بحران مقابله با کرونا در ایران در قیاس با کشورهای همسایه

By | ۱۳۹۹-۰۸-۱۲

به گفته معاون کل وزارت بهداشت نسبت مرگ در میان بستری‌شدگان کرونا در ایران به ۱۸ درصد و چند برابر میانگین جهانی می‌رسد. کارشناسان تشخیص دیرهنگام ابتلا و کمبود امکانات درمانی را از علت‌های اصلی این وضعیت می‌دانند.

موج سوم شیوع کرونا در ایران از پایان شهریور ماه آغاز شد و برخلاف دو موج قبلی با گذشته حدود شش هفته نه تنها فروکش نکرده که با شدت ادامه دارد.

محسن هاشمی رفسنجانی در ابتدای نشست روز یک‌شنبه ۱۱ آبان شورای شهر تهران با اشاره به این روند رو به افزایش ابتلا و مرگ در ارتباط با بیماری کووید۱۹، هشدار داد که اگر اقدام موثری برای مهار همه‌گیری صورت نگیرد، این وضعیت ممکن است “به یک سونامی و فاجعه انسانی در آذر منجر گردد”.

رئیس شورای شهر پایتخت می‌گوید شمار تلفات کرونا در تهران در هشت ماه گذشته “چندین برابر” میانگین کشته‌شدگان جنگ ایران و عراق بوده است.

بار دیگر، رکورد جدید تلفات

سخنگوی وزارت بهداشت ظهر یک‌شنبه اعلام کرد در ۲۴ ساعت گذشته هفت هزار و ۷۱۹ مورد جدید ابتلا به بیماری کووید۱۹ در ایران شناسایی شده و ۴۳۴ نفر از مبتلایان جان خود را از دست داده‌اند.

به گفته سیما سادات لاری در شبانه روز گذشته ۲ هزار و ۳۱۸ مبتلای جدید بستری شده‌اند و در مجموع پنج‌هزار و ۲۴۴ نفر در “وضعیت شدید” بیماری کووید۱۹ و تحت درمان قرار دارند.

شمار تلفات کرونا در ۲۴ ساعت گذشته بالاترین میزان قربانیان در یک روز از آغاز تائید رسمی شیوع کرونا در ایران تا کنون بوده است. آنچه این وضعیت را نگران‌کننده‌تر می‌کند تکرار این رکوردزنی‌ها در هفته‌های اخیر است.

در ۱۱ روزی که از آبان ماه گذشته شمار مبتلایان جدید روزانه، چهار بار و شمار قربانیان سه بار رکورد زده است. بیشترین تعداد مبتلایان مربوط به هشتم آبان با هشت هزار و ۲۹۳ نفر بوده است.

نسبت تلفات سه برابر میانگین جهانی

نسبت تلفات به بستری‌شدگان کرونا در ایران از میانگین جهانی بسیار بالاتر است. رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور “تشخیص دیرهنگام بیماران کرونایی، عدم ردیابی افراد در تماس با مبتلایان، تراکم بیمارستان‌ها، کمبود تخت و پرسنل و عدم وجود عزمی ملی در الزام‌آور بودن رعایت پروتکل‌ها” را مهم‌ترین عوامل این وضعیت عنوان می‌کند.

محمدرضا ظفرقندی در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایسنا که روز یک‌شنبه منتشر شد می‌گوید نسبت مرگ به موارد بستری در ایران بسیار بالا و حدود ۱۵ درصد است اما میانگین جهانی پنج درصد و در برخی کشورها بین دو تا سه درصد بیشتر نیست.

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی گفته بود نسبت مرگ در میان بستری شدگان مبتلا به کووید۱۹ تا ۱۸ درصد هم می‌رسد.

این نسبت در حالی چند برابر میانگین جهانی است که رئیس سازمان نظامی پزشکی می‌گوید تعداد واقعی قربانیان دست‌کم سه برابر آمار رسمی وزارت بهداشت است.

حریرچی نیز چندی پیش گفته بود تعداد قربانیان کرونا دست‌کم دو برابر آمار رسمی است زیرا وزارت بهداشت فقط مواردی را ثبت می‌کند که آزمایش کرونای قربانیان مثبت بوده باشد.

مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا هم تعداد قربانیان را دو و نیم برابر آمار رسمی اعلام کرده و حسین قشلاقی، عضو شورای عالی نظام پزشکی این رقم را سه تا چهار برابر عنوان می‌کند.

یکی از علت‌های تشخیص دیرهنگام مبتلایان، تعداد ناکافی آزمایش‌های تشخیص به نسبت جمعیت عنوان می‌شود که نه تنها با کشورهای پیشرفته که با کشورهای منطقه نیز قابل مقایسه نیست.

کمبود شدید آزمایش در قیاس با همسایگان

ایرج حریرچی می‌گوید در حال حاضر روزانه حدود ۲۵ هزار آزمایش تشخیص با هزینه شش و نیم میلیارد تومان در ایران انجام می‌شود که با تامین بودجه و تجهیزات لازم قرار است به ۱۰۰ هزار آزمایش در روز برسد.

معاون کل وزارت بهداشت درباره زمان تحقق افزایش آزمایش‌های تشخیص توضیح بیشتری نداده است. رئیس سازمان نظام پزشکی با ذکر چند مثال از کشورهای منطقه نشان می‌دهد که کمبود آزمایش یکی از علت‌های اصلی تشخیص دیرهنگام ابتلا و بالارفتن نسبت قربانیان کووید۱۹ به بستری‌شدگان در ایران است.

رئیس سازمان نظام پزشکی به ایسنا گفته است در مرحله اول قرار است تعداد آزمایش‌ها به ۳۵ تا ۴۰ هزار برسد اما این سازمان معتقد است با توجه به جمعیت ایران این تعداد باید دست‌کم ۸۵ هزار آزمایش در روز باشد.

او می‌گوید در ترکیه روزی ۱۳۰ هزار تست کرونا انجام می‌شود و وضعیت مطلوب برای ایران روزی ۲۰۰ هزار تست خواهد بود.  جمعیت ترکیه و ایران تقریبا یک‌سان است. در آلمان با همین تعداد جمعیت روزی حدود ۲۰۰ هزار تست انجام می‌شود و میزان مرگ به موارد ابتلای قطعی ۲/۲ درصد است.

شمار قربانیان سه و نیم برابر ترکیه

ظفرقندی با بیان این که در ایران به ازای هر یک میلیون نفر ۵۰ هزار تست انجام می‌شود به ایسنا گفت: «این عدد در کشور قطر یا بحرین یک میلیون و ۲۵۰ هزار تست به ازای هر یک میلیون نفر است. بر این اساس برخی افراد چند بار تست انجام داده‌اند. سررشته کار و سرچشمه اینجاست.»

ایران با بیش از ۶۲۰ هزار مبتلا و حدود ۳۵ هزار و ۳۰۰ قربانی درگیرترین کشور منطقه با بحران کرونا به شمار می‌رود. تعداد قربانیان در ایران نزدیک به سه و نیم برابر ترکیه است.

در امارات متحده عربی تعداد مبتلایان نزدیک به ۱۳۴ هزار نفر و شمار قربانیان کمتر از ۵۰۰ نفر است. در قطر هم  با وجود شناسایی ۱۳۲ هزار و ۷۲۰ مورد ابتلا تا روز یک‌شنبه تعداد فوتی‌ها ۲۳۲ نفر ثبت شده است.

در حال حاضر اغلب مبتلایان کرونا در ایران که در بیمارستان بستری می‌شوند بیماران بدحال و در شرایط حاد ابتلا هستند. مطابق آمار وزارت بهداشت از ابتدای آبان ماه، با وجود نوسان در آمار ابتلا و فوت، تعداد مبتلایان در “وضعیت شدید” ابتلا مدام رو به افزایش بوده است.

در صورت افزایش تعداد آزمایش تشخیص در ایران تعداد مبتلایان شناسایی شده افزایش و نسبت مرگ به بستری کاهش می‌یابد اما گمان می‌رود که به دلیل کمبود آزمایش در هشت ماه گذشته و شناسایی دیرهنگام موارد ابتلا، این نسبت تا مدت‌ها بالاتر از میانگین جهانی و منطقه‌ای باشد.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *