خامنه‌ای با درخواست روحانی برای برداشت مازاد از صندوق ذخیرۀ ارزی مخالفت کرد

By | ۱۳۹۹-۰۹-۲۵

محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، با انتشار نامۀ رهبر حکومت اسلامی ایران، علی خامنه‌ای، خطاب به حسن روحانی، گفته است که در این نامه آیت‌الله خامنه‌ای از رئیس جمهوری خواسته که در برداشت از صندوق ذخیرۀ ارزی (یا صندوق توسعۀ ملی) از حد مجاز بیست درصد فراتر نرود و برداشت مازاد از این صندوق منوط به فروش یک میلیون بشکه نفت در روز است.

خامنه‌ای در دیدار با سران سه قوه در نشست شورای عالی هماهنگی اقتصادی کشور. © ایرنا

در نامه خود علی خامنه‌ای از حسن روحانی خواسته است که کلیه برداشت‌های سال ٩٩ خود از این صندوق را نیز بازگرداند. به گفتۀ محسن زنگنه حسن روحانی در نامه‌ای به علی خامنه‌ای از او اجازه خواسته بود که سقف برداشت دولت از صندوق ذخیرۀ ارزی در سال ١۴٠٠ تا سقف ٣٨ درصد افزایش یابد. در پاسخ علی خامنه‌ای گفته است که در صورتی با این درخواست موافقت می‌کند که اولاً برداشت در چارچوب بودجه باشد و ثانیاً دولت یک میلیون بشکه نفت در روز بفروشد. اخیراً حسن روحانی گفته بود که دولت قصد دارد در صورت رفع تحریم‌ها اقلاً تا دو میلیون و سیصد هزار بشکه نفت در روز بفروشد.

در این حال، تسنیم، خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران، کسری بودجۀ دولت روحانی را بی سابقه خواند و گفت : “کسری بودجۀ سال ١۴٠٠ به ١١٧ درصد افزایش یافته که پنج و نیم برابر بیش از متوسط رشد کسری بودجه در سال‌های ٩٩-٩٠ است.” تسنیم متوسط رشد کسری بودجه در این دورۀ ٩ ساله را ٢١ درصد اعلام کرده است.

همین گزارش وابستگی بودجۀ سال ١۴٠٠ را به نفت حداقل ۵٠ درصد اعلام کرده و گفته است : کسری تراز عملیاتی این بودجه از ١۴٧ هزار میلیارد تومان به ۳١٩ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

تسنیم در گزارش خود به نقل از دیوان محاسبات تصریح کرده است که عدم توفیق دولت در فروش نفت چه به میزان یک میلیون بشکه و چه به میزان دو میلیون و سیصد هزار بشکه در روز صندوق ذخیرۀ ارزی را نیز با کاهش چشمگیر منابع روبرو خواهد کرد.

با این حال، حسن روحانی امروز سه شنبه بیست و پنج آذر ماه مدعی شد که بودجۀ سال آینده به طور واقع بینانه و متناسب با ظرفیت‌های اقتصادی کشور و “تحلیل دقیق داده‌ها و داشته های داخلی تنظیم شده است.” حسن روحانی سپس مدعی شد که بودجۀ سال آینده به هیچوجه “با اتکاء به اتفاقات بین‌المللی و نتایج انتخابات آمریکا تدوین” و تنظیم نشده است.
 ناصر اعتمادی, رادیو فرانسه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *