دستگاه کرونایاب مستعان ۱۱۰ کجاست؟/ کامبیز گلشنی کیست و چرا پاسخگوی سوالات درباره دستگاه کذایی نیست!

By | ۱۳۹۹-۰۹-۰۳

به گزارش دیده بان ایران؛ حدود هفت ماه پیش و در چهارشنبه ۲۷ فروردین امسال مراسمی برگزار شد که همچنان قصه آن ادامه دارد؛ در آن روز فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسمی با حضور رسانه‌ها از دستگاه کرونایاب «مستعان ۱۱۰» رونمایی کرد و این دستگاه را «دستاورد جدید با قابلیت تشخیص هوشمند کرونا» خواند؛ دستگاهی که البته شکل کارکرد و نحوه معرفی و جزئیات آن بلافاصله با انتقادات و پرسش‌هایی همراه شد.

«حسین سلامی» در آن مراسم و در توضیح عملکرد این دستگاه گفته بود: «دقت ۸۰‌درصدی آن در بیمارستان‌ها اثبات شده و به این شیوه کار می‌کند که با استفاده از ایجاد میدان مغناطیسی یعنی استفاده از ویروس دوقطبی که داخل این دستگاه تعبیه می‌شود، هر نقطه‌ای از محیط تا شعاع صد متری که آلوده به ویروس باشد، آنتن این دستگاه درست مقابل این نقطه قرار خواهد گرفت و در مدت حدود پنج ثانیه موفق به کشف محیط آلوده می‌شود». اگرچه سلامی در آن روز گفته بود «این پدیده علمی شگفت‌انگیز در بیمارستان‌های مختلف تست شده و بیش از۸۰ درصد دقت و صحت آن جواب داده است» اما پس از گذشت بیش از پنج ماه،همچنان خبری از استفاده و کارایی این دستگاه نیست.در این بین البته پرسش درباره سرگذشت این دستگاه هیچ‌گاه در افکار عمومی حذف نشده و کاربران شبکه‌های اجتماعی و حتی کارشناسان حوزه سلامت مشتاق به توضیحات بیشتر درباره سرنوشت این دستگاه هستند. سرنوشت آنچه «کرونایاب مستعان ۱۱۰» خوانده می‌شد، به کجا کشیده شد و مخترع آن این روزها چه توضیحات درباره پروژه حاشیه‌ساز خود دارد؟

کامبیز گلشنی کیست؟

کامبیز گلشنی اهل ارومیه است. بیشترین تلاش خود را برای فروختن دستگاه های اختراعی خود به دستگاه های دولتی و حاکمیتی داشته است. حتی دیده شده است یک دستگاه را به چند نفر فروخته است.

پس از انتشار این خبر و ویدیوی رونمایی ویروس‌یاب سپاه پاسداران، برخی کاربران فضای مجازی عنوان کردند که این دستگاه پیش‌تر به عنوان ردیاب قاچاق سوخت معرفی شده و شخصی به نام «کامبیز گلشنی» مخترع آن است.

با جست‌وجوی نام کامبیز گلشنی در سرویس جست‌وجوگر «گوگل»، به تصویر او در خبرهایی که در خرداد ۱۳۹۶ در باره نصب دستگاه‌های سوخت‌یاب الکترونیکی در نواحی مرزی، روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفته بود، می‌رسیم. با دیدن تصاویر متوجه می‌شویم کامبیز گلشنی همان فردی است که در مراسم امروز هم دستگاه را امتحان می‌کند. او در تصاویر مربوط به خبرهای سال ۱۳۹۶ هم همین دستگاه را در دست گرفته و رو به اتوبوس‌هایی که قرار بود از مرز رد شوند، ایستاده بود.

او ادعا کرده بوده که این دستگاه می‌تواند خودروهایی را که سوخت اضافی حمل می‌کنند، شناسایی کند. مشخص نیست این دستگاه چه‌قدر در زمینه تشخیص قاچاق سوخت کارایی داشته اما حالا همان دستگاه به عنوان کرونا یاب معرفی شده است و فرمانده کل سپاه پاسداران آن را یک «پدیده علمی شگفت‌انگیز» معرفی می‌کند.

کامبیز گلشنی قبلا هم اختراعات عجیب داشته است. او ۲۰ اردیبهشت ۹۷ در مراسم رونمایی از ردیاب پیشرفته ایرانی که با حضور مدیران ارشد استانداری آذربایجان غربی، نمایندگان مردم ارومیه در مجلس و … فرماندهان نظامی و انتظامی برگزار شد، گفته بود «دستگاه پیشرفته ردیاب جامدات و مایعات بنام ایران ثبت بین‌المللی شده و قادر است هر نوع مایع یا جامد را در عمق ۲۰ کیلومتری زمین و یا زیر آب شناسایی کند… دستگاه پیشرفته ردیاب ایرانی در شناسایی میادین نفتی و معدنی کاربرد فراوانی دارد و همزمان به دلیل دارا بودن تکنولوژی بالا امکان ایجاد اشتغال پایدار برای بسیاری از جوانان را نیز می‌تواند فراهم کند.»

آقای گلشنی هنوز آن دو هفته که در مهرماه گفته بودید نیامده؟!

روزنامه شرق پیشتر و در مهرماه گذشته درباره این دستگاه حاشیه ساز نوشت: اگرچه در مراسم رونمایی از این دستگاهی که کرونایاب نامیده شد، فرد یا گروه مخترع حضور نداشتند اما بلافاصله پس از این مراسم و با توجه به مشخصات بیان‌شده درباره این دستگاه، نگاه افکار عمومی به سمت «کامبیز گلشنی» و دیگر اختراعاتش جلب شد. دستگاه جدید شباهت فراوانی با کارهای پیشین این مخترع داشت که البته با نام‌ها و کارکردهایی دیگر معرفی شده ‌بودند.

گلشنی البته در همان مهرماهمدعی شده بود که «به زودی اخبار خوبی منتشر خواهد شد» و حاضر به توضیح مفصل دراین‌باره نشد. در آخرین گفت‌وگو او البته به چندین پرسش به‌طور خلاصه و کوتاه پاسخ گفت.

آقای گلشنی، گویا این کرونایاب مستعان اختراع شما بود. از سرنوشتش چه خبر و چرا به مرحله تولید انبوه نرسید؟

ببینید من نمی‌توانم الان توضیح دهم. ما یک گروه هستیم و من چون تنها یک نفر از این گروه هستم، نمی‌توانم توضیح بدهم.

بالاخره شما مدعی این اختراع شدید و گویا آن را فروختید؟

ولی ما یک گروه هستیم و من الان نمی‌توانم توضیح بدهم.

ولی شما مدعی یک اختراع درباره ویروس کرونا شدید. الان این اختراع شما به کجا رسیده؟ چرا به نتیجه نرسید؟

به‌زودی نتایج مثبتی مشخص می‌شود که همه خواهیم شنید و آن‌موقع از طریق رسانه‌ها توضیحات بیشتری را خواهید شنید.

گویا شما این دستگاه را پیش از این هم به جاهای دیگری فروخته بودید. درست است؟

من نمی‌توانم توضیح بدهم. به‌زودی نتایح خوب کار مشخص می‌شود.

چقدر این دستگاه را فروختید؟

‌نمی‌توانم توضیح بدهم.

رونمایی از مستعان!

رونمایی این دستگاه البته از سوی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام شد و به نظر می‌آید که افکار عمومی منتظر توضیحات از سوی این نهاد هم هستند. دراین‌باره هم «رمضان‌شریف»، سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به خبرنگاران رسانه های گروهی درباره سرنوشت این دستگاه، از ارائه توضیحات در هفته‌های آتی خبر می‌دهد. این هفته ها هنوز نیامده است. بهتر نبود آن نهاد محترم درباره ادعای مخترع تحقیق می کردند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *