خطرات شیوه ممنوعه ماهیگیری چینی ها در جنوب ایران

By | ۱۳۹۹-۰۹-۱۵

کشتی‌های چینی از روشی استفاده می‌کنند که در چین نیز ممنوع شده و سوای اینکه این کشتی‌ها در کنترل رژیم ایران یا چین است، این روش نابودگر محیط زیست است.

ماهیگیران چینی تنها در خلیج فارس نیست که به شکار جانوران دریایی مشغول‌اند. آنها حتی شمار کشتی‌های ماهیگیری خود را در آب‌های جزایر گالاپاگوس، منطقه‌ای که جزو میراث طبیعی است، افزایش داده‌اند.

به گزارش رادیو آلمان، سال‌هاست ماهیگیران جنوب ایران از حضور کشتی‌های ماهیگیری چین در آب‌های خلیج فارس انتقاد می‌کنند و نسبت به آن هشدار می‌دهند. در این راستا از صید غیرمجاز و بی‌رویه صحبت می‌شود و نابودی مرجان‌ها و زیان‌های مالی به ماهیگیران بومی.

این مشکل تنها مختص ایران نیست. به گزارش مجله خبری «آبزرورس» که وابسته به شبکه تلویزیونی بین‌المللی فرانسه است، در سال جاری میلادی شمار کشتی‌های غول‌پیکر چینی که از اقیانوس آرام عبور کرده‌اند تا در نزدیک جزایر گالاپاگوس به صید جانوران دریایی بپردازند افزایش یافته و به ۳۰۰ فروند رسیده است.

جزایر گالاپاگوس حدود ۱۰۰۰ کیلومتر از سواحل آمریکای جنوبی فاصله دارند و متعلق به کشور اکوادور هستند.

این مجمع‌الجزایر در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است و دارای گونه‌هایی از آبزیان کمیاب مانند شیرهای دریایی و لاکپشت‌های سبز گالاپاگوس‌ است.

اکوادور نمی‌تواند با چین درگیر شود زیرا مانند بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین به‌شدت وابسته به غول آسیایی است: چین بزرگترین خریدار نفت اکوادور و یکی از طلبکاران عمده این کشور به‌شمار می‌رود.

سییرالئون نیز که یکی از تنگدست‌ترین کشورهای أفریقای غربی به‌شمار می‌رود آسیب زیادی از حضور ماهیگیران چینی دیده است.

بر أساس برخی گزارش‌های موثق، چینی‌ها روزانه ۶۰ تا ۱۰۰ تن ماهی در آب‌های سیرالئون شکار می‌کنند، اما تنها ده درصد سود فروش این ماهی‌ها را به دولت سییرالئون می‌پردازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *