حکم اعدام یک رئیس دانشگاه در ایران به اتهام «جاسوسی» برای سیا

By | ۱۳۹۹-۰۸-۱۸

منابع خبری ایران شنبه 7 نوامبر از حکم اعدام یک رئیس دانشگاه در این کشور به دلیل همکاری با عوامل سیا و انتقال مجموعه‌ای از اطلاعات به آن‌ها، صادر شده است.

رسانه‌ای ایران گزارش دادند: «عوامل سیا با طراحی یک سناریو مانع از خروج دختر وی از آمریکا شده و تنها شرط رفع ممنوع الخروجی وی را همکاری اطلاعاتی این رئیس دانشگاه با این سازمان اعلام کرده بودند و وی نیز متاسفانه این همکاری را قبول کرده بود».

هویت این فرد و اینکه رئیس کدام دانشگاه بوده، تاکنون مشخص نشده است.

گفتنی است که در 10 اکتبر سال جاری که مصادف با هجدهمین سالگرد روز جهانی مبارزه با اعدام است، فدراسیون بین‌المللی جوامع حقوق بشر و سازمان وابسته به آن «جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران» گزارش 60 صفحه‌ای منتشرکردند که نشان داد چگونه بکارگیری مجازات اعدام در ایران، حقوق بنیادین انسانها را نقض می‌کند.

این گزارش که 8 اکتبر منتشر شد، متذکر شد که «استفاده‌ مهار نشده از مجازات اعدام در ایران لکه‌‌ای پاک نشدنی بر کارنامه‌ حقوق بشری این کشور است.»

گزارش مذکور با تشریح اعدام‌های یک دهه اخیر یادآور شد که «ایران در یک دهه گذشته رتبه نخست اعدام کودکان و نوجوانان را به خود اختصاص داده است.»

در همین حال، سازمان حقوق بشر ایران نیز 10 اکتبر به مناسبت روز جهانی مبارزه برای لغو اعدام، گزارشی منتشر کرده که نشان داد، نظام ایران در 9ماه نخست سال 2020، دستکم 209 نفر را اعدام کرده است. گزارش مزبور خاطرذ نشان کرد که از این تعداد، پنج نفر زندانی سیاسی، دو نفر زندانی امنیتی و دو تن کودک بوده‌اند.

محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، از جامعه مدنی خواست که مخالفت خود را با مجازات بی‌رحمانه و غیرانسانی اعدام ابراز کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *