وزیر کشور خواستار «افزایش سانسور» و تداوم «مقابله و اقدامات ایجابی» در رسانه‌های خارج کشور شد!

By | ۱۳۹۹-۰۸-۱۴

-وزیر کشور جمهوری اسلامی گفته که رسانه‌ها جامعه را در مقابل پدیده‌های بیرونی کشور شرطی کرده‌اند.
-رحمانی ‌فضلی رسانه‌های خارجی را تشدیدکننده مشکلات حکومت دانسته و گفته است که وزارت ارشاد با اعمال سانسور در رسانه‌های داخلی باری از روی دوش دولت بردارد.
– وزیر کشور بروز مشکلات اقتصادی از جمله بحران بورس را نیز به گردن رسانه‌ها انداخت.

در حالی ‌که ایران در بین ۱۸۰ کشور جهان در رتبه ۱۷۳‌ آزادی رسانه‌ها قرار گرفته است، وزیر کشور جمهوری اسلامی خواستار افزایش سانسور بر رسانه‌های داخلی و رصد رسانه‌های خارجی و تداوم مقابله و اقدامات ایجابی این رسانه‌ها شد. وی همچنین سانسور رسانه‌ها را روشی برای برداشتن بار از روی دوش دولت توصیف کرد!

بر مبنای گزارش‌های امسال سازمان گزارشگران بدون مرز، ایران در بین ۱۸۰ کشور جهان به لحاظ شاخصه‌های آزادی رسانه‌ها در رتبه صد و هفناد و سوم قرار دارد که به نسبت یکسال قبل سه رتبه تنزل کرده است.

در طول سال‌های اخیر فشار بر روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها افزایش یافته و حکومت تلاش می‌کند با بازداشت‌‌ خودسرانه و صدور احکام سنگین و طولانی زندان، کنترل مطلق بر روزنامه‌نگاران داشته باشد.

تشدید فشارها در دولت حسن روحانی و سرکوب‌گسترده‌ی اهالی رسانه‌ و همچنین شهروندخبرنگاران و ایجاد ناامنی، در حالیست که دولت وی با شعار ایجاد فضای باز و آزادی بیان توانست آرای رأی‌دهندگان را کسب کند.

حالا در آخرین ماه‌های دولت تدبیروامید، عبدالرضا رحمانی ‌فضلی وزیر کشور صبح امروز سه‌شنبه ۱۳آبان‌ماه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلویحا انتقاد کرده و خواستار تشدید فشار بر روزنامه‌نگاران و «کنترل» بیشتر رسانه‌ها شده است.

رحمانی‌ فضلی در سخنان امروز خود، منشاء بروز بخشی از مشکلات و بحران‌های اقتصادی را «رسانه‌ها» دانست و بدون توجه به اینکه مردم مشکلات و بحران اقتصادی را نه در «ذهن» بلکه به عینه با دخل و خرج خود می‌بینند و تحمل می‌کنند، گفته است که «رسانه‌ها نباید مردم را دچار تشویش‌ ذهنی کنند»!

جالب اینجاست که برخی خبرگزاری‌ها و وبسایت‌های خبری از جمله «خبرآنلاین» در انتشار سخنان وزیر کشور نیز با سانسور روبرو شدند و تیتر «انتظار داریم وزارت ارشاد رسانه‌ها را کنترل کند» را پس از اندکی حذف کرده و تغییر دادند.

وزیر کشور انتظار خود از مسئولان وزارت ارشاد اسلامی را چنین بیان کرد که «رسانه‌ها را کنترل» و «کماکان رسانه‌های خارجی را رصد کنند!» وی گفته است: « انتظار ما از وزارت ارشاد این است که رسانه‌ها را کنترل کنند. کماکان رسانه‌های خارجی باید رصد شوند و مقابله و اقدامات ایجابی که لازم است انجام شود.»

برخی کاربران فضای مجازی این گفته‌ی وزیر کشور را اعتراف وی به نفوذ جمهوری اسلامی در رسانه‌های خارج از کشور تعبیر کرده‌اند. این کاربران می‌گویند «مقابله و اقدامات ایجابی» رسانه‌های خارجی از طریق فعالیت افراد اصلاح‌طلب و طرفدار و صادراتی رژیم ایران در رسانه‌های فارسی‌زبان و غیرفارسی‌زبان خارج از ایران اجرا می‌شود. این کاربران می‌گویند که رژیم از این طریق در حال هدایت اطلاعات و مباحث منتشر شده از سوی این رسانه‌هاست.

رحمانی‌فضلی همچنین افزایش قیمت‌ها را باعث این دانست که «بخشی از مردم از مدار خرید خارج شوند». وی گفته است: «همه مشکلاتی مثل محدودیت‌ها و تحریم را می‌دانیم اما باید در زمینه رسانه‌ای و مدیریتی تلاش کنیم و باری را از دوش دولت برداریم.»

وزیر کشور دولت روحانی فشار رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های خارجی را باعث سخت‌تر شدن شرایط و مشکلات دانسته و گفته است که باید افکار عمومی را در مقابل رسانه‌های خارجی مدیریت کرد.

وی اضافه کرد: «نباید جامعه را در مقابل پدیده‌های بیرونی کشور شرطی کنیم که متاسفانه این اتفاق الان افتاده است.»

رحمانی ‌فضلی رئیس کمیته ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور همچنین تقصیر بخشی از مشکلات اقتصادی از جمله «مشکلات بازار بورس» را به گردن «رسانه‌»ها انداخت و در توضیحاتی بی سر و ته گفت: «بخشی از مشکلات بازار بورس رسانه‌ای است، هرچند اقدام اطلاع‌رسانی بورس خوب بوده که دیر انجام شده اما به هر حال خوب است!»

وی نیز به روش دیگر مقامات مسئول جمهوری اسلامی راه دروغ و انکار در پیش گرفته و افزود: «در حوزه کالاها شاید افزایش قیمت داشته باشیم اما مشکل کمبود نداریم و با برای کنترل قیمت تلاش ما برای مردم باید ملموس باشد.»

این اظهارات در حالی مطرح شده که تصاویر و ویدئوهای بسیاری از صف‌های طولانی مردم با وجود شیوع ویروس کُرونا در ایران، برای خرید روغن نباتی، نان و دیگر نیازهای اولیه‌ی شهروندان در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود.
کیهان لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *