کرونا در ایران؛ معاون وزارت بهداشت در اعتراض به وزیر استعفا کرد

By | ۱۳۹۹-۰۹-۰۱

خبرگزاری‌های ایران گزارش داده‌اند که رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در اعتراض به وزیر بهداشت استعفا کرده است. او در نامه‌اش، سعید نمکی را به دلیل “بی‌توجهی” به توصیه متخصصان و “مدیریت بسیار غلط”، در بالابودن میزان مرگ ناشی از کرونا در ایران مقصر دانسته است.

از راست سعید نمکی و رضا ملک زاده

همچنین گزارش شده که علی نوبخت حقیقی دبیر شورای مشورتی مدیریت کرونا هم در اعتراض به وزیر بهداشت استعفا کرده است. او حدود دو هفته پیش به این سمت منصوب شده بود.

دکتر ملک‌زاده در نامه استعفای خود نوشته است که مدیریت وزارت بهداشت باعث “تلفات انسانی بسیار” در ایران شده است.

دیروز، سعید نمکی، وزیر بهداشت، از معاون خود دکتر ملک‌زاده انتقاد کرده و او را به “پیش‌بینی‌های غلط درباره کرونا” متهم کرده بود.

آقای ملک‌زاده در واکنش به آن انتقادها، نامه استعفای خود را در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده است. خبرگزاری ایسنا می‌گوید در تماس با آقای ملک‌زاده، استعفای او را تایید کرده است.

خبرگزاری مهر هم متن نامه استعفا را منتشر کرده که در آن خطاب به سعید نمکی یکی از دلایل استعفا اینطور توضیح داده شده است: “مدیریت بسیار غلط، پرنقص در پاندمی کرونا که به دلیل عدم مشورت و توجه شما به توصیه‌ها و هشدارهای متخصصان و محققان نظام سلامت، موجب تلفات انسانی بسیار در ایران شده است و در عین حال مدعی درس ‘مدیریت بحران کرونا ‘ به سایر کشورها هستید.”

علی نوبخت حقیقی، معاون سابق وزارت بهداشت و دبیر شورای مشورتی مدیریت کرونا هم در نامه استعفای خود به وزیر بهداشت نوشته است که “بعد از سخنان آن جناب در اصفهان در کوبیدن علم و دانشمندان پزشکی جان بر کف ایران و پاسخ معاونت پژوهشی متاسفانه راهی برای همکاری بنده با جنابعالی و آن وزارتخانه باقی نگذاشته است.”

این دو استعفا در حالی اعلام می‌شود که از شنبه، اول آذرماه قرار است محدودیت‌های بهداشتی سختگیرانه‌ای در زمینه کرونا در شهرهای مختلف ایران اجرا شود.

رضا ملک‌زاده، معاون مستعفی وزارت بهداشت همچنین یکی دیگر از دلایل استعفای خود را سخنان به گفته او نادرست وزیر بهداشت درباره تولید واکسن کرونا اعلام کرده است: “اظهارات غیر علمی و ناشی از شتابزدگی جنابعالی در مورد تولید واکسن ایرانی کرونا که هنوز در حال طی مراحل اولیه بوده و شما مدعی معرکه گرفتن برای تولید آن شده‌اید.”

دکتر نمکی، وزیر بهداشت ۲۱ مهرماه امسال گفته بود که تا دو تا سه هفته آینده آزمایش واکسن کرونای ایرانی بر روی انسان آغاز می‌شود.

رضا ملک‌زاده پیش از استعفا در اینستاگرامش پاسخ انتقادهای وزیر را داده بود

انتقاد از ادغام طب سنتی با نظام بهداشتی

رضا ملک‌زاده همچنین گفته که ادعاهای وزیر بهداشت درباره موثر بودن داروهای گیاهی “بی‌اساس” است و “بدون هیچ مبنای علمی و پژوهشی و مطالعات بالینی کافی” انجام شده است.

آقای ملک‌زاده که استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران است، خطاب به وزیر بهداشت گفته که “ادغام طب سنتی در نظام شبکه بهداشت و درمان، می‌تواند شبکه بهداشت را ناپایدار و در دراز مدت تضعیف کرده و مردم را از حقوق خود در بهره‌مندی از درمان‌های پیشرفته پزشکی مدرن محروم سازد.”

وزیر بهداشت درباره معاونش چه گفته بود؟

سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران به شدت از تحقیقات در حوزه سلامت و بهداشت در ایران انتقاد کرده و گفته بود که در مورد کووید-۱۹ همه پیشبینی‌ها غلط بوده است.

به گفته دکتر نمکی “۱۰ مدل اپیدمیولوژیک” از روند شیو ع کرونا در ایران به وزارت بهداشت داده شده بود که “هیچ کدام صحیح نبوده و برای هیچ اقدامی مناسب نبود.”

آقای نمکی پنج‌شنبه در جلسه ستاد دانشگاهی کووید-۱۹ گفته بود که در روزهای اول شیوع کرونا در ایران به رضا ملک‌زاده نامه نوشته و ۱۰ موضوع را مطرح کرده اما “یکی از آنها تاکنون جواب نداده است.”

او گفته بود “کدام وزیر کم‌خرد با چنین یافته‌های شکسته‌ای می‌تواند بخش سلامت کشور را اداره کند؟ اصلا نباید بر یافته‌هایی که بر حسب یک تخمین به وزیر داده می‌شود، کار و اعتماد کرد.”

آقای نمکی گفته بود که ۹۸ درصد تحقیقات در نظام سلامت فقط انتشار مقاله در مجلات است و به کار نمی‌آید.

موضوعی که رضا ملک‌زاده در نامه استعفایش آن را رد کرده و گفته وزیر بهداشت در شش ماه گذشته با شورای معاونین جلسه نداشته و برای امور پژوهشی و دانشجویی “وقت نمی‌گذارد.”

متن استعفا
بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *