روز دانشجو؛ فشار برای لغو مراسم مجازی دانشگاه علامه، کنترل تردد در دانشگاه‌‌ تهران

By | ۱۳۹۹-۰۹-۱۷

با فرا رسیدن ‌روز دانشجو همزمان با محدودیت‌های کرونا در ایران، در حالی از یک سو وزارت علوم از لغو برنامه سخنرانی رسمی رییس‌جمهور خبر می‌دهد که گزارش‌ها حاکیست مسئولان دانشگاه‌ علامه طباطبایی در تهران یک تشکل دانشجویی را برای لغو مراسم مجازی تحت فشار گذاشته‌اند.

کانال تلگرام «دانشجویان متحد» روز یکشنبه ۱۶ آذرماه تصویر نامه‌ای از میترا راه‌نجات، مدیرکل امور فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی، به «انجمن اسلامی دانشجویان آزاداندیش» را منتشر کرده که در آن این تشکل دانشجویی تهدید شده برگزاری برنامه مجازی مرتبط با جنبش دانشجویی با «تبعات قانونی» همراه خواهد شد.

این مقام دانشگاه علامه طباطبایی برگزاری «هر نوع» برنامه توسط این تشکل را مشروط به مجوز از هیات نظارت دانشگاه کرده است.

برنامه اینستاگرامی این تشکل با سخنرانی فرشته طوسی،‌ فعال دانشجویی که از سوی دستگاه قضایی به حبس محکوم شده بود، برنامه‌ریزی شده است.

انجمن اسلامی دانشجویان آزاداندیش نیز ضمن مخالفت با این نامه دانشگاه، بر عدم نیاز به درخواست مجوز برای برنامه‌های مجازی در اینستاگرام تاکید کرده است. سپهر صمدی‌راد،‌ دبیر این تشکل دانشجویی،‌ در صفحه توییترش نوشته اشخاص حقیقی و حقوقی دانشگاه برای فشار اقدام به تماس با او و تهدیدش کرده‌اند.

این تشکل در بیانیه‌ای که در همین زمینه منتشر کرده نوشته است: «دیگر پناهی برای دانشجو وجود ندارد و امروز، هم دانشگاه و هم حتی قانون، در برابر دستگاه استبداد زانو زده‌اند.»

بسیاری از تشکل‌های دانشجویی که در سال‌های گذشته با محدودیت‌های شدید برگزاری برنامه مواجه بوده‌اند، امسال مراسم روز دانشجو را به صورت مجازی در اینستاگرام برگزار می‌کنند.

همزمان با گزارش این فشارها،‌ وزارت علوم اعلام کرده امسال هیچ برنامه رسمی و مرکزی به مناسبت روز دانشجو برگزار نمی‌شود.

غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی این وزارتخانه، در همین زمینه به خبرگزاری ایسنا گفت با وجود درخواست وزارت علوم،‌ دفتر حسن روحانی، رییس‌جمهور، هماهنگی برای برگزاری مراسم مجازی سخنرانی را صورت نداده است.

در پردیس‌های برخی دانشگاه‌ها نیز با وجود تعطیلی کلاس‌ها و عدم حضور دانشجویان تمهیدات امنیتی افزایش یافته است.

صادق زیباکلام، استاد دانشگاه تهران،‌ روز یکشنبه در صفحه توییترش نوشت همگام مراجعه به دفترش برای انجام کاری، با سوال و جواب از سوی ماموران حراست دانشگاه تهران مواجه شده است.

زیباکلام اشاره کرده دلیل این اقدام توسط ماموران روز دانشجو عنوان شد.

ادامه حبس و محکومیت دانشجویان

افزایش فشارهای امنیتی در روز دانشجو در حالی است که شماری از دانشجویان سراسر کشور با اتهامات امنیتی محکوم شده و یا همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

امیرحسین مرادی و علی یونسی،‌ مدال‌آوران المپیادهای جهانی و دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف،‌ دو دانشجوی جوانی هستند که از ۲۲ فروردین‌ماه از سوی ماموران امنیتی سپاه پاسداران بازداشت شده‌ و بدون محاکمه همچنان در زندان نگه داشته می‌شوند.

در صفحات توییتر گروه‌های حامی دانشجویان و حقوق بشر به نام برخی زندانیان دانشجو و دانشجویانی اشاره شده که احکام قضایی دریافت کرده‌اند.

در این زمینه نام افرادی از جمله هیراد پیربداقی، میلاد جنت، پریسا رفیعی، ابوالفضل نژادفتح،‌ شبنم آشوری،‌ شورا فکری، عادل گرجی،‌ سپیده فرهان،‌ کامیار ذوقی،‌ ملیحه جعفری،‌ رامتین موثق،‌ مرجان اسحاقی،‌ محمد شریفی مقدم،‌ امیرحسین علی‌بخشی،‌ مژده نگهدار و سهیل آقازاده مورد اشاره قرار گرفته است.

علاوه بر اعتراضات سراسری آبان سال گذشته که با محکومیت ده‌ها دانشجو همراه بود، ده‌ها دانشجوی دیگر در تهران و سایر شهرستان‌ها به دلیل شرکت در اعتراضات مربوط به انهدام هواپیمای مسافربری اوکراین با موشک‌های سپاه پاسداران بازداشت و محکوم شده‌اند.

انکار فشارها توسط روسای دانشگاه‌ها

در حالی احضار،‌ بازداشت، محکومیت و محرومیت دانشجویان همچنان ادامه دارد که با فرا رسیدن روز دانشجو، اکنون برخی روسای دانشگاه‌ها این مساله را رد می‌کنند.

حسین سلیمی،‌ رییس دانشگاه علامه طباطبایی که بارها به دلیل سیاست‌های محدودکننده در محیط دانشگاه مورد انتقاد تشکل‌ها و فعالان دانشجویی قرار گرفته،‌ روز شنبه به خبرگزاری ایرنا گفت: «هیچ دانشجویی در این دانشگاه به دلیل فعالیت سیاسی اخراج نشده و پرونده سیاسی ندارد.»

احمد معتمدی، رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر،‌ هم ضمن رد زندانی بودن دانشجویان این دانشگاه گفت: «فقط یک مورد از دانشجویان به دلیل مسائل بیرون از دانشگاه در زندان است.»

معتمدی ضمن اشاره به روی دادن «ناهنجاری» در دانشگاه، ارتباط میان نهادهای نظارتی و دانشجویان را موجب «کارایی بیشتر دانشجو» خواند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *