محمدجواد ظریف: برخی به آمریکا گرا می‌دهند که «با ما بهتر می‌توانید کار کنید»

By | ۱۳۹۹-۰۹-۰۹

وزیر خارجه ایران می‌گوید «بعضی دوستان» به آمریکا «گرا می‌دهند که با ما بهتر می‌توانید کار کنید» و دولت روحانی «در قدرت نمی‌مانند» و نباید با این دولت مذاکره کند.

محمدجواد ظریف در گفت‌وگویی که روز یک‌شنبه ۹ آذر در وب‌سایت انتخاب منتشر شده، دقیق توضیح نداده است که منظورش از «بعضی دوستان» چه کسانی است ولی گفته است که «ابزار تبلیغ و حاشیه امن در اختیار دوستان است» و به نظر می‌رسد منظور او مخالفان اصولگرای دولت حسن روحانی است.

آقای ظریف همچنین گفته است افرادی که «ابزار تبلیغ و حاشیه امن» هم در اختیارشان است در حال چنین فعالیت‌هایی هستند.

این اظهارات در حالی مطرح شده است که پیش از این رهبر جمهوری اسلامی تاکید کرده بود که نباید امیدی به مذاکره با آمریکا داشت.

وزیر خارجه ایران همچنین همچنین انتقاد از کارشکنی در این مسیر گفته است ممکن است با این روش، برخی افراد بتوانند «هشت ماه دیگر» به توافق برسند ولی «خوب است که در این هشت ماه، مردم بد زندگی کنند؟» و دولت روحانی «در میان مردم منکوب شود».

از اردیبهشت سال ۹۷ که دولت ترامپ از برجام خارج شد و تحریم‌های اقتصادی شدیدی علیه ایران اعمال کرد، دولت روحانی برای مدیریت مسائل اقتصادی با دشواری‌های زیادی مواجه شد و اکنون امیدوار است که در ماه‌های آینده با بازگشت دولت بایدن به برجام بتواند این مشکلات را کاهش دهد.

آقای ظریف در این گفت‌وگو تایید کرده که برخی از جناح‌های سیاسی در ایران نگران هستند که بعد از روی کار آمدن دولت بایدن، در ایران نیز طیف نزدیک به حسن روحانی و اصلاح‌طلبان مورد توجه قرار گیرند ولی خواستار آن شده که به حوزه سیاست خارجی نگاه «ملی» شود.

او در همین حال نامزدی خودش در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ را رد کرده است ولی گفته است که آماده است وزیر خارجه دولت بعدی باشد.

در هفته‌های گذشته گزارش‌های متعددی درباره احتمال کاندیداتوری محمدجواد ظریف منتشر شده ولی او گفته است که «چنین موقعیتی» برای خودش قائل نیست و حسن روحانی نیز در این زمینه با او صحبتی نکرده است.

بخش دیگر این گفت‌وگو به سرنوشت سند همکاری‌های راهبردی ایران و چین اختصاص دارد که به گفته آقای ظریف، دولت چین «در حال بررسی متن آخری است» که دولت ایران تنظیم کرده است.

او به جزئیات این متن اشاره نکرده ولی گفته است که علی لاریجانی، رئیس پیشین مجلس ایران اکنون در یکی از ساختمان‌های وزارت خارجه مستقر شده و «این موضوع را دنبال» می‌کند.

این سند همکاری‌ که با عنوان «قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین» شهرت یافته است، در ماه‌های گذشته مورد انتقاد برخی از چهره‌های مخالفت حکومت ایران مانند شاهزاده رضا پهلوی قرار گرفته است.

منتقدان می‌گویند که حکومت ایران در جریان این «قرارداد» امتیازهای گسترده‌ای به دولت چین داده است.

حکومت ایران اما با رد این انتقادها وعده داده است که سند نهایی را در اختیار افکار عمومی قرار دهد.

رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *