هشدار جمهوری اسلامی درباره “مبالغه” پیرامون اتهامات دیپلمات بازداشتی

By | ۱۳۹۹-۰۸-۲۱

سفارت جمهوری اسلامی ایران در بروکسل با انتشار بیانیه‌ای اتهامات اسدالله اسدی، دیپلمات بازداشتی را “مضحک” خوانده است. رویترز از اظهارات تهدید‌آمیز اسدی در بازجویی خود خطاب به مسئولان دادگستری بلژیک خبر داده بود.

اسدالله اسدی، دیپلمات بازداشتی ایران در بلژیک

سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلژیک روز سه‌شنبه ۲۲ مهرماه با انتشار یک اطلاعیه، اتهامات مطرح شده درباره پرونده اسدالله اسدی در رسانه‌ها را “مبالغه‌آمیز” و “مضحک” خواند.

اسدالله اسدی، یکی از دبیران سفارت جمهوری اسلامی ایران در اتریش بود که در ارتباط با پرونده طراحی حمله تروریستی به همایش مجاهدین در پاریس، توسط پلیس آلمان دستگیر شده است.

موضوع به گزارش جمعه نهم اکتبر (۱۸ مهر) رویترز باز می‌گردد که اعلام کرده بود به متن بازجویی اسدالله اسدی توسط بازرسان دادگستری بلژیک دست یافته است.

در این گزارش آمده بود که اسدالله اسدی در جریان بازجویی خود در روز ۱۲ مارس (۲۲ اسفند) سال گذشته دادستانی بلژیک را به اقدامات تلافی‌جویانه تهدید کرده است.

رویترز نوشته بود که اسدی در جریان بازجویی از وجود برخی گروه‌ها یاد کرده که روند محاکمه او در بلژیک را دنبال می‌کنند و در صورت صدور حکم “نامطلوبی” علیه او، به اقدامات تلافی‌جویانه دست خواهند زد.

بیانیه سفارت جمهوری اسلامی

سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلژیک روز سه‌شنبه بیانیه‌ای تک صفحه‌ای درباره این اتهامات منتشر کرد.

در بیانیه این سفارتخانه، اتهامات مطرح شده علیه اسدالله اسدی به دور از واقعیت و مضحک خوانده شده‌‌اند.

سفارت جمهوری اسلامی در بلژیک مدعی شده که اسدالله اسدی مقامات دادگستری بلژیک را تهدید نکرده و گفته که هدف از طرح چنین اتهاماتی «درگیر کردن  جمهوری اسلامی” و آسیب زدن به مناسبات این کشور با اروپا است.

روزنامه کیهان نیز ضمن انتشار خبر بیانیه نمایندگی سیاسی جمهوری اسلامی در بلژیک، به رسانه‌ها درباره بازتاب “مبالغه‌آمیز” اتهامات اسدالله اسدی “هشدار” داده است.

در گزارش این روزنامه به نقل از بیانیه آمده است: «سفارتخانه جمهوری اسلامی ایران در خصوص هرگونه مبالغه رسانه‌ها که با هدف تخریب روابط ایران و اروپا صورت می‌گیرد هشدار می‌دهد.»

اسدالله اسدی، دبیر سوم سفارتخانه جمهوری اسلامی ایران در اتریش بود. او در ژوئیه سال ۲۰۱۸ در آلمان دستگیر  و به مقامات بلژیک تحویل شد. دادستانی بلژیک در ارتباط با پرونده طراحی حمله تروریستی به همایش مجاهدین در پاریس برای او قرار بازداشت صادر کرده بود.

گفته می‌شود که اسدالله اسدی مامور تحویل مواد منفجره به یک زوج ایرانی-بلژیکی در آنتورپ بوده است. پلیس بلژیک موفق به دستگیری این زوج شده و در خودروی آن‌ها مواد منفجره قوی و همچنین چاشنی انفجاری کشف می‌کند.

پلیس بلژیک این زن و شوهر را متهم کرده بود که برای انجام حمله تروریستی به همایش “شورای ملی مقاومت” عازم ویلپنت، واقع در نزدیکی پاریس بوده‌اند. در همین رابطه، علیه اسدالله اسدی نیز قرار بازداشت صادر می‌شود.

محاکمه اسدالله اسدی قرار است  ۲۷ نوامبر در بروکسل برگزار شود. این نخستین بار نیست که جمهوری اسلامی و مسئولان این کشور متهم به شرکت در عملیات تروریستی در خارج از کشور می‌شوند. اما صدور حکم بازداشت علیه یک دیپلمات وابسته به ایران امری بی‌سابقه است.

مصونیت سیاسی اسدالله اسدی، در ارتباط با پرونده حمله تروریستی به گردهمایی مجاهدین توسط پلیس بلژیک لغو شده است.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *