سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دنبال «حضور مقتدر» در اقیانوس‌ها با «شهید رودکی»!

By | ۱۳۹۹-۰۸-۲۹

– ناو «شهید رودکی» از نظر طراحی بدنه شباهتی با ناوهای جنگی ندارد و بیشتر شبیه کشتی‎‌های کانتینربر است. این احتمال که سپاه یکی از کشتی‌های تجاری تحریمی را به اسم ناو جا زده باشد دور از ذهن نیست.

شناور اقیانوس‌پیمای «شهید رودکی» که به اسم ناو به نیروی دریایی سپاه پاسداران ملحق شده

-علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران: قابل قبول نیست که کشتی‌های تجاری و نفتکش‌های ما در دریاهای آزاد مورد تهدید قرار گیرند یا اتفاقی برای امنیت آنها بیفتد. تامین امنیت این کشتی‌ها به عهده ما است و با اقتدار آن را به انجام می‌رسانیم.
-حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران: برای دفاع از منافع حیاتی خود به جغرافیایی خاصی محدود نیستیم!

روز چهارشنبه ۲۹ آبان‌ماه مراسم الحاق یک «ناو اقیانوس‌پیما» به نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بندرعباس برگزار شد.

بر عرشه این شناور که نام آن «شهید رودکی» است و بیشتر شبیه کشتی‌های کانتینربر است تا یک ناوجنگی، چهار قایق، یک پهپاد و هلی‌کوپتر و تعدادی لانچرپرتاب موشک به چشم می‌خورد.

خبرگزاری‌های داخلی نوشته‌اند این ناو چندمنظوره و دوربرد است و قابلیت حمل و به پرواز درآوردن انواع هواپیما، پهپاد و همچنین عملیاتی کردن سیستم‌های موشکی، پدافندی و راداری را دارد!

گفته شده وزن این شناور ۴۰۰ تن، طول آن ۱۵۰ متر و عرض‌اش ۲۲ متر و دارای رادار آرایه فازی سه بعدی، موشک‌های سطح به سطح، سطح به هوا، سامانه‌های مخابراتی یکپارچه بسیار پیشرفته جنگال و موشکی سوم خرداد با قابلیت حمل بالگرد ها، پهپاد‌ها و شناور‌های عملیاتی است که همه آنها از تولیدات داخلی بوده و توسط جوانان متخصص و مومن انقلابی طراحی و عملیاتی شده است!

باشگاه خبرنگاران جوان وابسته به صداوسیمای جمهوری اسلامی می‌نویسد «ناو سنگین رزمی، اطلاعاتی و پشتیبانی شهید رودکی به مثابه یک شهر دریایی متحرک است که با تمام تجهیزات و امکانات لازم آماده انجام ماموریت‌های اقیانوسی با ایجاد امنیت پایدار خطوط مواصلاتی دریایی و امدادرسانی به ناوگان تجاری و صیادی جمهوری اسلامی ایران و کشور‌های منطقه‌ای است.»

در این گزارش آمده «با پیوستن ناو اقیانوس پیمای شهید رودکی به نیروی دریایی سپاه، ماموریت دریادلان سپاه برای حضور مقتدر در آب‌های دوردست از امروز آغاز شد.»

عرشه شناور «شهید رودکی»

در سال ۱۳۸۸ در دولت محمود احمدی‌نژاد یک کشتی کانتینربر با نام «ایران اراک» که توسط شرکت کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران ساخته شده بود در خلیج فارس به آب انداخته شد. آن زمان جمهوری‌اسلامی ایران ادعا کرد کار ساخت کشتی‌های اقیانوس‌پیمای ملّی را آغاز کرده است. در اوایل سال ۱۳۹۳ دومین کشتی کانتینربر ساخت این شرکت آزمایش شد که نام آن «ایران شهرکرد» بود. این کشتی یکی از ۱۲۵ کشتی بود که از ۱۳۹۸ به بعد در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفت.

بدنه‌ و دماغه «شهید رودکی» مشابه «ایران شهرکرد» است

ناو «شهید رودکی» از نظر طراحی بدنه شباهتی با ناوهای جنگی ندارد و بیشتر شبیه کشتی‎‌های کانتینربر است و این احتمال که سپاه یکی از همین کشتی‌های تجاری تحریمی را به اسم ناو جا زده باشد دور از ذهن نیست.

بررسی‌ها نشان می‌دهد بعضی وبسایت‌های خبری نزدیک به ولایتمداران و انقلابی‌ها قبلاً نیز در گزارش‌‌های خود اشاره کرده بودند که دو کشتی‌ شناور «ایران اراک» و «ایران شهرکرد» و «ایران کاشان» که هنوز در دست ساخت و تکمیل است قابلیت تبدیل شدن به ناوهایی شبیه ناو هواپیمابر «گاریبالدی» را دارند!

ناو اقیانوس‌پیما سپاه پاسداران کمترین شباهتی به ناوهای معمول و استاندارد دنیا ندارد!
۱۶ ژانویه (۲۶ دی‌ماه)، امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در یک سخنرانی به مناسبت سال نوی میلادی در جمع نیروهای نظامی این کشور اعلام کرد ناو هواپیمابر «شارل دوگل» از ژانویه تا آوریل در پشتیبانی عملیات شمال (در خاورمیانه) به کار گرفته می‌شود
گوشه‌ای از عرشه ناو جنگی آبراهام لینکلن

علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب  اسلامی در مراسم الحاق این شناور گفت «قوانین دریاها این اجازه را به نیروی دریایی می‌دهد تا ۱۲ مایلی هر کشوری حضور پیدا کند؛ ما اعتقادمان این است که در کنار برادران عزیزمان در نیروی دریایی ارتش برای برقراری امنیت آب‌های فرادست یا فراتر از مرزها در اقیانوس، سیادت دریایی داشته باشیم.»

او تأکید کرده «قابل قبول نیست که کشتی‌های تجاری و نفتکش‌های ما در دریاهای آزاد مورد تهدید قرار گیرند یا اتفاقی برای امنیت آنها بیفتد. تامین امنیت این کشتی‌ها به عهده ما است و با اقتدار آن را به انجام می‌رسانیم.»

حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران نیز با اشاره به اینکه «برای دفاع از منافع حیاتی خود به جغرافیایی خاصی محدود نیستیم» گفت: «امروز شاهد الحاق یک شناور  پشتیبانی و در عین حال رزمی به نیروی دریایی سپاه هستیم؛ یعنی شناوری که هم می‌تواند از خود دفاع کند، هم از  منافع  ما در دریا دفاع کند و هم در امن‌سازی خطوط دریانوردی کشورمان در نزدیک و در دوردست نقش ایفا کند.»

از اظهار نظرهای فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چنین به نظر می‌رسد که آنها قصد دارند کشتی‌های تجاری و نفتکش‌های جمهوری اسلامی را که اغلب تحریم‌اند در دریاها و اقیانوس‌ها اسکورت کنند. در سال‌های اخیر بارها گزارش شد که ناوهای ارتش امکان اسکورت کشتی‌ها و نفتکش‌های ایران را دارند اما مشخص نیست چرا فرماندهان و در رأس آنها علی خامنه‌ای به عنوان فرمانده کل قوا تصمیم گرفتند سپاه پاسداران را مامور تأمین امنیت کشتی‌ها در آب‌های آزاد کنند! آنهم در شرایطی که این نهاد از سوی آمریکا در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دارد.
کیهان چاپ لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *