عفو بین‌الملل: اعدام روح‌الله زم ضربه مهلک به آزادی بیان است

By | ۱۳۹۹-۰۹-۲۲

عفو بین‌الملل اعدام خبرنگار، روح‌الله زم را “ضربه‌ای مهلک” به آزادی بیان دانست. روح‌الله زم، پایه‌گذار کانال تلگرامی “آمدنیوز” روز شنبه ۲۲ آذر با حکم قوه قضائیه جمهوری اسلامی با طناب دار حلق‌آویز شد.

سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای اعدام خبرنگار ایرانی روح‌الله زم را محکوم کرد و آن را “ضربه‌ای مهلک” به آزادی بیان ارزیابی کرد. این بیانیه در سایت عفو بین‌الملل منتشر شده است.

دیانا الطحاوی، معاون دفتر خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان عفو بین الملل، در واکنش به خبر به اعدام روح‌الله زم، خبرنگار مخالف حکومت ایران، با طناب دار، با حکم قوه قضائیه جمهوری اسلامی، گفت: «ما از اینکه مقامات ایرانی روح‌الله زم، خبرنگار مخالف را سحرگاه امروز اعدام کردند، مبهوت و وحشت زده هستیم. در روز ۱۸ آذر، مقامات اعلام کردند که دیوان عالی کشور حکم اعدام روح الله زم را تأیید کرده است. مقامات تنها چهار روز بعد حکم اعدام روح الله زم را به اجرا گذاشتند. به باور ما این شتابزدگی با هدف قبیح جلوگیری از شکل‌گیری یک کارزار بین‌المللی برای نجات جان وی صورت گرفته است.»

این بیانیه می‌افزاید: «استفاده از مجازات اعدام علیه روح‌الله زم طبق قوانین بین‌المللی مطلقا ممنوع بوده است، زیرا وی در ارتباط با اداره کانال خبری‌آمد نیوز، که مقامات آن را مسئول تشویق مردم به اعتراضات دی ۹۶ می‌دانستند، مورد پیگرد قرار گرفته بود.»Iran Journalist Ruhollah Zam

از نظر عفو بین‌الملل، اعدام روح‌الله زم یورشی مرگبار به آزادی بیان است و نشان می‌دهد تا چه حد مقام‌های ایرانی می‌توانند در کاربست شیوه‌های بیرحمانه برای ایجاد ترس و سرکوب صدای اعتراض پیش ‌روند.این بیانیه خطاب به افکار عمومی بین‌المللی می‌افزاید در حالی که مقام‌های ایرانی حملات شدید قبلی خود به حق حیات و حق آزادی بیان را به سطوح بی‌سابقه‌ای می‌رسانند، جهان نباید در سکوت نظاره‌گر باشد: «ما از جامعه بین‌المللی، از جمله کشورهای عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل و اتحادیه اروپا، می‌خواهیم که فوراً برای تحت فشار قرار دادن مقامات ایرانی برای متوقف کردن استفاده فزاینده از مجازات اعدام به عنوان سلاح سرکوب سیاسی، اقدام کنند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *