افزایش ۵۰ درصدی نیروهای وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی

By | ۱۳۹۹-۰۹-۰۶

– به نظر می‌رسد افزایش ۵۰ درصدی کارکنان وزارت اطلاعات با توجه به افزایش نارضایتی‌ها و احتمال بروز اعتراضات سراسری در ماه‌های آینده و همچنین فعالیت و تأثیر تلاش‌های اپوزیسیون جمهوری اسلامی انجام گرفته است.
– برخی تحلیلگران جمهوری اسلامی نیز معتقدند اگر اعتراضات آبان ۹۸ چند روز بیشتر ادامه پیدا می‌کرد، قابل سرکوب شدن و «جمع کردن» نبود.
– بودجه وزارت اطلاعات در سال‌های گذشته همواره افزایش یافته است.

هیئت دولت روحانی با افزایش ۵۰ درصدی نیروهای وزارت اطلاعات زیر عنوان «افزایش فوق‌العاده جذب کارکنان وزارت اطلاعات» موافقت کرده است. جذب این نیروها از اول مهرماه امسال آغاز شده اما مصوبه آن امروز به وزارت اطلاعات و سازمان‌های برنامه و بودجه و اداری و استخدامی ابلاغ شده است.

اسحاق جهانگیری معاون اول حسن روحانی روز چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۹ مصوبه افزایش فوق‌العاده جذب کارکنان وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی تا میزان ۵۰ درصد را برای اجرا به وزارتخانه‌ی مربوطه و سازمان‌ برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ کرده است.

هیئت وزیران در جلسه بیست و هشتم آبان ۱۳۹۹ به پیشنهاد وزارت اطلاعات و به استناد قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت و قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه و تأیید شورای حقوق و دستمزد، با افزایش فوق‌العاده جذب کارکنان وزارت اطلاعات موافقت کرد.

بر این اساس افزایش فوق‌العاده جذب نیروهای وزارت اطلاعات تا ۵۰ درصد از تاریخ یکم مهرماه ۱۳۹۹و با تشخیص وزیر اطلاعات از محل منابع و اعتبارات مصوب مربوط آن وزارتخانه و با رعایت بخشنامه سازمان برنامه و بودجه کشور افزایش خواهد یافت.

تعداد کارکنان وزارت اطلاعات هیچگاه اعلام نشده است. بخشی از نیروهای شاغل در وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی به عنوان نیروی حراست در سازمان‌ها و اداره‌های دولتی مشغول به کار هستند اما عمده نیروهای این وزارتخانه در بخش حفاظت و امنیت هستند که مقامات جمهوری اسلامی از آنها به عنوان «سربازان گمنام امام زمان» نام می‌برند. همچنین افرادی که از متهمان سیاسی و عقیدتی و امنیتی بازجویی می‌کنند در زبان جمهوری اسلامی و قوه قضائیه «کارشناس» نامیده می‌شوند!

وزارت دفاع ایالات متحده در ابتدای سال ۲۰۱۳ میلادی در گزارشی کارکنان وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران را حدود ۳۰ هزار نفر اعلام کرد.

در این گزارش با بیان اینکه وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی از بزرگترین و فعال‌ترین سازمان‌های امنیتی خاورمیانه است، تأکید شده بود که «وزارت اطلاعات از حماس، حزب‌الله، و القاعده در عراق حمایت مالی و نظامی می‌کند و در هر جای جهان که جمهوری اسلامی منافعی دارد، فعال است. عراق، افغانستان، کویت، لبنان، آلمان، گرجستان، فرانسه، کرواسی، ترکیه، بریتانیا، اتریش، جمهوری آذربایجان، آسیای مرکزی، آفریقا، و کشورهای قاره آمریکا (شامل ایالات متحده) جزو کشورهایی هستند که حوزه فعالیت وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی به شمار می‌روند.

نمایندگان نهمین دوره مجلس شورای در سال ۱۳۹۰ با اصلاح ماده ۵۷ قانون استخدامی وزارت اطلاعات سن بازنشستگی برای کارمندان این وزراتخانه را افزایش دادند.

بر اساس مصوبه نمایندگان نهمین دوره مجلس شورای اسلامی «مستخدمان رسمی وزارت اطلاعات با داشتن ۶۵ سال سن یا ۳۰ سال سابقه خدمت بازنشسته می‌شوند. بر اساس مصوبه‌ی مجلس «وزارت اطلاعات در صورت نیاز با کارمندان یا بازنشستگانی که همچنان مایل به ادامه فعالیت هستند تا همان سقف سنی و سابقه کاری می‌توانند ادامه فعالیت دهند.»

در سال‌های گذشته بودجه وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی همواره افزایش یافته است. در سال ۹۷ بودجه‌ای معادل ۴.۴۴۷.۸۰۶.۶۰۰ هزار ریال برای وزارت اطلاعات تصویب شده بود که در بودجه سال ۹۸ این وزارتخانه با افزایش ۱.۸ برابری بودجه‌اش، ۵.۸۲۵.۸۳۰.۱۰۰ هزار ریال دریافت کرد.

در بودجه سال ۱۳۹۹ نیز این وزارتخانه با افزایش بودجه سهمی بالغ بر ۶.۶۳۳.۷۷۴.۷۰۰ هزار ریال را برای خود به ثبت رسانده است. این وزارتخانه امسال ردیف بودجه تازه‌ای برای ارتقای امنیت فضای سایبری معادل با ۱۱۰.۰۰۰.۰۰۰ هزار ریال دریافت کرد.

به نظر می‌رسد افزایش ۵۰ درصدی کارکنان وزارت اطلاعات با توجه به افزایش نارضایتی‌ها و احتمال بروز اعتراضات سراسری در ماه‌های آینده و همچنین فعالیت و تأثیر تلاش‌های اپوزیسیون جمهوری اسلامی انجام گرفته است.

بسیاری از مقامات جمهوری اسلامی نسبت به بروز اعتراضات سراسری و شورش‌های گسترده به دلیل افزایش بحران‌های اقتصادی در کشور هشدار داده‌اند. همچنین برخی تحلیلگران خود جمهوری اسلامی معتقدند اگر اعتراضات آبان ۹۸ چند روز بیشتر ادامه پیدا می‌کرد، قابل سرکوب شدن و «جمع کردن» نبود. جمهوری اسلامی در هراس شدید از فروپاشی تلاش دارد از همه امکانات موجود برای جلوگیری از بروز اعتراضات و خنثی کردن فعالیت مخالفان در داخل و اپوزیسیون خارج کشور استفاده کند.
کیهان لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *