جهش ۱۲ درصدی مبتلایان به کرونا در یک شبانه‌روز در ایران

By | ۱۳۹۹-۰۷-۳۰

اگر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در موج سوم همه‌گیری به روند کنونی ادامه یابد، تا چند روز آینده ظرفیت‌های تازه‌ای هم که بیمارستان‌ها برای درمان مبتلایان ایجاد کرده‌اند تکمیل می‌شود. احداث نقاهتگاه‌هایی بدون تجهیرات لازم بیمارستانی با عنوان «بیمارستان صحرایی» به فرمان رهبر جمهوری اسلامی به سپاه پاسداران سپرده شده است. اولویت وزارت بهداشت اما تجهیز امکانات بیمارستان‌های موجود است.

بر اساس اعلام رسمی وزارت بهداشت در شبانه‌روز گذشته تعداد مبتلایان به کویید-۱۹ در ایران ۱۲ درصد افزایش یافت و به پنج هزار و ۶۱۶ بیمار رسید. سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، چهارشنبه ۳۰ مهر همچنین اعلام کرد که ۳۱۲ نفر در ۲۴ ساعت گذشته در اثر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. مسئولان وزارت بهداشت بارها تأکید کرده‌اند که تعداد جانباختگان دست‌کم دو تا دو و نیم برابر آمار رسمی است.

استان سیستان و بلوچستان که از اندک استان‌های سفید ایران بود به هشدار رسید. بر همین اساس استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند.

اوضاع وحشتناک تهران – قرنطینه هم فایده‌ای ندارد

تهران همچنان تقاطعی برای گسترش و انتشار ویروس کرونا به سراسر کشور است. حدود نیمی از کسانی که در روز جان خود را در اثر ابتلا به کووید-۱۹ از دست می‌دهند از ساکنان تهران‌اند. بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت از آغاز همه‌گیری تاکنون ۳۱ هزار و ۳۴۶ نفر در ایران جان خود را در اثر ابتلا به کووید-۱۹ از دست داده‌اند. بر اساس آمار سازمان بهشت زهرا ۱۵ هزار نفر از این جانباختگان از ساکنان تهران بوده‌اند. محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران روز گذشته خواهان تعطیلی پایتخت به مدت دو هفته شده بود. مینو محرز، عفونت‌ شناس و عضو ستاد ملی مقابله با کرونا بدون پرده‌پوشی گفت:

«اوضاع بسیار اسفناک است. برای قرنطینه هم خیلی دیر است زیرا کرونا در همه جای کشور وضعیت وحشتناکی پیدا کرده است. به‌ویژه تهران اوضاع وحشتناک‌تری دارد. در هیچ دوره‌ای در این چند ماه، این تعداد بستری و این تعداد مبتلا و متوفی نداشتیم.»

محرز در ادامه سخنان خود با اشاره به ظرفیت رو به تکمیل بیمارستان‌ها گفت:

«حداقل راهی که برای ما مانده این است که دو هفته تعطیلات اعلام کنند تا بیماری فروکش کند. شاید کمی از بار مراجعین به بیمارستان‌ها کم شود. اینکه چرا ستاد مقابله با کرونا تعطیل نمی‌کند یا مهار را جدی نمی‌گیرد، برای من هم سوال است. تعطیل نکردن‌ها به نظر سیاسی است نه بر اساس علم پزشکی.»

ظرفیت‌های تازه بیمارستان‌ها هم به زودی تکمیل می‌شود

علی ماهر، معاون برنامه‌ریزی و نظارت ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به روند صعودی ابتلا و میزان بستری بیماران کرونایی در بخش‌های عادی و ویژه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تهران در طول موج سوم همه‌گیری گفت:

«متاسفانه همچنان میزان ورودی بیمارستان‌ها به مراتب بیشتر از ترخیصی‌هاست و هر روز نیز بر تعداد مبتلایان و مراجعین به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها و به تبع آن افراد نیازمند بستری افزوده می‌شود.»

بر همین اساس ظرفیت تخت‌های عادی و ویژه برای درمان مبتلایان به موارد حاد کووید-۱۹ تکمیل شده است. ظرفیت‌های تازه‌ای که بیمارستان‌های پایتخت ایجاد کرده‌اند نیز رو به تکمیل است. ماهر گفت با این حال هنوز ایجاد بیمارستان‌های صحرایی در دستور کار قرار نگرفته است. به فرمان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی احداث چنین نقاهتگاه‌هایی به سپاه پاسداران محول شده است. اما نقاهتگاه به تنهایی کفایت نمی‌کند. ماهر گفت:

«تامین نیرو برای ارایه خدمات درمانی در بیمارستان‌های صحرایی یک معضل جدی است. در این رابطه نیز در حال برنامه‌ریزی هستیم. اولویت اول ما ایجاد تخت‌های سیار ویژه در بیمارستان‌هاست.»

نیمی از پرستاران ایران از آغاز همه‌گیری تاکنون به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند. سید علی دهقان منشادی، معاون درمان مجتمع بیمارستانی خمینی در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) اعلام کرد که تنها در این بیمارستان ۳۰۰ نفر از کادر درمان به کووید-۱۹ مبتلا شده‌‌اند. دهقان منشادی در ادامه این مصاحبه خواهان حمایت وزارت بهداشت در تأمین تجهیزات حفاظتی مانند ماسک، مواد ضدعفونی کننده، دستکش شد:

«در حال حاضر ما این تجهیزات را می‌خریم و تامین این وسایل در این مدت هزینه سنگینی را به بیمارستان تحمیل کرده است. هزینه‌ای که تا پیش از این نبود و ما نمی‌توانیم این هزینه را تامین کنیم.»
رادیو زمانه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *