پس از اشتباه محاسباتی در کشیدن دیوار مرزی بین ایران و افغانستان، برخی از زمین‌های کشاورزان ایرانی در منطقه هیرمند، آن طرف دیوار مانده است

By | ۱۳۹۹-۰۹-۰۵
سیستان و بلوچستان

استاندار : دیوار منطقه مرزی هیرمند باید اصلاح شود

استاندار سیستان و بلوچستان درباره دیوار منطقه مرزی هیرمند وزهک با افغانستان گفت: دیوار منطقه مرزی هیرمند و زهک یک نقص فنی و اشتباه محاسباتی است که اراضی کشاورزی ما در آن سوی دیوار مانده است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز سیستان و بلوچستان ، علی اوسط هاشمی افزود : اگرچه متولیان ، این دیوار را با مقتضیات آن زمان ساختند اما باید به مرز و نقطه صفرمرزی هم دقت می کردند .
هاشمی افزود: توصیه ما اکیدا بر اصلاح دیوار مرزی و قطعا برچیدن این دیوارو رسیدن به نقطه صفرمرزی است.
استاندار سیستان و بلوچستان همچنین گفت : دیوار بین دو کشور اسلامی و هم فکر ، معنا ندارد و این چنین مرزبندی منطقی به نظر نمی رسد.
این دیوار به علت مسائل امنیتی 9 سال پیش به طول بیش از 30 کیلومتر در مرز با افغانستان ساخته شد که هزاران هکتار زمین کشاورزی در آن سوی دیوار جاماند همچنین برخی از قبور ازجمله مزار شهید مراد دهقان  در آن سوی دیوار قرار گرفته است.

اعتماد| معاون مرزبانی فرماندهی پلیس سیستان و بلوچستان در حالی دیوار را بهترین شیوه انسداد مرز در زابل تحلیل کرده است که طی چند سال اخیر نمایندگان مردم در این استان بر آثار و تبعات منفی دیوارکشی تاکید می کردند.به نوشته ایسنا، سرهنگ مهدی منصورزاده در حاشیه بازدید افسران رابط خارجی مبارزه با مواد مخدر از مرز زابل با اشاره به ۲۷۲ کیلومتر مرز شمال سیستان و بلوچستان با افغانستان گفته است: چهار نوع انسداد از جمله کانال، برجک، دیوار بتنی و خاکریز در این منطقه وجود دارد که بررسی ها نشان داده دیوارکشی با وجود هزینه بر بودن و سختی کار بهترین نوع انسداد مرز در زابل است.اما نمایندگان مردم سیستان و بلوچستان در دوره هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی چنین عقیده یی نداشته و ندارند.برای نمونه دکتر عباسعلی نورا، نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس هشتم به مشکلات متعددی که دیوارکشی برای کشاورزان به وجود آورده اشاره کرده بود.

هزینه هایی به هدر رفته است

دکتر عباسعلی نورا با مطلوب شمردن طرح انسداد مرز در جنوب شرق کشور که امنیت را برای مردم به ارمغان آورد، گفت: اما این طرح رودخانه مرزی را از دسترس کشاورزان منطقه خارج کرد که باید در این زمینه راهکار اساسی ارائه شود. نورا در گفت وگو با ایرنا افزود: احداث دیوار مرزی بین ایران و افغانستان چندین هکتار زمین مرغوب و مستعد کشاورزی که منافع بی شماری را برای مردم سیستان و بلوچستان به همراه داشت، از دسترس خارج کرده است. عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه این کار در هیچ کجای دنیا مرسوم نیست، اظهار داشت: دیوار مرزی هر چند امنیت را تامین می کند اما منافع مردم را تا حدودی به خطر می اندازد و من مطمئن هستم که رهبر معظم انقلاب در این زمینه نظر موافقی ندارند. بر اساس گزارش خبرنگار «اعتماد»، بازدید خبرنگاران در ابتدای سال ۱۳۸۹ از مرزهای میلک و شمال سیستان و بلوچستان حاکی از آن بود که زمین های بسیاری از مردم چنان پشت دیوارها و رودخانه هیرمند محصور شده که رفته رفته افغانستان شائبه این را پیدا کرده است که مرز ایران محل دیوارهای بتنی است.همچنین «حمیدرضا پشنگ»، نماینده مردم خاش و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره تاثیر دیوارکشی های بتنی به «اعتماد» گفت: دیوارکشی مشکلات قاچاق و دیگر مشکلات ما را حل نکرده است و مسوولان باید چاره یی بیندیشند. این نماینده مردم سیستان و بلوچستان که در دوره نهم نیز از خاش، نصرت آباد و کورین منتخب مردم بوده توضیح داده است: بسیاری از کانال ها و خاکریزها در حالی احداث شد که هیچ توجهی به بادهای شدید استان نشد و با صرف هزینه بسیار این کانال ها دوباره با وقوع گرد و خاک پر شد.پشنگ همچنین تاکید کرد: در بسیاری از مناطق سیستان و بلوچستان به سبب باران های موسمی، حفر این کانال ها و دیوارها بستر مناسبی را برای وقوع سیل های پاییز و زمستان رقم زده است. عبدالعزیز جمشیدزهی نیز که در دوره هشتم نمایندگی مردم سراوان را برعهده داشت بر همین موضوع و صرف هزینه های بدون بهره تاکید کرده بود.نمایندگان عموما خواستار صرف هزینه کلان احداث دیوار بتنی در حوزه اشتغالزایی بودند. این موضوع سبب تذکرهای متعدد نمایندگان در این باره در صحن علنی هم شد. عباسعلی نورا با طرح تذکری به وزیر کشور در سال ۱۳۸۹ و همین طور سال ۱۳۹۰، تاکید کرده بود: درحوزه سیستان بین ما و کشور افغانستان دیوار مرزی قرار دارد که این دیوار مرزی باعث شده چند هزار هکتار زمین مرغوب ما آن سوی مرز باقی بمانند و از دسترس مردم خارج شود و از طرفی رودخانه مشترکی که مرز بین ما و افغانستان قرار داشته، متاسفانه توسط این دیوار از دسترس مردم ما خارج شده است. وی در تذکر خود تصریح کرده بود: در حالی که در هیچ جای دنیا معمول نیست که رودخانه مرزی را از دسترس مردم خارج کنند، این مساله صدمات جبران ناپذیری را برای مردم سیستان ایجاد کرده و متاسفانه افغانی ها بعضا ادعا می کنند که این مرز اصلی دیوار است نه رودخانه، لذا اکنون مردم ما با چالش و مشکل امنیتی در تصرف املاک خود مواجه شده اند.

شیوه دیوار بتنی خوب است

سرهنگ مهدی منصورزاده، معاون مرزبان پلیس سیستان و بلوچستان در حاشیه بازدید افسران رابط خارجی مبارزه با موادمخدر از مرز زابل با بیان اینکه استان سیستان و بلوچستان دارای هزار و ۲۵۰ کیلومتر مرز خاکی و ۳۱۰ کیلومتر مرز آبی است، گفت: منطقه زابل ۲۷۲ کیلومتر با افغانستان دارای مرز مشترک است و استان سیستان و بلوچستان نیز دارای ۹۴۶ کیلومتر مرز با پاکستان است. سرهنگ منصورزاده با بیان اینکه در گذشته قاچاقچیان از جاده زابل برای جابه جایی سوخت و کاروان های اتباع استفاده می کردند، گفت: در گذشته کاروان های قاچاق موادمخدر، سوخت و جابه جایی اتباع خارجی از این محور استفاده می کردند اما امروزه با اقدامات صورت گرفته، جاده زابل به یکی از امن ترین محورها بدل شده است. معاون مرزبانی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه با توجه به منطقه مرزی، انواع مختلفی از انسداد مورد توجه قرار می گیرد، گفت: در برخی از مرزها از سیم خاردار و در برخی دیگر از سدهای بتنی یا کانال و خاکریز استفاده شده است. منصورزاده با بیان اینکه مرزبانی برای کنترل بیشتر اقدام به ایجاد جاده کرده است، گفت: جاده مرزی آسکان – هندوان توسط مرزبانان احداث شده است که این احداث جاده مرزی برای کنترل بیشتر مرزها صورت گرفت. وی با بیان اینکه برخی از مرزها توسط کانال مسدود می شوند، گفت: عمق این کانال ها چهار متر و عرض آنان بیش از هشت متر است که افراد و سوءاستفاده کنندگان از این وضع با استفاده از نردبان می توانند اقدام به چنین کاری کنند. وی گفت: احداث دیوار که یکی از پرهزینه ترین انواع انسداد است در این منطقه به خوبی جواب داده است. وی با بیان اینکه با انسداد مرزها مسیر انتقال و ترانزیت مواد مخدر از خشکی به سمت دریا گرایش پیدا کرده است، گفت: از اول سال جاری تاکنون ۲۷ تن و ۷۰۰ گرم موادمخدر در این منطقه کشف شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *