اختلاف ۲ درصدی؛ بانک مرکزی و مرکز آمار نرخ رشد اقتصادی ایران را مثبت و منفی اعلام کردند

By | ۱۳۹۹-۰۹-۲۴

بانک مرکزی ایران اعلام کرد که رشد تولید ناخالص داخلی کشور در نیمه اول سال جاری خورشیدی به بالای مثبت یک درصد رسیده اما مرکز آمار ایران تنها ۱۱ روز پیش این نرخ را بین منفی ۱.۳ تا منفی ۱.۹ درصد گزارش کرده بود.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران روز یکشنبه با انتشار پیامی در صفحه اینستاگرام خود با اعلام این خبر توضیح داد که رشد اقتصادی ایران در شش ماه نخست سال ۱۳۹۹ در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن با احتساب بخش نفت مثبت ۱.۳ درصد بوده و این نرخ بدون در نظر گرفتن نفت به مثبت ۱.۴ درصد رسیده است.

گزارش بانک مرکزی در حالی منتشر می‌شود که مرکز آمار ایران ۱۱ روز پیش اعلام کرده بود که تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت ثابت سال ١٣٩٠ در شش ماهه نخست سال ١٣٩٩ به رقم ٣۴۴٣ هزار میلیارد ریال با نفت و ٣٠٠٠ هزار میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده است، در حالی که رقم مذکور در مدت مشابه سال قبل با نفت ۳۵۱۰ هزار میلیارد ریال و بدون نفت ٣٠٣٩ هزار میلیارد ریال بوده که نشان از رشد ۱.۹- درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و ١.٣- درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در شش ماهه نخست سال ١٣٩٩ دارد.

آقای همتی خاطر نشان کرده که نرخ رشد اقتصادی ایران در بهار سال جاری خورشیدی با نفت و بدون نفت به ترتیب منفی ۲.۹ و منفی ۰.۶ درصد بوده که این دو نرخ طی تابستان گذشته به مثبت ۵.۱ و مثبت ۳.۲ درصد افزایش یافته است. اما مرکز آمار ایران نرخ رشد اقتصادی ایران در تابستان گذشته را با احتساب درآمدهای نفتی مثبت ۰.۲ و بدون نفت را منفی ۰.۲ درصد اعلام کرده بود.

یورونیوز:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *