نامه ایران به سازمان ملل: نشانه‌های جدی مسئولیت اسرائیل در ترور فخری‌زاده

By | ۱۳۹۹-۰۹-۰۸

سفیر ایران در سازمان ملل متحد جمعه هفتم آذرماه در نامه‌ای به دبیرکل و شورای امنیت این سازمان گفته است، «نشانه‌های جدی مسئولیت اسرائیل» در ترور محسن فخری‌زاده، چهره ارشد در برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی وجود دارد. وی همچنین بر «حق» تهران برای اقدام تاکید کرده است.

محسن فخری‌زاده، چهره ارشد در برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی در حمله‌ای در نزدیکی تهران کشته شد.

به گزارش رویترز، مجید تخت‌روانچی در این نامه تصریح کرده است: ضمن اخطار به ایالات متحده و اسرائیل در انجام اقدامات ماجراجویانه علیه ایران به ویژه در دوره باقی‌مانده از دولت فعلی آمریکا، جمهوری اسلامی ایران حق خود را برای اتخاذ تمام اقدامات لازم در دفاع از مردم و تامین امنیت خود، محفوظ می‌داند.

محسن فخری‌زاده مهابادی، چهره ارشد در برنامه هسته‌ای ایران و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع ایران، در روز جمعه هفتم آذر ماه در «منطقه آبسرد» دماوند مورد سوءقصد قرار گرفته و کشته شد.

سفیر ایران در سازمان ملل همچنین از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت خواسته است، ترور محسن فخری زاده را محکوم کنند و اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند.

این در حالی است که دبیرکل سازمان ملل پیش از نامه مجید تخت روانچی، در واکنش به ترور این مقام برنامه هسته‌ای ایران، خواهان خویشتن‌داری شده و گفته است، می‌بایست از هرگونه اقدامی که موجب تشدید تنش در منطقه می‌شود، خودداری کرد.

محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه ایران نیز اسرائیل را مسئول کشتن محسن فخری زاده دانسته است.

حسین دهقان مشاور علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در امور نظامی هم با انتشار توئیتی گفته بود «همچون صاعقه بر سر قاتلان» محسن فخر‌ی‌زاده «فرود خواهیم آمد و از کرده خود پشیمان‌شان می‌کنیم».

امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح ایران هم در خصوص چگونگی کشته شدن رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع گفته است، «محسن فخری زاده امروز در یک سفر در اطراف تهران مورد هدف یک عملیات تروریستی قرار گرفتند و تیم حفاظت ایشان در این عملیات درگیر شدند و متاسفانه ایشان و دو نفر از همراهان زخمی شدند و به بیمارستان منتقل شدند، اما متاسفانه کار تیم پزشکی به نتیجه نرسید و آقای فخری زاده» درگذشت.

وزیر دفاع ایران اضافه کرده است: بر اساس گزارشاتی که از تیم همراه ایشان در صحنه داریم ابتدا خودروی حامل ایشان مورد هدف تیراندازی قرار می‌گیرد و بعد از لحظاتی خودروی نیسان حامل مواد منفجره در نزدیکی ایشان منفجر می‌شود و همزمان نیز تیراندازی انجام می‌شود.»

محسن فخری زاده، ۶۲ ساله، مقام اجرایی برنامه موسوم به «آماد» در ایران است که در حیطه مواد منفجره و فنون تجهیز موشک برای سوار کردن کلاهک های جنگی فعال بوده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال ۱۳۹۰ در گزارشی نوشت کلیه فعالیت‌ها «آماد»به شکلی تقریبا ناگهانی در اواخر سال ۸۳ به حالت تعلیق درآمد و محسن فخری‌زاده نیز از نظرها پنهان شد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد و آمریکا محسن فخری زاده را به دلیل فعالیت‌هایش در «آماد» مورد تحریم قرار داده بودند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، نیز زمانی که اعلام کرد ماموران موساد اسناد اتمی ایران را دزدیده‌اند، از محسن فخری‌زاده به عنوان مغز متفکر برنامه هسته‌ای ایران یاد کرد.

ترور محسن فخری زاده تقریبا مصادف است با سوء قصد به دو دانشمند هسته‌ای ایران در هشتم آذرماه سال ۱۳۸۹ است .

در یکی از این حملات دکتر مجید شهریاری، استاد فیزیک و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و همچنین محقق جمهوری اسلامی ایران در پروژه سزامی، زمانی که به همراه راننده و همسرش به سمت دانشگاه در حرکت بود، در حوالی میدان ارتش در اثر انفجار بمب کشته شد.
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *