‘تشکیل دادگاه مردمی در لاهه’ برای رسیدگی به اعتراضات آبان ۹۸

By | ۱۳۹۹-۰۸-۲۴

گروهی از فعالان حقوق بشر اعلام کرده‌اند که بهمن ماه امسال در لاهه یک دادگاه مردمی سه روزه برای رسیدگی به وقایع آبان ماه ۱۳۹۸ و جمع‌آوری شهادت بازماندگان برگزار می‌شود.

همزمان با سالگرد اعتراضات آبان ماه ۱۳۹۸ گروهی از مدافعان حقوق بشر از جمله سه سازمان “با هم علیه اعدام”، “عدالت برای ایران” و “حقوق بشر ایران” اعلام کرده‌اند که گروهی از حقوقدانان بین‌المللی رسیدگی به شکایت شاهدان را در “دادگاه بین‌المللی مردمی آبان” به عهده خواهند داشت.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران شمار کشته‌های آبان را بیش از سیصد نفر اعلام کرده است

حمید صبی و رجینا پائولوس در این دادگاه از شاهدان، زخمی‌ها و بازداشت‌شدگان خواسته‌اند که شواهد خود را به دادگاه ارائه کنند.

سازمان‌های حقوق بشری برگزار کننده دادگاه می‌گویند ده‌ها خانواده و همینطور شاهدان اعلام کرده‌اند که برای ادای شهادت در دادگاه حاضر خواهند شد.

اعتراضات آبان ماه ۱۳۹۸ که خونین‌ترین اعتراض‌ گسترده بعد ازانقلاب اسلامی ایران نام گرفته، دست‌کم به گزارش منابع حقوق بشری ۳۰۴ کشته بر جا گذاشته است، هرچند به اعتقاد برخی شمار کشته‌ها بیش از این رقم است.

سازمان عفو بین‌الملل فهرست ۳۰۴ کشته شده را اعلام کرده که در هفت استان تهران، البرز، خوزستان، کرمانشاه، کردستان، فارس و اصفهان و بیشتر با شلیک به سر، گردن، قلب و شکم کشته شده‌اند از جمله ۲۳ کودک زیر هجده سال.

وزارت کشور ایران با وجود درخواست‌ فعالان حقوق بشر و چهره‌های سیاسی هنوز آمار دقیق کشته‌ها را اعلام نکرده است.

برگزارکنندگان دادگاه بین‌المللی مردمی آبان می‌گویند که در پایان سه روز جلسه رسیدگی و شنیدن شواهد، دادگاه رای خود را صادر خواهد کرد بر این اساس که آیا مقام‌های جمهوری اسلامی در جریان اعتراضات مرتکب “جنایت‌های بین‌المللی” شده‌اند و اگر آری، کدام یک از مقام‌ها مسئول ارتکاب آنها هستند.

گرافیتی اعتراضات آبان در تهران
گرافیتی اعتراضات آبان در تهران

آنها می‌گویند دادگاه با کمک قضات برجسته بین‌المللی و طبق موازین حقوق بین‌الملل برگزار خواهد شد و از مقام‌های جمهوری اسلامی هم دعوت می‌شود که برای پاسخگویی در دادگاه حاضر باشند.

درباره وقایع آبان ماه سال گذشته، نهادهای حقوق بشری “بیش از ۱۲۰۰ ویدئو” را از اعتراضات بر اساس تاریخ و زمان و شهر محل وقوع جمع‌آوری کرده‌اند.

خردادماه سال ۱۳۹۱ دادگاه مشابهی در لندن با عنوان “ایران تریبیونال” برای رسیدگی به اعدام‌های جمعی دهه ۶۰ ایران برگزار شد و در پنج روز گروه‌های سیاسی مختلف و خانواده‌های بازماندگان اعدام‌ها شهادت خود را ارائه کردند.

بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *