میلیارد دلار بوده، اما در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تاکنون به ۳۰۱ میلیارد دلار رسیده است و انتظار می‌رود تا پایان کار دولت در تابستان آینده به ۳۴۰ میلیارد دلار نیز برسد.

ایران از آغاز سال جاری خورشیدی برای اولین بار صادرات بنزین را هم در سبد «صادرات غیرنفتی» خود قرار داده است.
رادیو فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *