گمانه‌زنی درباره هویت زندانیان مبادله‌شده: متهمان طرح ترور دیپلمات اسرائیلی با گیلبرت معاوضه شدند

By | ۱۳۹۹-۰۹-۰۶

در حالی که مقام‌های جمهوری اسلامی هویت زندانیان ایرانی مبادله‌شده با کایلی مور گیلبرت، شهروند استرالیایی‌-بریتانیایی را اعلام نکرده‌اند، برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که این افراد متهمان طرح توطئه ترور یک دیپلمات اسرائیلی در سال ۱۳۹۰ در تایلند هستند.

اسامی این متهمان سعید مرادی، محمد خزایی و مسعود صداقت‌زاده‌ است و تلاش آنها برای انفجار خودروی یک دیپلمات اسرائیلی در بانکوک پایتخت تایلند بود.

سعید مرادی یکی از متهمان، حین فرار از دست پلیس اقدام به پرتاب مواد منفجره کرد و در نتیجه دو پای خود را از دست داد. در تصاویر منتشرشده از رسانه‌های ایران هم یکی از زندانی‌های مبادله‌شده روی ویلچر است.

دادگاه کیفری بخش جنوبی بانکوک مرادی را بابت اتهام ترور به حبس ابد و خزایی را به ۱۵ سال حبس محکوم کرده بود.

هر دو متهم، اتهام تلاش برای ترور را در دادگاه رد کردند.

صداقت‌زاده که گفته می‌شود یکی از سه‌زندانی مبادله‌شده‌ است به دلیل ارتباط با پرونده ترور دیپلمات اسرائیلی در مالزی بازداشت شد. دادگاه مالزی در سال ۱۳۹۶ حکم استرداد او به تایلند را صادر کرد.

مقام‌های جمهوری اسلامی بدون اشاره به هویت افراد مبادله‌شده با مور گیلبرت، صرفا اعلام کرده‌اند که سه زندانی ایرانی شامل یک فعال اقتصادی و دو شهروند دیگر بوده‌اند.

کایلی مور گیلبرت چگونه بازداشت شد؟

کایلی مور گیلبرت،‌ پژوهشگر دو تابعیتی استاد مطالعات اسلامی در دانشگاه ملبورن استرالیا در پاییز سال ۱۳۹۷ در ایران بازداشت شد. دستگاه قضایی ایران به اتهام جاسوسی حکم حبس ۱۰ ساله برای او صادر کرده است.

کایلی مور گیلبرت در دی‌ماه ۹۸ و ماه‌ها پس از بازداشت در ایران، با نوشتن نامه‌ای به نخست‌وزیر استرالیا، خواهان اقدام و تلاش دولت کشورش برای آزادی‌ خود شد و نسبت به بدتر شدن وضع سلامتی خود هشدار داد.

این زندانی سیاسی مهرماه سال جاری به زندان قرچک منتقل شد. پس از آن، سفیر استرالیا در تهران در ابتدای ماه جاری میلادی به ملاقات او رفت.

روزنامه گاردین چند ماه قبل خبر داد که براساس نامه‌هایی که از کایلی مور گیلبرت به این روزنامه رسیده، این پژوهشگر استرالیایی-‌‌بریتانیایی تاکید کرده که «پس از رد پیشنهاد جاسوسی به نفع جمهوری اسلامی» بازداشت شده است.

مشخص نیست که کایلی مور گیلبرت با کدام شهروندان ایرانی مبادله شده است. پیش از این موضوع تبادل او با نگار قدس کنی مطرح شده بود.

نگار قدس کنی به اتهام نقض تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی در استرالیا در بازداشت به سر می‌برد و در تیرماه به ایالات متحده تحویل داده شد.

وزیر امور خارجه ایران پیشتر پیشنهاد تبادل زندانیان با آمریکا را مطرح کرده و گفته بود:«هیچ کسی از زنی که در استرالیا در زندان است، نمی‌گوید.»

ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *