بحرین: کشف پولشویی «۷ میلیارد دلاری» ایران؛ توقیف ۱۷۳ میلیون دلار

By | ۱۳۹۹-۰۸-۱۷

بحرین می‌گوید بررسی‌های نهادهای نظارت بر فعالیت‌های بانکی این کشور نشان می‌دهد بانک مرکزی و دیگر بانک‌های جمهوری اسلامی ایران از طریق بانک المستقبل (فیوچر بانک) مستقر در بحرین طی سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۵ حدود ۷ میلیارد دلار پولشویی کرده است.

نمایی از منامه

بانک المستقبل به صورت مشترک میان ایران و بحرین راه‌اندازی شده بود، اما دولت بحرین این بانک را یک بانک ایرانی فعال در این کشور معرفی کرده است. سال ۲۰۱۵ دولت بحرین اعلام کرد تحقیقات پیرامون فعالیت‌های این بانک را آغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری بحرین، دادگاه عالی کیفری این کشور در هفت پرونده پولشویی، بانک‌های ایرانی، از جمله بانک مرکزی و چند مقام بانکی المستقبل را که متهم به پولشویی هستند، حدود ۱۳۰ میلیون دلار جریمه و ۱۷۳ میلیون دلار را نیز توقیف کرده است.

نایف یوسف محمود دادستان جرائم مالی و پولشویی بحرین گفته است هم‌اکنون نیز تحقیقات پیرامون استفاده بانک مرکزی و دیگر بانک‌های ایرانی از بانک المستقبل برای پولشویی ادامه دارد.

در رابطه با اتهامات بانک المستقبل، دادگاه‌های بحرین تاکنون رای به پرداخت ۷۸۵ میلیون دلار جریمه توسط بانک‌های ایرانی و اشخاص دخیل در پولشویی‌ها داده‌اند.

بحرین می‌گوید بانک المستقبل با پنهان‌کاری، جعل اسناد و عدم اطلاع‌رسانی درست از مقصد نقل و انتقالات مالی و با استفاده غیرقانونی از امکانات سوئیفت (جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی)، از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۵ حداقل ۴۵۰۰ مورد عملیات بانکی انجام داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *