جدیدترین گزارش آژانس از ادامه نقض برجام توسط ایران

By | ۱۳۹۹-۰۸-۲۲

«ایران به ذخیره اورانیوم غنی‌سازی شده فراتر از میزان مقرر در برجام، ادامه می‌دهد»

رافائل گروسی مدیر آژانس بین المللی انرژی اتمی

 

آژانس بین المللی انرژی اتمی در جدیدترین گزارش خود می‌گوید ایران در تاسیسات غنی‌سازی نطنز اقدام به نصب سانتریفیوژهای پیشرفته کرده است؛ اقدامی که در تناقض با تعهدات ایران در توافق هسته‌ای ۱۳۹۴ با قدرت‌های جهانی است.

به گزارش رویترز، آژانس در این گزارش که روز چهارشنبه در اختیار اعضای شورای حکام قرار داد، همچنین گفته است ایران همچنان به ذخیره اورانیوم غنی‌سازی شده با درصد پایین ادامه می‌دهد و تاکنون به ۱۲ برابر حد مجاز رسیده است.

بر اساس این گزارش، که به رؤیت رویترز رسیده است، ایران با وجود نصب یک آبشار از سانتریفیوژهای IR-2m در نطنز و اتصال آن به سامانه غنی‌سازی در آن تاسیسات، هنوز اقدام به تزریق گاز هگزا فلوراید اورانیوم (UF6) به آن نکرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی در همین زمینه نوشت، این نهاد نظارتی سازمان ملل متحد در جدیدترین گزارش خود تصریح کرده است که پاسخ مسئولان دولت ایران به پرسش‌های آژانس در مورد یک سایت اعلام نشده هسته‌ای، «معتبر نیست.»

شورای حکام آژانس خرداد ماه گذشته در قطعنامه‌ای از تهران خواست اجازه دسترسی بازرسان آژانس را به دو مرکز مشکوک فراهم کند. ایران در ابتدا مخالفت می‌کرد، اما اوایل شهریور و پس از سفر مدیرکل آژانس به ایران، برای همکاری موافقت کرد.

ایران و شش قدرت جهانی – ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان – ۲۳ تیر ۱۳۹۴ در وین پایتخت اتریش توافق کردند که محدودیت‌هایی بر فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی، در ازای لغو تحریم‌های مرتبط با این برنامه، اعمال شود.

طبق برجام، ایران مجاز است در سطح حداکثر ۳.۶۷ درصد اقدام به غنی‌سازی اورانیوم کند و فقط می‌تواند از سانتریفیوژهای نسل اول در تاسیسات نطنز استفاده کند. میزان ذخیره اورانیوم غنی‌سازی شده در ایران نیز نباید از ۳۰۰ کیلوگرم فراتر برود.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، که از ابتدا مخالف این توافق بود و آن را «فاجعه‌بار» می‌خواند، پس از ورود به کاخ سفید اعلام کرد کشورش از آن توافق خارج می‌شود و با هدف مذاکره برای یک توافق «بهتر،» تحریم‌ها را علیه ایران باز می‌گرداند.

واشنگتن می‌گوید جمهوری اسلامی با ادامه برنامه موشکی بالیستیک و فعالیت‌های بی‌ثبات کننده خود در منطقه خاورمیانه روح برجام را نقض کرده است و برای رسیدن به یک توافق فراگیرتر که این موضوع‌ها را نیز در بر بگیرد، باید به پای میز مذاکره بیاید.

تهران در واکنش اعلام کرده است حاضر به مذاکره دوباره در برنامه هسته‌ای خود نیست و با وجود ماندن در برجام، محدودیت‌های مندرج در آن را رعایت نخواهد کرد. جمهوری اسلامی مذاکره بر سر برنامه موشکی بالیستیک خود را هم رد کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *