دیوان عالی حکم اعدام سه معترض آبان‌ ۹۸ را «نقض کرد»

By | ۱۳۹۹-۰۹-۱۵

خبرگزاری ایسنا روز شنبه خبر داد که به حکم دیوان عالی کشور پرونده سه معترض محکوم به اعدام بار دیگر در دادگاه بررسی خواهد شد.

امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی

ساعتی پس از این خبر، وکیل این سه معترض نوشت که حکم اعدام این سه نفر نقض شده است.

خبرگزاری ایسنا روز شنبه، ۱۵ آذرماه، به نقل از روابط عمومی دیوان عالی کشور نوشت که «اعاده دادرسی سه محکوم اعدامی حوادث آبان‌ماه در دیوان عالی کشور پذیرفته شد و پرونده مجددا در شعبه دیگری (هم‌عرض) رسیدگی می‌شود.»

به این ترتیب حکم اعدام این سه نفر یعنی امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی نقض شده و پرونده آنها بار دیگر در دادگاهی دیگر بررسی خواهد شد.

در همین زمینه بابک پاک‌نیا، وکیل این سه نفر در توییتر نوشت: «دقایقی قبل ضمن حضور در دیوان، رسماً اعلام شد که حکم اعدام امیرحسین مرادی ، سعید تمجیدی و محمد رجبی از سوی شعبه اول دیوان عالی کشور نقض و پرونده طی روزهای آتی جهت رسیدگی مجدد به شعبه هم‌عرض ارسال خواهد شد.»

در تابستان گذشته پس از اعلام خبر تأیید حکم اعدام امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی، سه متهم اعتراضات آبان در دیوان عالی کشور، موجی بی‌سابقه در مخالفت با آن در شبکه‌های اجتماعی با استفاده از هشتگ «#اعدام_نکنید» شکل گرفت.

خبر صدور حکم اعدام برای امیرحسین مرادی همراه با سعید تمجیدی و محمد رجبی در اسفند ۹۸ منتشر شد. سعید تمجیدی و محمد رجبی نیز در جریان اعتراض‌های آبان ۹۸ بازداشت شده بودند.

در این پرونده، امیرحسین مرادی علاوه بر حکم اعدام، بابت اتهام «مشارکت در سرقت مسلحانه مقرون به آزار در شب» و «خروج غیرقانونی از کشور» به ۱۶ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه، ۲۴ تیرماه امسال با تایید اخبار مربوط به حکم اعدام این سه معترض، آنها را به «ارتباط با گروهک‌های خاص خارج از کشور» متهم کرد.

اما به گفته کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل، این سه معترض برای اخذ اعتراف شکنجه شده و این اعترافات بعدا علیه آنان در دادرسی‌های «غیرمنصفانه» استفاده شده است.
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *