پرونده وقف کوه دماوند هنوز باز است

By | ۱۳۹۹-۰۹-۰۱
در حالی که مرداد ماه امسال سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفته بود سند مالکیت همه اراضی قله دماوند به نام دولت ثبت شد، یک مقام سازمان جنگل‌های ایران گفته است پرونده وقف بخشی از اراضی این کوه کماکان باز است.

به گزارش روزنامه همشهری، رضا افلاطونی، معاون حقوقی سازمان جنگل‌ها تاکید کرده است که تنها قوه قضاییه است که می‌تواند «رای نهایی» در این زمینه را بدهد.

در همین حال، امرالله حسنی‌نیا، معاون حقوقی سازمان اوقاف که مدعی وقف بودن ۱۰۰ هکتار از اراضی دماوند است، گفته است که سازمان ثبت اسناد و املاک «تخلف کرده» و «بدون رأی دادگاه، سندهای سازمان اوقاف در کوه دماوند را اصلاح کرده و از این سازمان شکایت می‌کنیم».

سازمان ثبت اسناد و املاک ایران روز ۸ مرداد امسال اعلام کرد که سند مالکیت همه اراضی کوه دماوند به نام دولت زده شده و حتی یک سانتیمتر از اراضی این کوه وقف نیست.

مقام‌های دولت ایران می‌گویند که قله دماوند در سال ۱۳۸۱ به مجموع مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست پیوسته و «بر اساس قانون هیچ‌گونه امکان واگذاری یا بهره‌برداری» در مورد این قله وجود ندارد.

یک پرونده پرحاشیه دیگر در ماه‌های گذشته وقف ۵۶۰۰ هتکار جنگل هیرکانی آق‌مشهد در شهر ساری بوده است.

معاون حقوقی سازمان جنگل‌ها درباره این پرونده گفته است که دادگاه تجدیدنظر رای به وقف بودن این جنگل‌ها داده و سازمان جنگل‌ها از رئیس قوه قضاییه خواسته که است با اعمال ماده ۴۷۷ دستور به بررسی دوباره پرونده بدهد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران مرداد ماه امسال با انتقاد تلویحی از وقف این جنگل‌ها گفته بود: «مگر می‌شود زمین خدا و مرتع و اقیانوس و دریا و کوه و جنگل که جزو انفال است، وقف کرد؟»

مقام‌های سازمان اوقاف از جمله معاون حقوقی این سازمان گفته‌اند که چنین چیزی ممکن است و «رای شرعی» هم درباره آن صادر شده است.

سازمان اوقاف و امور خیریه از سازمان‌های زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است اما رییس آن، نماینده رهبری جمهوری اسلامی در این سازمان است و بر اساس گزارش‌ها با تایید رهبر منصوب می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *