جزییات بازداشت و انتقال حبیب اسیود به ایران

By | ۱۳۹۹-۰۸-۱۶

نهم آبان ۱۳۹۹ بود که رسانه‌ها خبر دادند «حبیب اسیود» یا همان «فرج‌الله چعب»، رهبر سابق «جنبش آزادی‌بخش الاحواز» از طرف ترکیه در ازای دو رهبر «پ‌.‌ک.‌ک»، به جمهوری اسلامی ایران تحویل داده شد. این گروه که به نام «حرکت النضال» هم شناخته می‌شود، فعالیت‌های خود را از سال ۱۳۸۴ آغاز و هدف خود را استقلال استان خوزستان و جدایی آن از ایران عنوان کرده است.

جمهوری اسلامی این گروه را «تروریست» می‌داند و آن‌ را متهم کرده که مسوول حمله مسلحانه به رژه نیروهای مسلح در ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ است. اگرچه این گروه مسوولیت این اقدام را برعهده نگرفت اما حالا یکی از رهبرانش در اختیار جمهوری اسلامی است و به نظر می‌رسد با توجه به اتهاماتی که حبیب اسیود با آن مواجه است، می‌تواند حکم اعدام در قبال او صادر شود.

طبق اطلاعات و مستنداتی که در اختیار «ایران‌وایر» قرار گرفته است، حبیب اسیود قرار بود بعد از چند ساعت انتظار در ترکیه، به اردن برود.

***
دو روز بعد از انتشار خبر بازداشت و معاوضه حبیب اسیود، «مجتبی یوسفی»، نماینده مجلس شورای اسلامی این خبر را تایید و این مبادله را همکاری «اطلاعات سپاه پاسداران» و «وزارت اطلاعات» عنوان کرد. در رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی هم این خبر بازتاب گسترده‌ای داشت. این در حالی است که حبیب اسیود پیش‌تر هم با خطر معاوضه مواجه شده بود اما نیروهای بین‌المللی مانع از انتقال او شده بودند. این‌بار اما ترکیه تصمیم گرفت به جای مذاکره با اروپا، به سمت ایران بچرخد و انسانی را که با خطر اعدام مواجه است، معاوضه کند.

حبیب اسیود برای هشتم اکتبر بلیت داشت که از سوئد به اردن برود و باید چند ساعتی در ترکیه، برای تعویض پرواز معطل می‌شد. اما به محض این‌که از هواپیما پیاده شده بود، توسط نیروهای ترکیه بازداشت و به محل نامعلومی منتقل شد. هواپیمای حامل او در فرودگاه «صبیحه» ترکیه به زمین نشست و از آن‌جایی‌که به محض ورود به ترکیه بازداشت شده بود، حتی مهر ورود هم در مدارکش ثبت نشده است.

از همین رو، وکیل حبیب اسیود در نامه‌نگاری با مقامات ترکیه و سوئد، جویای موقعیت موکل خود شد اما مقامات سوئد به حامیان حبیب اسیود و وکیل او گفته بودند که در حال مذاکره با ترکیه هستند تا بتوانند جلوی برگرداندن او به ایران را بگیرند. برای همین، خبر ربودن حبیب اسیود برای حدود دو هفته منتشر نشد و حامیان او دل به مذاکرات مقامات سوئدی با ترکیه بستند. اما به نظر می‌رسد معامله با دیگری برای ترکیه سود بیشتری به همراه داشت؛ معاوضه اسیود با اعضای پ‌.‌ک.‌ک.

بنا به گفته منابع «ایران‌وایر»، افراد دیگری هم در این ربایش نقش داشته‌اند: «چند مرد و زن اهوازی‌الاصل که به بهانه معاملات اقتصادی، حبیب اسیود را به این سفر کشانده بودند. در این میان، فردی اردنی‌الاصل هم نقش داشته است.»

هویت همگی این افراد در اختیار پلیس و مقامات سوئد قرار گرفته است اما از این‌که در شرایط فعلی کجا هستند، خبری در دست نیست. حتی معلوم نیست که بعد از انتقال حبیب اسیود به تهران، چه بر سر او آمده است.

بهانه کشاندن حبیب اسیود به این سفر، معاملات اقتصادی بود. به گفته منابع «ایران‌وایر»، اسیود بهمن ۱۳۹۷ هم در آستانه بازگردانده شدن به ایران بود. اعضای جنبش آزادی‌بخش الاحواز از جمله مدعوین «نشست ورشو» در زمستان ۱۳۹۷ بودند. حبیب اسیود زمانی‌که برای شرکت در این نشست وارد لهستان و فرودگاه ورشو شده بود، در همان فرودگاه بازداشت شد. او پس از چند روز بازداشت، دادگاهی شد و در نهایت پس از حدود شش ماه اقامت اجباری در لهستان، با دخالت نیروهای بین‌المللی، از بازگردانده شدن به ایران نجات یافت.

اما این رهایی به معنای پایان ماجرا نبود. او از هشتم اکتبر تاکنون مفقود است و نیروهای حامی وی معتقدند که این رهبر سابق جنبش آزادی‌بخش الاحواز در تهران به سر می‌برد و در اختیار نهادهای امنیتی است. تایید نماینده مجلس شورای اسلامی ایران هم دلیل دیگری بر این مدعا است.

اگرچه افراد، وکلا و نهادهایی هستند که وکالت محکومان سیاسی را برعهده می‌گیرند اما به نظر می‌رسد با توجه به اتهام دست داشتن در عملیات تروریستی، وکیلی تاکنون حاضر نشده است که وکالت او و این‌گونه متهمان را برعهده بگیرد. حتی در برخی از اظهارنظرها در شبکه‌های اجتماعی، برخی از کاربران مقابل احتمال اعدام این‌گونه محکومان، اعتراضی ندارند.

این در حالی است که دولت دانمارک در بهمن سال ۱۳۹۸ سه عضو گروه جنبش آزادی‌بخش الاحواز را به اتهام «جاسوسی» برای عربستان سعودی بازداشت کرد. «حبیب جبر» رییس جنبش آزادی‌بخش الاحواز، «یعقوب حر تستری» سخن‌گوی این جنبش و «ناصر جبر» از اعضای آن، سه عضو بازداشت شده بودند. در اکتبر ۲۰۱۸ فردی که کارمند سفارت ایران در نروژ بود، تلاش کرد که حبیب جبر را ترور کند که در اقدام خود ناموفق بود اما باعث شد که روابط ایران و دانمارک تیره شود.

بعد از آن، پلیس هلند اعلام کرده بود که این گروه شاخه‌ای نظامی دارد و در ایران، مواضع و نیروهای سپاه پاسداران را هدف قرار داده است. هلند در تیرماه ۱۳۹۷ دو کارمند جمهوری اسلامی را که در سفارت این کشور فعالیت داشتند، اخراج کرد. چراکه تشخیص داده بود آن‌ها در قتل «احمد مولا ابوناهض»، معروف به «احمد نیسی» دست داشته‌اند. او آبان ۱۳۹۶ مقابل منزلش در شهر «لاهه» به ضرب گلوله کشته شد.

هم‌زمان با تحقیقات در دانمارک، هلند و سوئد، دادگاه استکهلم اعلام کرد فردی را تحت نظر داشته است که با هویت یک پناه‌جو، به گروه‌های وابسته به جنبش آزادی‌بخش الاحواز نزدیک شده بود و مشخصات اعضای آن را در اروپا به همراه آدرس‌های محل سکونت‌شان برای دولت ایران جمع‌آوری می‌کرد. این فرد به نام «رغدان خزعلی» که عراقی‌الاصل بود، در دادگاه به اتهام جاسوسی برای جمهوری اسلامی به چندین سال حبس محکوم شد. محکومیت سه عضو جنبش آزادی‌بخش الاحواز پس از تفهیم اتهام این فرد انجام شده است.

طی سال‌های اخیر و به ویژه پس از عملیات تروریستی در رژه نیروهای مسلح، فشار بر اهوازی‌ها افزایش یافته است. به طوری‌که حتی خانواده‌‌های اعضای این گروه هم در امان نیستند و به صرف آن‌که عضوی از خانواده‌ آن‌ها افکار جدایی‌طلبانه دارد و معتقد به عملیات مسلحانه علیه جمهوری اسلامی است، بدون آن‌که نقشی در عملیات‌ها داشته باشند، بازداشت می‌شوند و تحت شکنجه قرار می‌گیرند.

به گفته بسیاری از کنش‌گران خطه اهواز، شکنجه‌هایی که در این مناطق بر سر این افراد می‌آید، چنان شدید است که جرات بازگو کردن آن را ندارند.
معمولا در آمارهای اعدام در شهرستان‌ها، تعدادی از شهروندان اهوازی هم هستند که بدون طی دادرسی عادلانه پرونده‌ خود به مرگ محکوم و بدون آن‌که نامی از آن‌ها در رسانه‌ها منتشر شود، کشته می‌شوند.

بنا بر گفته‌های منابع «ایران‌وایر»، حبیب اسیود در سال ۱۳۸۴ و پس از مجموعه بمب‌گذاری‌هایی که اعضای این جنبش مدعی هستند تنها در تاسیسات نفتی و نظامی انجام شده بود، به اعدام محکوم شد. این گروه از همان سال، رسما  اعلام فعالیت کرد و در پی همین وقایع بود که مقامات جمهوری اسلامی گفتند دست‌اندرکاران این سلسله عملیات، به اعدام محکوم هستند.
حالا هم معلوم نیست که چه بر سر حبیب اسیود خواهد آمد؛ آیا کسی حاضر است برای نجات او از اعدام قدمی بردارد؟ آیا تابعیت سوئدی وی می‌تواند کمکی به حالش کند و مقامات سوئد را با جمهوری اسلامی دراندازد یا قرار است یک روز صبح، رسانه‌های داخلی خبر از اعدام او دهند؟
آیدا قجر / ایران وایر:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *