ابراهیم رئیسی: تعداد پرونده‌های قضایی ۷ میلیون است، نه ۱۷ میلیون 

By | ۱۳۹۹-۰۹-۲۴

رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی می‌گوید آمارهای اعلام شده درباره وجود ۱۷ میلیون پرونده قضایی در ایران درست نیست و هفت میلیون پرونده قضایی در ایران تشکیل شده است.

ابراهیم رئیسی، رئیس قوۀ قضائیه جمهوری اسلامی ایران

ابراهیم رئیسی روز دوشنبه ۲۴ آذر در جلسه شورای عالی قضایی، از وجود دو میلیون پرونده در شوراهای حل اختلاف نیز خبر داد و گفت مجموع پرونده‌های قضایی به ۹ میلیون پرونده می‌رسد.

رئیسی در توضیح بیشتر گفته است که عدد ۱۷ میلیون مربوط به «چرخش‌های صورت گرفته» پرونده‌هاست و «رقم صحیح» پرونده‌های ثبت شده «حدود ۷ میلیون پرونده» است.

تعداد پرونده‌های قضایی در سال‌های گذشته یک موضوع بحث‌برانگیز بوده است و اعداد میلیونی پرونده‌های قضایی توسط مقام‌های ارشد قوه قضاییه اعلام شده است.

به عنوان نمونه، هادی صادقی،‌ معاون فرهنگی قوه قضائیه بهمن سال ۹۸ اعلام کرد که سالانه ۱۷ میلیون پرونده قضایی «وارد محاکم قضایی» می‌شود.

صادق لاریجانی، رئیس پیشین قوه قضائیه، نیز تابستان سال‌ ۹۷ در اظهارنظرهای متعدد گفت که در سال ۹۶، در مجموع ۱۶ میلیون پرونده قضایی توسط قوه قضائیه رسیدگی شده است.

برخی از کارشناسان تعداد بالای پرونده‌های قضایی را نشان‌دهنده افزایش میزان جرم یا بالا بودن تعداد قوانین جرم انگاری در ایران توصیف می‌کردند.

در واکنش به این دیدگاه، مقام‌های قضایی از جمله صادق لاریجانی، ضمن رد دیدگاه افزایش جرم در جامعه، رسیدگی به این تعداد پرونده را نشان‌دهنده «افزایش اعتماد مردم به قوه قضائیه» عنوان کرده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *