خروج حدود ۳ میلیارد دلار سرمایه از ایران طی فقط سه ماه

By | ۱۳۹۹-۰۹-۱۲

روزنامه اعتماد با استناد به آمارهای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نوشت که در سه ماه نخست امسال حدود دو میلیارد و ۹۰۳ میلیون دلار از این کشور خارج شده است.

 هر چند خروج سرمایه در فصل بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته کاهش ۷۵۰ میلیون دلاری داشته اما نشان می‌دهد که افراد به دلیل عدم اطمینان از آینده اقتصادی ترجیح می‌دهند سرمایه‌های خود را به دلار تبدیل کرده و از کشور خارج کنند. برای پی بردن به بزرگی این عدد باید دانست که کل درآمد نفتی ایران در سال 2019 حدود 19میلیارد و 233 میلیون دلار برآورد شده بود. این روند در ۱۰ سال اخیر بر کشور حاکم بوده است، به گونه‌ای که در سال‌های ۸۹ تا سه ماهه نخست امسال حدود ۱۱۳ میلیارد و ۲۶۹ میلیون دلار از کشور خارج شده است.

این نشریه اضافه می کند  به نظر می‌رسد امضای برجام نیز برای ترغیب کشورها و شرکت‌های خارجی در ایران تاثیر خاصی بر روند خروج سرمایه از کشور نداشته است چراکه در سال‌های 94 تا 97 که امریکا به صورت یکجانبه از آن خارج شد 56 میلیارد و 165میلیون دلار سرمایه راهی سایر کشورها شدند.

روزنامه اعتماد همچنین خاطرنشان می سازد هر چند با توجه به شیوع کرونا در کشور، تعطیلی‌های چند باره و احتمال افزایش کسری بودجه دولت این امر نامحتمل نبود چراکه عملا جذابیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌داران از بین رفته و به نظر می‌رسد این وضعیت تا زمانی که شیوع کرونا به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش نیابد، ادامه خواهد داشت.شاید اگر نرخ دلار در بازار داخلی در فصل‌های تابستان و پاییز به کانال 30 هزار تومانی وارد نمی‌شد ‌این عدد نیز افزایش پیدا می‌کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *